:: دوره 18، شماره 68 - ( بهار 1401 ) ::
جلد 18 شماره 68 صفحات 172-155 برگشت به فهرست نسخه ها
حقیقت معرفت الله از منظر فخررازی و صدرالمتألهین شیرازی
مسعود محفوظی 1، غلامحسین گرامی2
1- دانشجوی دکتری گروه مبانی نظری اسلام دانشگاه معارف اسلامی.(نویسنده مسئول) md_mahfouzi@yahoo.com
2- استادیارگروه مبانی نظری اسلام دانشگاه معارف اسلامی. Gerami@maaref.ac.ir
چکیده:   (964 مشاهده)
«معرفت‌الله» دغدغه بسیاری از متکلمان و فیلسوفان بوده است. سوال اساسی بعد از تبیین موضوع کلی معرفت این است که انسان مکتوم در ماده و محدود چگونه می‌تواند به موجود نامحدودی علم پیدا کند؟ مسأله این تحقیق با توجه به تفاوت رویکرد کلامی و فلسفی فخر‌رازی و صدر‌المتألهین بررسی و تبیین حقیقت معرفت الله از منظر این دو است. یافته‌های این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است که با وجود تفاوت رویکردهای کلامی و فلسفی این دو، پاسخ‌های داده شده تقریبا یکسان می‌باشند. با وجود تفاوت استدلال‌ها و همچنین نظرگاه‌های کلامی، فلسفی و دینی هر دو فیلسوف قائل به عدم امکان علم به ذات و کنه الهی می‌باشند اما معتقدند که این تنها راه معرفت الله نیست بلکه معرفت الله مراتب پایین‌تری نیز دارد که علم به آن برای انسان ممکن می‌باشد. هر دو معرفت الله را امری مشکک و در برخی از مراتب فطری می‌دانند که خداوند قابلیت کشف معرفتش را برای انسان قرار داده است.
واژه‌های کلیدی: فخررازی، ملاصدرا، معرفت الله، عقل، نقل
متن کامل [PDF 281 kb]   (231 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/27 | پذیرش: 1400/12/21 | انتشار: 1401/3/16 | انتشار الکترونیک: 1401/3/16


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 68 - ( بهار 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها