شرّ ادراکی از دیدگاه صدرالمتألهین
|
قربانعلی کریمزاده 1، احد فرامرز قراملکی1 ، محمدحسن قدردان قراملکی2 |
1- دانشگاه تهران 2- پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی |
|
چکیده: (1924 مشاهده) |
مسئله شر، یکی از مسائل بنیادی در نظامهای الهیاتی، بهویژه در فلسفۀ اسلامی بشمار میآید. فلاسفه مسلمان شر را به امر عدمی، اعم از عدم ذات یا عدم کمال ذات، تحلیل نمودند. صدرالمتألهین از نظریه نیستیانگاری شر دفاع کرده و آن را برهانی دانسته است. این نظریه با معضلی به نام شرّ ادراکی مواجه است که بنابر ادعای آن، بعضی از وجودات، بالذات، به شر متصف میشوند. اما او دراینباره یکسان نمیاندیشد. بیان تحول دیدگاه ملاصدرا در این مسئله، مهمترین یافته تحقیق حاضر است. منشاء این تحول تأثر ملاصدرا از نصوص دینی (آیات و روایات) است.
|
|
واژههای کلیدی: شر، ألم، نیستیانگاری شر، شرّ ادراکی، فقدان اتصال، امر منافی، امر منافی العدمی. |
|
متن کامل [PDF 700 kb]
(467 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/8/27 | پذیرش: 1398/8/27 | انتشار: 1398/8/27 | انتشار الکترونیک: 1398/8/27
|
|
|
|