مقاله حاضر به ارزیابی تذکیر یا تأنیث روح انسان از منظر حکمت متعالیه با تأکید بر دیدگاه آیتالله جوادی آملی میپردازد. ایشان معتقد است روح، قبل از ورود به عالم دنیا، تذکیر و تأنیث ندارد و ضمن پذیرش وجود روح مجرد در عالمی پیش از دنیا، میان این دیدگاه و مبنای جسمانیهالحدوث بودنِ روح تعارضی نمیبیند. با مقایسه و تطبیق دیدگاه ایشان با ملاصدرا و دیگر فلاسفه صدرایی، با وجود اختلافات ظاهری، موافقت و عدم اختلافنظر بین آنها مشاهده میشود. البته برخی انتقادات نیز به دیدگاه ایشان وارد است؛ از جمله اینکه تأثیر تفاوتهای فیزیولوژیک بر روحیات و عقل نادیده گرفته شده است. در نهایت اینکه، روح جنسیتپذیر نیست و جنسیت پس از شکلگیری نطفه در نشئه دنیا صورت میپذیرد.
Niazkar F, Sadeghi H. Gender and Soul in Principles of Transcendental Philosophy with an Emphasis on Ayatollah Javadi Amoli’s View
. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2016; 12 (45) :25-40 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-171-fa.html
نیازکار فاطمه، صادقی هادی. جنسیت و روح در مبانی حکمت متعالیه با تأکید بر دیدگاه آیتالله جوادی آملی. اندیشه نوین دینی. 1395; 12 (45) :25-40