1- دانشجو دکتری واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران و مدرس معارف اسلامی. b.abasi@cfu.ac.ir 2- استاد دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران (نویسنده مسئول). sabri@ferdowsi.um.as.ir 3- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران. smmirnourbakhsh@gmail.com
چکیده: (2439 مشاهده)
تبیین «ضروری» و سیرتحولات آن در مذهب امامیه از اهمیت فراوانی برخوردار است. با این توصیف لازم است این مسئله واکاوی شود که اصطلاح ضروریات مذهب از چه عصری وارد مذهب شده و سیر تطوّرات و تحولات آن چگونه بوده است؟ این مقاله با روش تحلیلی – توصیفی و بر اساس این مبنا که جایگاه ضروریات در مذهب از مسلّمات کلامی و فقهی(متسالم علیه)، و از اجماعیّات بالاتر است و به مصادیقی اطلاق شده که اثبات آن، احتیاج به نظر و استدلال ندارد، به این نتیجه دست پیدا کرده که، ضروری مذهب اصطلاحی مستحدث و نو است که قبل از ابن ادریس حلّی کاربرد کلامی و فقهی نداشته و اولین مرتبه ایشان آن را استعمال کرده و بعد از محقق حلّی و علّامه حلّی در بین متاخّران گسترش یافته و صاحب جواهر بیشترین کاربرد را داشته است. علمای معاصر برای جلوگیری از پیامدهای گسترش تکفیر و محدودیت باب اجتهاد، به تنقیح، تضییق و تحدید دایره کاربرد آن پرداختهاند.
Abbasi B, Saberi H, Mir Noorbakhsh S M. A Study of Historical Changes of the Phrase Religious Necessary in Imamiyeh Fiqh. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2020; 16 (60) :57-68 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1005-fa.html
عباسی اول بهنام، صابری حسین، میر نور بخش سید محمود. بررسی تحوّلات تاریخی «ضروریّ» مذهب در فقه امامیّه. اندیشه نوین دینی. 1399; 16 (60) :57-68