اسماء وصفات الهی از دیدگاه حکیم ملّاهادی سبزواری
|
عزت پرچم1 ، مرحوم علی شیخ الاسلامی 2 |
1- دانشجوی دکتری گروه عرفان اسلامی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات.za_parcham@yahoo.com 2- استاد گروه عرفان اسلامی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات (نویسنده مسئول) ،a.sheikoslam@srbau.ac.ir |
|
چکیده: (1172 مشاهده) |
موضوع دانش عرفان نظری، حقّ سبحانه تعالی است و تعیّنات ذات مطلق فقط در قالب اسماء و صفات الهی قابل شناسایی است، لذا بحث از اسماء وصفات که موجب شناخت خداوند است، ضرورت مییابد. مقاله حاضر با روش کتابخانهای و توصیفی-تحلیلی، با مداقه درآراء سبزواری به مسئله اسماء و صفاتالهی از منظر معرفتشناسی و نقش آن در ایجاد موجودات، سلوک ومعرفت الهی، به ارتباط حقّ با عالم آفرینش و نیز علم و مشیت الهی میپردازد. نتایج این پژوهش نشان میدهد از منظر وحدت شخصی وجود، وجودحقیقی خداوند است وسایر موجودات نماد و شئون آن هستند که از طریق اسماء با خداوند ارتباط دارند. صفات نیز از نظر مفهوم متکثر و از نظر ذات دارای یک مصداق بوده و تعلیم اسماء، تکوینی و وجودی است. اگرچه نمیتوان اسماء و صفات خداوندی را جدای از ذات باری تعالی دانست، ولی در مقام اطلاق، اسماء و صفات را میتوان برای او اعتبار نمود.
|
|
واژههای کلیدی: اسماء، صفات، معرفت، علم، مشیت، سبزواری. |
|
متن کامل [PDF 304 kb]
(301 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/2/30 | پذیرش: 1400/9/15 | انتشار: 1400/11/23 | انتشار الکترونیک: 1400/11/23
|
|
|
|