%0 Journal Article %A As`adi, Mohammad %T The Method of Theological Hermeneutic of the Quranic Allegoricals, Mutashabihat, with Giving Inspiration Based on the Concept of Those Firmly Grounded in Knowledge, Rasikhuni fi `l Ilm %J ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research %V 16 %N 60 %U http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1177-fa.html %R %D 2020 %K %X مفهوم راسخان در علم در آیه 7 آل­عمران و نسبت آنان با علم تأویل در میان عالمان اسلامی با دیدگاههای مختلفی همراه بوده و بطور خاص متکلمان مسلمان در تأویل کلامی متشابهات قرآن، رویکردهای متفاوتی داشته­اند. در این مقاله به روش تحلیل کیفی گفتمان، پس از طرح مسأله، با تکیه بر دیدگاهی تشکیکی در معناشناسی راسخان به­لحاظ سلبی و ایجابی در آیه 7 فوق که در رویکردهای گذشته به ندرت مطرح شده، روش تأویل کلامی متشابهات جستجو شده و فتح­بابی در اصول کلی تأویل آنها صورت گرفته است. بر این اساس از بعد سلبی سه اصل: تنزیه الهی از توهّمات انسانی و تنزیه ساحت الهی در ذات و فعل از قبائح عقلی و نفی تشبیه عوالم غیبی و فرامادی به عوالم حسی و مادی مورد اشاره قرار گرفته و از بعد ایجابی نیز پنج اصل: فهم­پذیری متشابهات، نقش راه­گشای دلالت­های قرآنی به مثابه محکمات، نقش روش­گذارانه روایات، تأکید بر اصول عقلی­برهانی و نهایتاً توجه به نکات اصیل ادبی و لغوی مطرح شده است. %> http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1177-fa.pdf %P 19-30 %& 19 %! %9 Research %L A-10-1034-1 %+ Associate professor Research Institute of Hawzeh and University %G eng %@ 2008-9481 %[ 2020