1- دانشگاه تهران 2- پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
چکیده: (1928 مشاهده)
مسئله شر، یکی از مسائل بنیادی در نظامهای الهیاتی، بهویژه در فلسفۀ اسلامی بشمار میآید. فلاسفه مسلمان شر را به امر عدمی، اعم از عدم ذات یا عدم کمال ذات، تحلیل نمودند. صدرالمتألهین از نظریه نیستیانگاری شر دفاع کرده و آن را برهانی دانسته است. این نظریه با معضلی به نام شرّ ادراکی مواجه است که بنابر ادعای آن، بعضی از وجودات، بالذات، به شر متصف میشوند. اما او دراینباره یکسان نمیاندیشد. بیان تحول دیدگاه ملاصدرا در این مسئله، مهمترین یافته تحقیق حاضر است. منشاء این تحول تأثر ملاصدرا از نصوص دینی (آیات و روایات) است.
Karimzadeh Q, Faramarz Qaramaleki A, Qadrdan Qaramaleki M H. Perceptible evil in the view of Sadra. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2011; 7 (25) :27-44 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1298-fa.html
کریمزاده قربانعلی، قراملکی احد فرامرز، قدردان قراملکی محمدحسن. شرّ ادراکی از دیدگاه صدرالمتألهین. اندیشه نوین دینی. 1390; 7 (25) :27-44