نسبتسنجی معرفت فطری با سایر ادراکات در نظام معرفتشناسی صدرالمتألهین
|
سید محمود موسوی 1، زهرا حدادی2 |
1- دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) 2- دانشجوی دکتری دانشگاه معارف اسلامی |
|
چکیده: (2209 مشاهده) |
در نظام معرفتشناسی صدرا ارتباط معرفت فطری با سایر ادراکات انسان از اهمیت ویژهای برخوردار است به طوری که وی از آن به عنوان سرمایه آغازین و "رأسالعلم" یاد کرده است. صدرالمتألهین معرفت فطری را در قلمرو علم حصولی و حضوری با دو معنای نزدیک به هم به کار برده است. در این نظام، علم از سنخ وجود است و احکام وجود بر آن ساری و جاری است. لذا هر معرفتی که از مرتبه وجودی متقدمی برخوردار باشد تقدم وجودی و معرفتی نسبت به سایر ادراکات انسان دارد. معرفتهای غیر فطری، به لحاظ معرفتشناختی و وجودشناختی وابستگی حقیقی و عینی با معرفتهای فطری دارند. از طرفی بنا بر اتحاد عاقل و معقول، نفس در حرکت جوهری خویش با مدرکات خود اتحاد یافته و استکمال مییابد. بنابراین بر اساس اصول حکمت صدرایی و با بکارگیری روش توصیفی تحلیلی، میتوان یافتههای پژوهش را در این دانست که نسبت معرفت فطری در هر دو حوزه علم حضوری و حصولی با سایر ادراکات انسان در حرکت اشتدادی نفس تفسیر شده و نسبت آنها به تفاوت مراتب نفس باز میگردد. |
|
واژههای کلیدی: معرفت فطری حضوری، معرفت فطری حصولی، معرفتشناسی صدرا، معرفت فطری |
|
متن کامل [PDF 304 kb]
(484 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/5/3 | پذیرش: 1398/11/6 | انتشار: 1399/2/13 | انتشار الکترونیک: 1399/2/13
|
|
|
|