[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 19 - ( زمستان 1388 ) ::
جلد 5 شماره 19 صفحات 115-140 برگشت به فهرست نسخه ها
نظریه تجربه دینی و تفسیر تجربه‌گرایی وحی
یدالله دادجو*
دانشگاه پیام نور محلات
چکیده:   (796 مشاهده)
نظریه تجربه دینی رهیافتی است که پیش‌آهنگان طرح آن، متفکران غربی هستند و برجسته‌ترین آنان شلایرماخر است. تعریف دقیق تجربه دینی به دلیل ابهام در معنای تجربه و دین مشکل است؛ ولی این مطلب مورد اتفاق است که هر چیزی که تجربه خوانده شود، باید به وصفی از دیدگاه فاعل آن توصیف شود. با فرارسیدن عصر جدید و ظهور تجربه‌گرایانی چون هیوم، الاهیات طبیعی به این نسبت رسید و اعتبار کتاب مقدس محل تردید قرار گرفت؛ ولی پیشگامان این مکتب، سرآغاز دین و دیانت را احساسات، عواطف و نوعی تجربه درونی معرفی کردند. بی‌شک چنین تفسیری از دین و وحی نمی‌تواند بیان‌گر حقیقت دین الاهی باشد. از این‌رو اشکالات فراوانی به این نظریه وارد است که در این مقاله به آنها اشاره می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: تجربه، دینی، وحی، تفسیر.
متن کامل [PDF 272 kb]   (107 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/4 | پذیرش: 1399/2/4 | انتشار: 1399/2/4 | انتشار الکترونیک: 1399/2/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


دادجو یدالله. نظریه تجربه دینی و تفسیر تجربه‌گرایی وحی. اندیشه نوین دینی. 1388; 5 (19) :115-140

URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1521-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 19 - ( زمستان 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی اندیشه نوین دینی A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331