تحلیل ذاتی و عرضی در دین از مباحث مهم فلسفه دین و کلام جدید است که پیامدها و نتایج بسیاری دارد. از زمان طرح این مسئله، همواره موافقان و مخالفانی بودهاند که به تبیین زوایای گوناگون آن پرداختهاند. در این مقاله به امکانسنجی تقسیم دین و دینداری به ذاتی و عرضی از نگاه علامه طباطبایی میپردازیم. ایشان از جهتی وجود ذاتی و عرضی دین را تأیید و از جهتی دیگر، آن را ردمیکند. وی با ارائه تعریفی از «دین» و «ذاتی و عرضی» بر آن است که دین دارای ذاتیات و عرضیات میباشد؛ ذاتی دین، طلبِ تسلیم در برابر پروردگار و عرضی آن، دستورات و شرایعی است که تسلیم در قالب آنها محقق میگردد.
Hashemi M. Essential and Accidental Elements in Religion and Religiosity
from AllamehTabatabaie’s Viewpoint
. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2015; 10 (39) :103-120 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-466-fa.html
هاشمی محمدجواد. ذاتی و عرضی دین و دینداری از نگاه علامه طباطبایی. اندیشه نوین دینی. 1393; 10 (39) :103-120