تبیین کلامی و فلسفی پیامدهای اعمال
|
احمد بهشتی |
دانشگاه تهران |
|
چکیده: (880 مشاهده) |
در این جهان با دو نوع کیفر و پاداش روبهروییم:یکی قراردادی که برحسب شرایط زمان و مکان و جوامع و اشخاص،مختلف است و دیگری طبیعی که تابع قانون علیت،و متفرع بر رابطهء تکوینی میان عمل و نتیجهء آن است. پرسش اصلی نوشتار پیشرو این است که پاداش و کیفر اخروی،قراردادی یا طبیعی و یا سنخ دیگری است؟برخی از فلاسفهء اسلامی آنها را نتیجهء عمل و برخی خود عمل دانستهاند؛ولی مقتضای آیات و روایات این است که قسم دیگری نیز داریم که شبیه کیفرها و قراردادهای دنیوی است.نگارنده باتوجه به آیات و روایات،هم نظریهء عینیت را پذیرفته است و هم جعل و قرارداد را.بر نظریهء جعل و قرارداد نیز اشکالی وارد است که پاسخ اجمالی آن در متن آمده است. |
|
واژههای کلیدی: قرارداد، عمل، عینیت، دنیا و آخرت، کیفر و پاداش، عکس العمل |
|
متن کامل [PDF 241 kb]
(138 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/2 | پذیرش: 1385/10/10 | انتشار: 1385/10/10 | انتشار الکترونیک: 1385/10/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|