:: دوره 10، شماره 38 - ( پائیز 1393 ) ::
جلد 10 شماره 38 صفحات 44-25 برگشت به فهرست نسخه ها
داوری معرفتی بین خداباوری و الحاد براساس فضیلت‌گرایی معرفتی
غلامحسین جوادپور 1، محمدعلی مبینی2
1- دانشگاه قم
2- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چکیده:   (3138 مشاهده)

سه نگرۀ خداباوری، الحاد و لاادری‌گری با حجم انبوهی از مناقشات، در کانون مباحث فلسفه دین بوده و طرفداران هریک سعی در غلبه بر ادله مخالف و اثبات ادعای خود داشته و دارند. یکی از پیش‌زمینه‌های ضروری برای داوری بین این ادعاها، تعیین الگوی حاکم و مبنای ارزیابی است که قرینه‌گرایی، ایمان‌گرایی، معرفت‌شناسی اصلاح‌شده و رویکردهای مصلحت‌اندیشانه و عمل‌گرایانه، نمونه‌هایی از این معیارها به‌شمار می‌روند. معرفت‌شناسی فضیلت‌محور از رویکردهای نوین است که نقش فضایل عقلانی را در ارزش معرفتی باورها پررنگ می‌کند و راه اصابت باور را به صدق، برآمدن آن از فعالیت فضایل عقلانی می‌داند. درنتیجه برای ارزش‌سنجی معرفتی هر باوری باید کم و کیف به‌کارگیری فضایل پیش‌گفته را در فرایند معرفتی عامل ردیابی کرد. این پژوهش با سیری کلی در گونه‌های رایج برای داوری بین خداباوری و الحاد و نیز گزارشی کوتاه از معرفت‌شناسی فضیلت‌محور ـ به روایت لیندا زگزبسکی ـ درصدد نشان دادن ارزش معرفتی اعتقاد به خدا در مقابل عدم آن براساس رویکرد پیش‌گفته است.

واژه‌های کلیدی: داوری معرفتی، خداباوری، الحاد، لاادری‌گری، فضایل عقلانی، معرفت‌شناسی فضیلت‌محور، زگزبسکی.
متن کامل [PDF 243 kb]   (648 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کلام جدید
دریافت: 1396/4/12 | پذیرش: 1396/4/12 | انتشار: 1396/4/12 | انتشار الکترونیک: 1396/4/12


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 38 - ( پائیز 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها