:: دوره 16، شماره 61 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 16 شماره 61 صفحات 86-65 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی دیدگاه شیخ طوسی و غزالی در مورد جایگاه عقل در معرفت به خدا در گستره انتظار بشر از دین
علیرضا پارسا 1، ناصر محمدی2 ، غلامحسین خدری3 ، خلیل ملاجوادی4
1- دانشیار گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه پیام نور،تهران، ایران (نویسنده مسئول). azhdar@pnu.ac.ir
2- دانشیار گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. naser_mihamadi@.pnu.ac.ir
3- دانشیار گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. g.khadri@gmail
4- دانشجوی دکتری فلسفه دین، عضو هیئت علمی گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. khalilmollajavadi@yahoo.com
چکیده:   (3310 مشاهده)
جایگاه عقل و اندیشه انسان در مبحث  انتظار بشر از دین چیست؟ این نوشتار با بررسی تطبیقی و مقایسه دیدگاه شیخ طوسی و غزالی به روش توصیفی-تحلیلی درمقام یافتن پاسخ به این سؤال است. آن گاه طی تحقیق حاضر معلوم می‌گرددکه این دانشمندان برای عقل در فهم انسانی در ساحت شناخت خدا، نقش اساسی قایل‌اند اما درباره ماهیت و چیستی عقل و چرایی خطای آن سخن نگفته‌اند. هر چه دامنه وحی و آموزه‌های شریعت،گسترده‌تر می‌شود، از محدوده دخالت و تأثیر عقل کاسته می‌شود. از نظر این دو متفکر، اتکا صرف به عقل بدون مراجعه به آموزه های وحیانی کافی نیست؛ غزالی معرفت الهی را بواسطه شرع، واجب می‌داند و شیخ طوسی به وجوب عقلی معرفت با معاضدت انبیا معتقد است. از دیگر نتایج مقاله، این است که؛ فطری بودن حس خداجویی به معنی بدیهی بودن آن نیست. در نهایت، به چالش جدی عصر حاضر در تلقی عقل به‌عنوان شأنی از شئون نفس و اثبات وجود مستقل نفس اشاره می‌شود.

واژه‌های کلیدی: شیخ طوسی، غزالی، عقل، دین، شناخت خدا، وحی و نبوت.
متن کامل [PDF 318 kb]   (462 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کلام قدیم
دریافت: 1398/7/18 | پذیرش: 1399/4/14 | انتشار: 1399/4/14 | انتشار الکترونیک: 1399/4/14


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 61 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها