:: دوره 10، شماره 39 - ( زمستان 1393 ) ::
جلد 10 شماره 39 صفحات 140-121 برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردی انتقادی به نظریه‌های انتخاب عقلانی و بازار دینی و نسبت اسلام با آنها
احمد کلاته ساداتی
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
چکیده:   (3184 مشاهده)

تحقیق حاضر، مطالعه‌ای اسنادی است که به ارزیابی انتقادی دو نظریه «انتخاب عقلانی» و «بازار دینی» در جامعه‌شناسی دین و نسبت اسلام با این نظریات می‌پردازد. نظریه انتخاب عقلانی، متأثر از طیف وسیعی از مباحث فلسفی، اقتصادی، مطالعات رفتاری و جامعه‌شناختی است که رفتار کنشگران اجتماعی را مبتنی بر رویکرد عقلانی هزینه ـ فایده تبیین می‌کنند. از سوی دیگر، نظریه بازار دینی با تکیه بر اصل آزادی انتخاب، شرایط مطلوب برای توسعه و تداوم دین را شکل‌گیری بازار دینی می‌داند. محور مشترک هر دو نظریه عقلانیت است که براساس آن، انتخاب دین در بازار آزاد و متکثر دینی و در فرایندی از تحلیل هزینه ـ فایده انجام می‌گیرد؛ درنتیجه هرچه مؤسسات دینی توسعه‌یافته‌تر باشند، شادابی دینی نیز بیشتر است. با وجود بسط گسترده این دو نظریه در جامعه‌شناسی دین، انتقاداتی چون ضعف در تبیین سطوح ساختاری و کلان، مسئله تعمیم‌سازی نظری و تجربی، کم‌توجهی به عواطف و ارزش‌ها و عقاید انسانی، برون‌نگری دینی، این­همان‌گویی در فرض‌ها و مهم‌تر از همه، تبیین نظری و تجربی در بستر سکولاریسم بر آنها مترتب است. از چشم‌انداز اسلامی نیز مهم‌ترین انتقاد، شکل‌گیری این دو نظریه در بستر سکولار است

واژه‌های کلیدی: انتخاب عقلانی، بازار دینی، نمانام دینی، هزینه ـ فایده، بستر سکولار، اسلام.
متن کامل [PDF 251 kb]   (715 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/14 | پذیرش: 1396/4/14 | انتشار: 1396/4/14 | انتشار الکترونیک: 1396/4/14


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 39 - ( زمستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها