وجود یک حس مشترک در همه انسانها در گستره تاریخ، ادیان توحیدی را بر آن داشته است که با اندیشههای عقلی، خداشناسی و خداجویی فطری را مستدل نمایند. این تلاش در غرب به برهان اجماع عام و در فضای اندیشه اسلامی به برهان فطرت مشهور است. این تحقیق بنیادی با روش تحلیلی ـ تطبیقی، در پی پاسخگویی به این سؤال است: آیا می توان ادعا نمود برهان اجماع عام و برهان فطرت تقریرهای متفاوت از یک استدلال بهشمار میآیند؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که برهان اجماع عام چهرهای متفاوت ار برهان فطرت را به ذهن متبادر میسازد و در برخی از تقریرها با تکیه بر همگانی بودن (به جای فطری بودن)، با برهان فطرت رابطه عموم و خصوص من وجه مییابد. این دو استدلال در اموری مانند، شکل، تقریر، رویکرد و بهرهگیری از عقل عمومی بشر به جای فطرت، متمایز هستند؛ اما در بسیاری موارد مانند بالقوه بودن امور فطری، استدلال از طریق ذات اضافه بودن گرایش خداجویی، عدم استقلال وتکیه بر براهین دیگر در اثبات وجود خداوند به یکدیگر شبیه میباشند.
Ramin F, Seifalipour M. Public Consensus or Natural Disposition:
Two Faces of One Proof
. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2019; 14 (55) :73-90 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-706-fa.html
رامین فرح، سیفعلی پور مریم. اجماع عام یا فطرت: دو چهره از یک استدلال. اندیشه نوین دینی. 1397; 14 (55) :73-90