:: دوره 10، شماره 39 - ( زمستان 1393 ) ::
جلد 10 شماره 39 صفحات 66-45 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان تطبیق تبیین‌های حِکمی فلاسفه با دیدگاه قرآن و روایات، درباره حدوث و قدم نفس
مرضیه رضوی 1، محمدمهدی گرجیان1 ، اصغر هادوی2
1- دانشگاه باقرالعلوم
2- دانشگاه شاهد
چکیده:   (3006 مشاهده)

یکی از سؤالات اساسی درباره نفس انسان این است که آیا قبل از تعلق به بدن و افاضه به آن، وجودی مفارق و قائم به ذات داشته که با حدوث بدن به آن می‌پیوندد، یا اینکه مانند بدن بوده، همراه هر بدن یا به‌واسطه آن (مع‌البدن) حادث می‌گردد. در بین حکیمان مسلمان، سه دیدگاه درباره حدوث و قدم نفس وجود دارد و هر دیدگاه برای اثبات مدعای خود، به دسته‌ای از آیات و روایات متوسل شده و با مبنا قرار دادن دیدگاه عقلی خود، سعی در توجیه آیات و روایاتِ مؤید نظریه مقابل داشته است. ملاصدرا نیز با توجه به رویه‌اش در سازگار نمایاندن اندیشه‌های فلسفی خویش با متون دینی و باور عمیق به یگانگی عقل و نقل و شهود، بر آن شده تا اقوال حکما و مضمون برخی آیات و روایات دال بر وجود پیشین نفس را به نفع نظریه خود توجیه نماید. با توجه به اهمیت این بحث و عدم تبیین آن از نگاه کتاب و سنت، در این نوشتار تلاش بر آن است تا هر آنچه دربارۀ این موضوع در آیات و روایات آمده، جمع‌آوری و بررسی شود و سازگاری یا عدم‌سازگاری آن با دیدگاه‌های فلسفی ارزیابی گردد.

واژه‌های کلیدی: حدوث، قدم، نفس، قرآن، حدیث.
متن کامل [PDF 311 kb]   (962 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/14 | پذیرش: 1396/4/14 | انتشار: 1396/4/14 | انتشار الکترونیک: 1396/4/14


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 39 - ( زمستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها