%0 Journal Article %A Sharifani, Mohammad %T Comparative Investigation of Knowledge Structure in Positivism and Sadra’s Philosophy %J ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research %V 15 %N 57 %U http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1092-fa.html %R %D 2019 %K %X پوزیتیویسم، در دو چهره کنتی و منطقی، مدعی انحصار معرفت به امور محسوس و موهوم یا بی‌معنا بودن مفاهیم و گزاره‌های متعلق به امور متافیزیکی اعم از فلسفی، دینی و اخلاقی است. این مکتب در فرایند و ابعاد معرفت بشری از پاسخگویی به منشأ تصورات، منشأ تصدیقات و قلمرو معرفت ناتوان بوده و راه به شکاکیت می‌برد؛ اما حکمت صدرایی با دقت‌های عقلی عمیق بر مفهوم معرفت، علاوه‌بر ارائه معیار قاطع در تعریف معرفت، ملاک تقسیم آن به حضوری و حصولی، احکام معرفتهای تصوری و تصدیقی را تبیین کرده است. براساس این مکتب، معرفت‌های تصوری و تصدیقی هم منشأ حسی و هم منشأ فراحسی دارند و به‌تبع این، مفاهیم و گزاره‌های فراحسی، ازجمله معرفتهای دینی و اخلاقی، قابل درک، تبیین و اثبات صدق می‌باشند. پژوهش حاضر براساس آراء موجود در منابع دو مکتب، محورهای یادشده را در دیدگاه دو مکتب بررسی و در نهایت معناداری، ارزش و عقلانیت معرفتهای دینی و فراحسی را در حکمت صدرایی ارائه کرده است. %> http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1092-fa.pdf %P 135-144 %& 135 %! %9 Research %L A-10-957-1 %+ Assistant Professor of Islamic Teachings at Shiraz University %G eng %@ 2008-9481 %[ 2019