قلمرو اعتبار خبر واحد از مباحث مهم در معرفتشناسی دینی است. هرچند نتایج این بحث در دانشهایی چون تفسیر، تاریخ و کلام نیز کاربرد دارد، خاستگاه اصلی آن در علم اصول فقه است. نگرش رایج دانشمندان علم اصول آن است که خبر واحد، تنها در حوزه فقه معتبر است. علامه طباطبایی از مخالفان سرسخت اعتبار خبر واحد در تفسیر و معارف غیرفقهی است و به اعتقاد او، خبر واحد تنها در محدوده احکام شرعی معتبر است. وی در مواضع مختلفی از آثار خویش بهویژه تفسیر المیزان به این مبنا پایبند بوده، از خلال سخنان وی نیز میتوان چهار دلیل بر این مدعا اصطیاد کرد. او مفید علم نبودنِ خبر واحد، اثر شرعی نداشتن خبر واحد در تفسیر و معارف، محال بودن جعل حجیت در حوزه اخبار تکوینی و کثرت اخبار جعلی را دلایلی بر این مدعا ذکر کرده است. علامه اعتبار خبر واحد را در تفسیر، منوط به موافقت محتوای اخبار با قرآن میداند. در این مقاله، هر یک از ادله علامه بررسی و نقد شده است. به نظر میرسد ادله اقامهشده از جانب ایشان، وافی به مقصود نیست.
Mohammadi A. Allamah Tabatabiea on Validity of Khabar-e Vahed
in Exegesis and Articles of Faith
. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2016; 11 (43) :45-64 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-305-fa.html
محمدی عبدالله. اعتبار خبر واحد در تفسیر و اعتقادات از منظر علامه طباطبایی. اندیشه نوین دینی. 1394; 11 (43) :45-64