:: دوره 9، شماره 34 - ( پاییز 1392 ) ::
جلد 9 شماره 34 صفحات 148-133 برگشت به فهرست نسخه ها
امیل دورکیم و قرائتی عرفی از دین
رحیم دهقان سیمکانی
چکیده:   (2263 مشاهده)
نگرش امیل دورکیم به مقولۀ دین، کاملاً عرفی است و این مطلب از دو مدخل قابل تبیین و بررسی است. یکی با طرح نظریه ایشان درباب منشأ و خاستگاه دین و دیگری تمایزی که ایشان میان امور مقدّس و غیر مقدّس قائل شده است. وی با طرح نظریۀ «منشأ اجتماعی دین»، دین را جریان تکامل‌یافتۀ سنّت توتمیستی و فراوردۀ بشری دانسته و هرگونه منشأ ماوراءالطبیعی و الهی را تلویحاً از دین نفی نموده است. همچنین با مرزگذاری میان امور مقدس و غیر مقدس و محصور کردن دین در حوزۀ مقدسات، عرصه را بر دین تنگ نموده و آن را به بخش‌های حاشیه‌ای و نه‌چندان جدّی زندگی رانده است. این مقاله با وارد شدن از این دو مدخل به اندیشۀ دورکیم به بررسی و نقد اندیشۀ ایشان در این باب می‌پردازد. روش این مقاله در مراجعه به آرا، استنادی و در تبیین محتوا، تحلیلی ‌ـ انتقادی است.
واژه‌های کلیدی: امیل دورکیم، عرفی شدن، دین، کارکردگرایی، توتمیسم.
متن کامل [PDF 251 kb]   (938 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کلام قدیم
دریافت: 1397/7/23 | پذیرش: 1397/7/23 | انتشار: 1397/7/23 | انتشار الکترونیک: 1397/7/23


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 34 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها