:: دوره 4، شماره 15 - ( زمستان 1387 ) ::
جلد 4 شماره 15 صفحات 94-67 برگشت به فهرست نسخه ها
توحید افعالی در عرفان مولوی و کلام اشعری
مرتضی شجاری
دانشگاه تبریز
چکیده:   (1628 مشاهده)
توحید افعالی یکی از مراتب توحید (مهمترین اصل ادیان آسمانی) است. اشاعره با انکار نظام علی در عالم و ارجاع آن به عادت الاهی، تنها فاعل در عالم را خداوند می­دانند. مولوی که در هستی جز وحدت و عشق نمیبیند و فعل و ذات عاشق را فانی در معشوق میداند، بیان می­کند که تجلی کامل اسما و صفات حق، نظام سببیت در عالم را ضروری می­کند. علیّتی که مولوی در هستی مشاهده می­کند، غیر از علیت مصطلح در فلسفه مشائی است و لذا منافاتی با فاعلیت مطلق خداوند ندارد. ملاصدرا با مبانی خاص فلسفه خویش، استدلالی قوی بر قول مولوی در این بحث اقامه کرده است.
 
واژه‌های کلیدی: سبب، تجلی حق، وحدت وجود، فاعلیت حق، مظاهر الاهی.
متن کامل [PDF 357 kb]   (310 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/10 | پذیرش: 1399/2/10 | انتشار: 1399/2/10 | انتشار الکترونیک: 1399/2/10


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 15 - ( زمستان 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها