:: دوره 11، شماره 40 - ( بهار 1394 ) ::
جلد 11 شماره 40 صفحات 128-111 برگشت به فهرست نسخه ها
شکل‌گیری کلام یهود در سایه کلام اسلامی
محمدمهدی رضاپور1، رضا گندمی نصرآبادی2
1- دانشگاه ادیان ابراهیمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم
2- دانشگاه تهران
چکیده:   (3768 مشاهده)

با بررسی الهیات یهود، قبل و بعد از اسلام، تحولاتی که مسلمانان در میان علمای سنتی یهود پدید آوردند، نمایان می‌شود. «عقل‌گرایی» مشخصه بزرگی بود که بعد از اسلام در میان یهودیان شکل گرفت و این ویژگی به‌جز دوره کوتاهی و آن‌هم در میان تعداد معدودی همچون فیلون، هیچ سابقه یهودی ندارد؛ تا اینکه کلام اسلامی، بن‌مایه‌های این روش فکری را در یهودیت بنا نهاد و بزرگانی از یهودیت، مانند داوود مقمص و سعدیا گائون از جامعه سنتی یهود و قرقسانی در فرقه قرائیم، با پذیرش این تحول، دوره جدیدی از تفکر یهودی را رقم زدند. این تحول، معلول دو عامل مهم بود: یکی دستاورد بزرگ متکلمان مسلمان که علمای ادیان دیگر را به فراگیری آن مشتاق می‌کرد و دیگری ثبات و امکانی که اسلام در جوامع مسلمان پدید آورد تا علوم مختلف ازجمله کلام اسلامی در میان علمای اسلام و ادیان دیگر شکوفا شود. تأثیر کلامی مسلمانان بیشتر از طرف عقل‌گراهایی چون معتزله بود که تلاش می‌کردند عقل و دین را با یکدیگر جمع کنند. این رویکرد مورد قبول علمای یهود واقع شد و آنها برای موجه نشان دادن دین خود در میان علمای ادیان دیگر و نیز دفاع از آن در میان پیروان یهود، نیاز به این روش داشتند و جمع بین عقل و دین، جزء دغدغه‌های آنان شد.

واژه‌های کلیدی: کلام یهودی، کلام اسلامی، عقل‌گرایی، سعدیا، قرقسانی
متن کامل [PDF 221 kb]   (838 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کلام جدید
دریافت: 1395/12/25 | پذیرش: 1395/12/25 | انتشار: 1395/12/25 | انتشار الکترونیک: 1395/12/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 40 - ( بهار 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها