مسئله رؤیت خداوند متعال بهوسیله چشم (قوه باصره) از مسائل کلامی است که از گذشته تا به حال، میان متکلمین فرقههای اسلامی مورد بحث و اختلاف فراوانی بوده است. بحث اصلی در این مسئله این است که آیا رؤیت خداوند از نظر ثبوتی ممکن است؟ به این معنا که اگر خداوند دارای چنین صفتی ـ دیده شدن توسط انسان ـ باشد، امر محالی لازم میآید؟ همچنین پس از ثبوت امکان رؤیت خدا و یا فارغ از آن، آیا در مقام اثبات، دلیلی بر آن وجود دارد؟ برخی از متکلمان مسلمان جواز و وقوع رؤیت خداوند را عقلاً منکر شده و آن را مخالف با دلائل قرآنی و روائی دانستهاند. در مقابل فرقی دیگر از متکلمان آن را عقلاً جایز و نقداً در آخرت لازم دانستهاند. از آنجا که ذکر دلائل عقلی و نقلی دو طرف محل نزاع در یک مقاله نمیگنجد، گفتار حاضر تنها به ذکر دلائل قرآنی بسنده میکند و بیش از آنکه به جزئیات بپردازد، درصدد بیان سرفصلهای اصلی، ترسیم نمونهای از تفاوت دو نگاه شیعه و اهلسنت ـ با تأکید بر مقایسه آرا علامه طباطبایی و ابنعاشور در ذیل هریک از این آیات ـ و درنهایت معرفی منابع مناسب برای پیگیری این موضوع است.
Tavakolimoqadam I. The Problem of God`s Visibility in the Holy Quran with an Emphasis on Allamah Tabatabai and Ibn Ashour’s Thoughts. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2013; 9 (34) :115-132 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-843-fa.html
توکلیمقدم ابراهیم. مسئله رؤیت خداوند در قرآن کریم با تأکید بر اندیشههای علامه طباطبایی و ابنعاشور
. اندیشه نوین دینی. 1392; 9 (34) :115-132