ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research
اندیشه نوین دینی
A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies
Literature & Humanities
http://andishe.maaref.ac.ir
1
admin
2008-9481
2008-9481
doi
fa
jalali
1399
12
1
gregorian
2021
3
1
17
64
online
1
fulltext
fa
نقد دوگانهانگاری خلقت و تکامل بر اساس قرآن
A Critical Study of the Creational and Evolutionary Dualism Based on the Qur'an
کلام جدید
کلام جدید
پژوهشي
Research
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">در کلام جدید، «نظریه خلقت» با «نظریه تکامل» مقابل انگاشته میشود؛ زیرا در نظریه تکامل مراحل پیدایش حیات به صورت طبیعی تبیین میشود و خالق آگاه در آن نقشی ندارد؛ در مقابل خلقتگرایان به عاملیت و فاعلیت خالق آگاه اصرار دارند. در این میان برخی دانشمندان خداباور نظریه طراحی هوشمند را ارائه دادند تا در میان عوامل طبیعی جایی برای عوامل ماورائی بگشایند. اکنون مسئله این است که آیا قرآن نیز خلقت موجودات را معارض ایجاد طبیعی و تحولی آنها میداند؟ این پژوهش بر اساس تحلیل درون بافتی واژه خلق روشن میسازد که خلقت قرآنی به پیدایش موجودات با سامان یافتن اجزاء یک ارگان به صورت زمانبر و مرحلهمند و با دخالت عوامل طبیعی،</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">اشاره دارد؛ یعنی تمام مراحل تکون ارگان متکی به امر و اراده خداوند است. در واقع منظر خلق در قرآن وصف پیدایش از نمای طبیعی و تکاملی است، اما منظر امر یا ملکوت به نمای باطنی پدیدهها و نقش خالق اختصاص دارد. این تبیین به نتیجه عدم دوگانگی خلقت و تکامل میرسد. البته قرآن نظریه طراحی هوشمند را رد میکند، زیرا اثر امر خداوند را در عرض سایر علتها میداند.</span></span>
<h1 dir="RTL"></h1>
<br>
In new theology, kalami jadid, the "theory of creation" is known as contrasted with the "theory of evolution"; Because in the theory of evolution, the stages of the emergence of life are explained naturally without any role by a conscious creator in it; In contrast, creationists insist on the agency of the conscious Creator. Meanwhile, some theist scientists proposed the theory of intelligent design to open a place for immaterial agents among natural ones. The question now is whether the Qur'an also considers the creation of beings as opposed to their natural creation and evolution. Based on the intra-histological analysis of the word creation, this study clarifies that the Qur'anic creation refers to the emergence of beings by arranging the components of an organ in a temporal and step-by-step manner with the intervention of natural agents; that is, all the stages of the organ formation are depend on the command and will of God. In fact, the view of creation in the Qur'an is a description of creation from a natural and evolutionary view, but the view of command, amr, or kingdom, malakut, is dedicated to the esoteric view of phenomena and the role of the Creator. This explanation results in the lack of duality of creation and evolution. Of course, the Qur'an rejects the theory of intelligent design, because this theory recognizes the effect of God's command among other causes.<br>
<strong>Keywords</strong><strong><span dir="RTL"></span></strong><br>
Science and Religion, Scientific Interpretation of the Qur'an, Theory of Creation, Theory of Evolution, Intelligent Design, Kingdom.<br>
<br clear="all" >
علم و دین, تفسیر علمی قرآن, نظریه خلقت, نظریه تکامل, طراحی هوشمند, ملکوت.
193
212
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1179-1&slc_lang=fa&sid=1
Farzaneh
Rouhani Mashhadi
فرزانه
روحانی مشهدی
f_rohani@sbu.ac.ir
10031947532846002166
10031947532846002166
Yes
Assistant professor Shahid Beheshti University
استادیار پژوهشکده اعجاز قرآن دانشگاه شهید بهشتی و مدرس معارف اسلامی f_rohani@sbu.ac.ir