تحلیل و ارزیابی روش شناختی مدل حکمی- اجتهادی در تولید علوم انسانی اسلامی
|
مرضیه عبدلی مسینانی |
دانشآموخته دکتری مبانی نظری اسلام دانشگاه معارف اسلامی. u.abdoli@gmail.com |
|
چکیده: (1865 مشاهده) |
مدل حکمی- اجتهادی یکی از مدلهای ممکن در مسیر تولید علوم انسانی اسلامی است، که مبتنی بر چارچوبی نظری و بر اساس روششناسی اجتهادی، به تولید علم اسلامی اقدام میکند. در شرایطی کنونی که با سلطه علوم انسانی سکولار در فضای علمی کشور مواجهه ایم نیازمند تحقیقات گسترده در حوزه ساخت مدل روششناسی کارآمد در تولید علوم انسانی اسلامی هستیم. این پژوهش با مفروض گرفتن ضرورت اعتقادی، اخلاقی و فرهنگی تولید علم اسلامی، کوشیده است به روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی مدل حکمی- اجتهادی بپردازد. کاربردی نمودن فلسفه در قالب فلسفه های مضاف، استفاده از روش اجتهاد در ساخت مکتب و نظام، اسلامی سازی اضلاع سه گانه علوم انسانی و... از مهمترین وجوه امتیاز این دیدگاه به شمار میرود. ابهام در جمع میان پارادایم های روش شناختی، اشکالدرمعیارهای طولی و سه گانه شناخت و ابهام در نحوه دستیابی به نظام و مکتب و... از مهم ترین وجوه محدویت این مدل است.
|
|
واژههای کلیدی: ارزیابی روش شناختی، علوم انسانی اسلامی، روش اجتهادی، عبدالحسین خسروپناه، مدل حکمی-اجتهادی |
|
متن کامل [PDF 300 kb]
(452 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
کلام جدید دریافت: 1398/10/25 | پذیرش: 1399/2/11 | انتشار: 1399/10/30 | انتشار الکترونیک: 1399/10/30
|
|
|
|