:: دوره 2، شماره 6 و 7 - ( پاییز و زمستان 1385 ) ::
جلد 2 شماره 6 و 7 صفحات 158-115 برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردها به تکثر ادیان
ولی الله عباسی
حوزه علیمیه قم
چکیده:   (865 مشاهده)
بی‌تردید جوامع بشری به لحاظ دینی،متنوع و متکثر است و نمی‌توان چنین‌ کثرتی را انکار کرد.هنگامی که از کثرت دینی سخن به میان می‌آید.پرسش‌ اصلی این نیست که آیا چنین کثرتی در عالم خارج وجود دارد یا خیر،بلکه‌ سؤال این است که در مقابل دعاوی صدق و حقیقت‌مندی ادیان مختلف و همچنین ادعای نجات‌بخشی آنها باید چه موضعی اتخاذ کرد؟ این مسئله امروزه به یکی از مهم‌ترین و بحث‌انگیزترین مباحث فلسفهء دین‌ و کلام جدید تبدیل شده و توجه بسیاری از اندیشمندان را به خود معطوف‌ ساخته است.در پاسخ به این مسئله،رویکردهای مختلفی پدید آمده که در این‌ نوشتار به بررسی آنها می‌پردازیم.پاسخ انحصاری گرایانه متکلمانی نظیر بارت و برونر،شمول‌گرایی رانر،کثرت‌گرایی عالمان جدید مطالعات دینی مانند هیک، وحدت‌گرایی عرفان پژوهان و سنت‌گرایانی مانند گنون،شوان و نصر،رویکرد نسبی‌گرایانه و تاریخ‌گرایانه ترولسش و توین بی‌و سرانجام دیدگاه طبیعت گرایان‌ تحویل‌گرا(با طیف‌های گوناگون آن)از این جمله‌اند.
واژه‌های کلیدی: نسبی‌گرایی، کثرت‌گرایی، شمول‌گرایی، وحدت‌گرایی، انحصاری‌گرایی
متن کامل [PDF 830 kb]   (176 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/2 | پذیرش: 1385/10/10 | انتشار: 1385/10/10 | انتشار الکترونیک: 1385/10/10


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 6 و 7 - ( پاییز و زمستان 1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها