[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 15 - ( زمستان 1387 ) ::
جلد 4 شماره 15 صفحات 67-94 برگشت به فهرست نسخه ها
توحید افعالی در عرفان مولوی و کلام اشعری
مرتضی شجاری
دانشگاه تبریز
چکیده:   (268 مشاهده)
توحید افعالی یکی از مراتب توحید (مهمترین اصل ادیان آسمانی) است. اشاعره با انکار نظام علی در عالم و ارجاع آن به عادت الاهی، تنها فاعل در عالم را خداوند می­دانند. مولوی که در هستی جز وحدت و عشق نمیبیند و فعل و ذات عاشق را فانی در معشوق میداند، بیان می­کند که تجلی کامل اسما و صفات حق، نظام سببیت در عالم را ضروری می­کند. علیّتی که مولوی در هستی مشاهده می­کند، غیر از علیت مصطلح در فلسفه مشائی است و لذا منافاتی با فاعلیت مطلق خداوند ندارد. ملاصدرا با مبانی خاص فلسفه خویش، استدلالی قوی بر قول مولوی در این بحث اقامه کرده است.
 
واژه‌های کلیدی: سبب، تجلی حق، وحدت وجود، فاعلیت حق، مظاهر الاهی.
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/10 | پذیرش: 1399/2/10 | انتشار: 1399/2/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


شجاری مرتضی. توحید افعالی در عرفان مولوی و کلام اشعری. انديشه نوين ديني. 1387; 4 (15) :67-94

URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1549-fa.html



دوره 4، شماره 15 - ( زمستان 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی اندیشه نوین دینی A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4219