حشر جسمانی ابدان از مسائل مورد اختلاف میان متکلمان و حکمای اسلامی است. طبق نظر علامه، انسانِ محشور در قیامت به واسطه نفس او از یکسو عینیت با انسان دنیوی و از سویی بهواسطه بدن او مثلیتی با انسان دنیوی دارد. مرحوم محمدباقر بهبودی جسمانیت ابدان در روز قیامت را پذیرفته و ادلهای برای این امر بیان میدارد؛ اما مبتنی بر رویکرد حکمی نقدهایی بر آن وارد است. این پژوهش با مقایسه تطبیقی هر دو دیدگاه درباره کیفیت اِلحاق اَبدان در رستاخیز و کیفیت زمین در قیامت به نقد دیدگاه جسمانیت مادّی اَبدان برای آیاتی که امکان وقوع مادّی آن را پنداشتهاند، پرداخته و در نتیجه مهمترین نتایج تحقیق حاکی از آن است کهطبق نظر علامه اِعاده انسان به عینه از محالات است و محال، تحقق و هستی نمیپذیرد؛ ازاینرو به روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی محتوای آن پرداخته شده است. .
Safari A, Setorg T. A Critical Study of Mohammad Baqer Behbudi on the Proofs of Corporeality of the Bodies in Resurrection Based on Allamah Tabatabai`s View. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2018; 14 (54) :187-204 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-698-fa.html
صفری علی، سترگ طاهره. دیدگاه محمدباقر بهبودی بر ادّله جسمانیتِ مادّی اَبدان در رستاخیز
و نقد آن از منظر علامه طباطبائی
. اندیشه نوین دینی. 1397; 14 (54) :187-204