برخی اگزیستانسیالیستهای خداباور استعدادهای درونی انسان را در پیوند با منزلت و کرامت انسانی تعریف میکنند و بر وجوهی چون اختیار، انتخاب و مسئولیت انسان تأکید میکنند. در حوزه اسلامی نیز علامه طباطبایی منزلت انسانی را با خدامحوری در ارتباط میداند. اختیار ازجمله وجوه تشابه دو رویکرد است با این تفاوت که علامه برخلاف اگزیستانسها نقش استقلالی برای اختیار و اراده انسان قائل نیست. در دیدگاه علامه کرامت انسانی در پیوند با مبدأ ترسیم میشود، اما در نظراگزیستانسیالیستها ارتباط با خدا نقش قابلتوجهی در کرامت و منزلت انسانی ندارد، هرچه هست به اختیار، اراده و آزادی انسان محقق میگردد. ازجمله وجوه برتری دیدگاه علامه توجه به فطرت انسانی در تحقق کرامت حقیقی است. ازین منظر شکوفایی فطرت نیازمند برنامه است. این برنامه که همان آموزههای دینی و وحیانی در نظر علامه است، هرچند به تعبیر اگزیستانسها نوعی محدودیت است اما این محدودیت در حقیقت گوهر فطرت انسان را فربهتر میکند. این مقاله به مقایسه رویکرد فلاسفه اگزیستانسخداباور و علامه طباطبایی دربحث از منزلت و کرامت انسانی میپردازد و میکوشد تا وجوه تشابه و افتراق این دو دیدگاه را نشان دهد.
Khademi H. A Survey of Allameh Tabatabai's Approach and the Theistic Existentialist Philosophers on Human Dignity. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2018; 14 (54) :165-186 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-699-fa.html
خادمی حمیدرضا. بررسی رویکرد علامه طباطبایی و فلاسفه اگزیستانس خداباور درمنزلت و کرامت انسانی. اندیشه نوین دینی. 1397; 14 (54) :165-186