سهروردی و سوئینبرن دردوسنتفلسفیمتفاوتبهتأملدربارۀ مسئله شرپرداختهاند. راهحلهای سهروردی در حل مسئله شررا میتوان ذیل چهارنظریه ارائه کرد؛ نظریه عدمی دانستن شر، نظریه ملازمه شر و خیرهای برتر، نظریه ملازمه شروکمال و نظریه شر و اختیارآدمی. سوئینبرن در قبال شرور اخلاقی و طبیعی با توسل به دفاعیه و دادباوری (تئودیسه) دو راهحل اصلیارائه میدهد: 1. دفاع مبتنی بر اختیار 2. دفاع مبتنی بر دادباوری و خیرهای برتر به سه روایت: الف) روایت زیباییشناسانه از وقوع شرور ب) روایت حصول خیرهای اخلاقی از وقوع شرور ج)برهان مبتنی بر کسب معرفت. این نوشتار در تلاش است با روش استنادی و تحلیل محتوا علاوه بر ارائه طرحی منسجم از آرا دو فیلسوف درحل مسئله شر به بررسی تطبیقی هستیشناسی مسئله شر از نگاه ایندو اندیشمند پرداخته و از همینرو ضمن تحلیل نقادانه نقاط اشتراک و افتراق تئوریک میان دیدگاه دو فیلسوف نهایتاً به دیدگاه کاملتر دستیافته است.
Solgi M. A Comparative Study of Suhrawardi and Swinburne
on the Problem of Evil
. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2018; 14 (54) :145-164 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-581-fa.html
سلگی مریم. بررسی تطبیقی مسئله شر از دیدگاه سهروردی و سوئینبرن . اندیشه نوین دینی. 1397; 14 (54) :145-164