1- استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه مازندران(نویسنده مسئول) m.rezaee@umz.ac.ir 2- دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه مازندران؛ a.bakhshandehbali@umz.ac.ir 3- استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه مازندران a.bagherzadeh@umz.ac.ir
چکیده: (1776 مشاهده)
فرزند داشتن خداوند، از مباحثی است که در ادیان و مذاهب مختلف مورد توجه می باشد. مسئله تحقیق، آن است که، «فرزندآوری خداوند» ـ با مبانی برهانی ابنسینا، ملاصدرا و علامه طباطبایی پیرامون آیه ۳ سوره توحید ـچگونه قابل بررسی است؟ روش تحقیق حاضر، تحلیلی ـ توصیفی است که در طول پژوهش، از بازنویسی و واضحسازیِ استدلالها، در قالب جداول و گزارههای منطقی بهرهگیری شده است. مبتنی بر یافتههای تحقیق، ابنسینا بر اساس «لزوم ماهیتِ مشترک مابین والد و مولود» فرزندآوری خداوند را باطل می داند. ملاصدرا سه استدلال مطرح می کند؛ استدلال اول دارای ضعفِ «تبیین ناکافی مقدمه» است. استدلال دوم، با مبانی ایشان در باب حرکت جوهری عالم و دوام فیض ناسازگار می باشد. استدلال سوم ایشان، در مقام مقایسه، تناسب بیشتری با مبانی حکمت متعالیه دارد. استدلال علامهطباطبایی مبتنی است بر ناسازگاریِ فرزندآوری با صمدیت، که نسخه تکمیلی استدلال [بر اساس وجوبِ وجود خداوند] ارائه شده است.
Rezaei M, Bakhshandeh Bali A, Bagherzadeh Ledari A R. A Survey of "God's Childbearing" Based on Philosophical Arguments under the Verse 3 of Surah Tawhid
(Based on Ibn Sina, Sadr al-Mutuallihin and Allameh Tabatabai`s Explanations). ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2021; 17 (64) :83-104 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1126-fa.html
رضائی مهران، بخشنده بالی عباس، باقرزاده لداری عبدالرحمان. بررسی مسئله «فرزندآوری خداوند» مبتنی بر استدلالهای فلسفی ذیل آیه 3 سوره توحید (بر مبنای تفاسیر ابن سینا، صدرالمتالهین و علامه طباطبایی). اندیشه نوین دینی. 1400; 17 (64) :83-104