ارزیابی دیدگاه ابوزید درباره تاریخمندی قرآن با تأکید بر گفتاری بودن وحی
|
احمد سعدی 1، صدیقه نیکطبع اطاعتی1 |
1- دانشگاه تهران |
|
چکیده: (3136 مشاهده) |
نظریه تاریخمندی قرآن، ادعایی است که از سوی برخی مسلمانان نوگرا به تبعیت از مستشرقین، تکرار شده است. آنها هر اصلی که در تعارض با ایده تاریخیت باشد منکر و هر امری را که در توجیه اصل تاریخیت کارآمد باشد با بازخوانی آن، به نفع مدعای خود تفسیر میکنند. توجیه ملازمه بین سبک گفتاری قرآن با نظریه تاریخیّت و عصری بودن برخی احکام آن در راستای ادعای حیث گفتمانی وحی و رابطه دیالکتیک متن با واقع از سوی نصر حامد ابوزید یکی از این موارد است. بررسی این دیدگاه از جهت تقابل با جاودانگی اسلام و احکام ثابت آن حائز اهمیت است. این مقاله بهروش توصیفی تحلیلی و به هدف نقد و بررسی ادعای فوق نگاشته شده است تا معلوم گردد ادعای ارتباط بین گفتاری بودن و تاریخیت، با اشکالات متعدد عقلی و نقلی، مواجه است و موارد فراوانی مانند برخورداری قرآن از بطون و ژرفایی نامتناهی، و سازوکارهای بهره برداری ازآن تا قیامت در نقض ادعای فوق وجود دارد.
|
|
واژههای کلیدی: گفتاری بودن وحی، تاریخیّت قرآن، بطون قران، نصر حامد ابوزید، جاودانگی قرآن. |
|
متن کامل [PDF 254 kb]
(1227 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
کلام جدید دریافت: 1396/6/31 | پذیرش: 1397/2/15 | انتشار: 1397/2/15 | انتشار الکترونیک: 1397/2/15
|
|
|
|