نفس و قوای انسان، تجرد یا عدم تجرد آن و ارتباط بین آن دو از دیرباز تاکنون، بحثهای پردامنهای را در مکاتب فلسفی مختلف، به خود اختصاص داده است. معجزه حقیقتی دو پهلوست که یکسوی آن بهسمت طبیعت و سوی دیگر آن بهطرف ماورای طبیعت قرار دارد.
این نوشتار تلاش دارد ضمن نگرش مختصر حکمت مشاء به قوای انسان، جایگاه آن را در تبیین معجزه بررسی و سپس آن را از منظر حکمت متعالیه تبیین کند.
ملاصدرا در برخی مکتوبات خود به قوایی غیر از قوای معهود انسان ـ که حکمای مشاء هم بدان قائل بودهاند ـ پرداخته است. وی از آنها تحت عنوان قوای ذاتی نفس یاد کرده است. توجه به نقش این قوا تبیین جایگاه معجزه را با اشکالات کمتری مواجه میسازد
Abbaszadeh Jahromi M. Anthropological Origins of Miracle from Transcendental and Peripatetic Philosophy. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2014; 10 (36) :157-168 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-436-fa.html
عباسزاده جهرمی محمد. مبادی انسانشناختی معجزه از منظر حکمت متعالیه و مشاء. اندیشه نوین دینی. 1393; 10 (36) :157-168