ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research
اندیشه نوین دینی
A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies
Literature & Humanities
http://andishe.maaref.ac.ir
1
admin
2008-9481
2008-9481
doi
fa
jalali
1387
9
1
gregorian
2008
12
1
4
15
online
1
fulltext
fa
توحید افعالی در عرفان مولوی و کلام اشعری
تخصصي
Special
كاربردي
Applicable
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">توحید افعالی یکی از مراتب توحید (مهم</span></span></strong><span dir="LTR"><span style="font-family:ms mincho;"></span></span><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">ترین اصل ادیان آسمانی) است. اشاعره با انکار نظام علی در عالم و ارجاع آن به عادت الاهی، تنها فاعل در عالم را خداوند می­دانند. مولوی که در هستی جز وحدت و عشق نمی</span></span></strong><span dir="LTR"></span><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">بیند و فعل و ذات عاشق را فانی در معشوق می</span></span></strong><span dir="LTR"><span style="font-family:ms mincho;"></span></span><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">داند، بیان می­کند که تجلی کامل اسما و صفات حق، نظام سببیت در عالم را ضروری می­کند. علیّتی که مولوی در هستی مشاهده می­کند، غیر از علیت مصطلح در فلسفه مشائی است و لذا منافاتی با فاعلیت مطلق خداوند ندارد. ملاصدرا با مبانی خاص فلسفه خویش، استدلالی قوی بر قول مولوی در این بحث اقامه کرده است.</span></span></strong><br>
سبب, تجلی حق, وحدت وجود, فاعلیت حق, مظاهر الاهی.
67
94
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-392-2&slc_lang=fa&sid=1
مرتضی
شجاری
10031947532846001539
10031947532846001539
Yes
دانشگاه تبریز