پژوهش حاضر، از طریق بررسی روششناسی نظریه علمای ابرار در کتاب مکتب در فرآیند تکامل، به نقد آن پرداخته است. ابتدا با بررسی دقیق مباحث این کتاب و شیوه ارجاع و استدلالی که مؤلف در اثبات نظر خود بهکار برده است، تبیینی از روش پژوهش ایشان ارائه و سپس اشکالات روش ایشان بررسی میشود. مؤلف این کتاب در روش تحقیق خود دچار برخی اشکالات کلّی است که مختص به علم خاصی نیست؛ ازجمله: عدم ذکر مستند در برخی مباحث مهم، تحلیل غیرروشمند، مغالطه در استفاده از منابع، کاربرد معیار غیرمعتبر و عدم تمایز بین اعتقادات امامان و برخی از عوام شیعه. علاوه بر آن، اشکالاتی در روششناسی کلامی، حدیثی، تاریخی و رجالی این نظریه مشهود است. بنابراین روششناسی این نظریه براساس روش متداول در هرکدام از علوم مذکور بررسی و اشکالات آن تبیین شده است. نتیجه آنکه، این نظریه ازجهت روش تحقیق دچار اشکال است و برآیند درستی بهدنبال ندارد.
Mobin H Q, Khosrowpanah A. Methodology of the Theory of Pious Scholars with
an Emphasis on the Book: School in Evolution
. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2013; 9 (32) :23-42 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-849-fa.html