معرفت شناسی اصلاح شده و قرینه گرایی
|
ولی الله عباسی |
حوزه علیمیه قم |
|
چکیده: (1121 مشاهده) |
توجیه و عقلانیت باور دینی یکی از مباحث مهم معرفت شناسی دینی است که امروزه در فلسفه دین جایگاه خاصی دارد. در پاسخ به موجه سازی باور دینی رویکردهای مختلفی اتخاذ شده است که معرفت شناسی اصلاح شده آنهاست و در چند سال اخیر از سوی فیلسوفان مشهوری مانند آلوین، پلانتینگا، نیکولاس ولترستورف و... مطرح شده است.
نوشتار حاضر بر آن است که با توجه به مهمترین نمایندگان این مکتب (پلانتینگا و ولترستورف) ادعاهای برخی از دیدگاههای آن را به تصویر بکشد. معرفت شناسان اصلاحی اندیش به طور قوی مبناگرایی کلاسیک و قرینه گرایی را رد میکنند. بر همین اساس در این نوشتار نقدهای متفکران مبناگرایان کلاسیک و قرینه گرایی بیان شده است، پس از تبیین، مبناگرایی کلاسیک و قرینه گرایی را رد میکنند. بر همین اساس در این نوشتار نقدهای متفکران مبناگرایان کلاسیک و قرینه گرایی بیان شده است، پس از تبیین مبناگرایی کلاسیک و قرینه گرایی، اشکالات آنها طرح میشود.
|
|
واژههای کلیدی: عقلانیت باور دینی، معرفت شناسی اصلاح شده، پلانتینگا، ولترستورف، مبناگرایی کلاسیک، قرینه گرایی، اخلاق باور. |
|
متن کامل [PDF 335 kb]
(851 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/9/30 | پذیرش: 1384/9/10 | انتشار: 1384/9/10 | انتشار الکترونیک: 1384/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|