نحوه وجود معقولات ثانیه در حکمت متعالیه
|
حسین صفی الدین |
|
|
چکیده: (929 مشاهده) |
اهمیت مباحث مربوط به نحوه وجود معقولات ثانیه فلسفی بسیاربارز است چرا که با وجود این معقولات، ارزش معرفتی فلسفه اسلامی ارتقاء می یابد زیرا فلسفه اسلامی از وجود و عوارض ذاتی آن بحث می کند که کلا معقولات فلسفی است، از سوی دیگردراین مقاله تقسیم معقولات ثانیه را که فلسفی و منطقی که برای اولین بار به دست بانی حکمت متعالیه انجام شد شاهد هستیم. صدرالمتالهین با این کار می خواست که این نظر را که مفاهیم فلسفی صرفا مفاهیم ذهنی هستند رد کند. همچنین ملاصدرا در حین تحقیق خود، ویژگی های وجود رابط – که آن نیز از ابداعات خودش است – و نیز حقیقت نسبت و وجود آن را در ظرف عروض و اتصاف تبیین نمود و وجود رابط را بر معنای اتصاف تطبیق نمود و به این نتیجه رهنمون شد که وجود معقولات فلسفی درخارج، وجود رابط و در ذهن وجود وحمولی است واین مسئله به این دلیل که حقیقت وجود حقیقتی مشکک می باشد وبرای هر مرتبه ازوجود بهره ای قرار دارد و وجود رابط بهره ضعیفی از وجود دارد آسیبی به ارزش معرفتی وارد نمی کند. سپس این مقاله به نظر علامه طباطبایی درباره حقیقت وجود رابط می پردازد.
|
|
واژههای کلیدی: معقول منطقی، معقول فلسفی، اعتبار، نفس الامر، وجود رابط، عروض و اتصاف |
|
متن کامل [PDF 167 kb]
(430 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/2 | پذیرش: 1385/10/10 | انتشار: 1385/10/10 | انتشار الکترونیک: 1385/10/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|