ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research
اندیشه نوین دینی
A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies
Literature & Humanities
http://andishe.maaref.ac.ir
1
admin
2008-9481
2008-9481
doi
fa
jalali
1400
7
1
gregorian
2021
10
1
17
66
online
1
fulltext
fa
نسبت عقل و نقل از منظر شیخ مفید
Relationship of Reason, 'Aql, and Transmission, Naql, for Sheikh Mofid
کلام جدید
کلام جدید
پژوهشي
Research
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مسئله ارتباط عقل و نقل و قلمرو تقدم و تأخر و انواع کارکردهای آنها از منظر شیخ مفید در این نوشتار با روش تحلیلی- توصیفی مورد کنکاش قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد، شیخ مفید به نقش مصباحی تصریح دارد و به علاوه از نقش تعاملی عقل جانبداری می کند. ایشان در تعریف عقل هم به بعد نظری آن پرداخته و هم به بعد عملی آن. شیخ مفید مانند معتزله معارف دینی را اکتسابی می دانند، ولی وجوب نظر را به دلیل امر الهی میگذارند نه عقل. وی عقل را در تمام مراحل استدلال و نتیجه گیری، محتاج وحی می داند. به عبارت دیگر، وحی هم محرک نخستین عقل است و هم کیفیت استدلال را به مکلف می آموزد. شیخ مفید عقل را بر خلاف اهل حدیث در فقه به کار گرفت ولی این سبب نشد که، قیاس را بپذیرد. </span></span>
<h1 dir="RTL"></h1>
The issue of the relationship between reason and transmission and the realm of priority and posteriority and their types of functions from the perspective of Sheikh Mofid has been explored in this study by an analytical-descriptive method. The results of the research show that Sheikh Mofid specifies the role of being a light, <em>mi</em><em>ṣ</em><em>b</em><em>ā</em><em>h</em>, and also supports the interactive role of reason. In defining reason, he has dealt with both its theoretical and practical aspects. Sheikh Mufid, like the Mu'tazilites, considers religious knowledge to be acquired, but they leave the necessity of opinion because of the Divine command, not reason. He considers reason as being in need to revelation in all stages of reasoning and conclusion. In other words, revelation is both the first stimulus of the intellect and teaches the oblige, <em>mukallaf,</em> the quality of reasoning. Sheikh Mufid used reason in jurisprudence, unlike the people of hadith, but this did not cause him to accept <em>feqhi</em> analogy.<br>
<strong>Keywords</strong>: Sheikh Mofid, intellect, functions of intellect. Interactive, Mesbahi.<span dir="RTL"></span>
<h1 dir="RTL"> </h1>
شیخ مفید, عقل, کارکردهای عقل. تعاملی, مصباحی.
95
112
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-780-4&slc_lang=fa&sid=1
Abdolmohammad
Shirvani Shiri
عبدالمحمد
شیروانی شیری
asmaaasmani@yahoo.com
10031947532846002116
10031947532846002116
Yes
Phd student Quran and hadith University
دانشجوی دکتری کلام امامیه، دانشگاه قرآن و حدیث، پردیس تهران و مدرس معارف اسلامی. (نویسنده مسئول)
Mehdi
Nosratian Ahvar
مهدی
نصرتیان اهور
nosratian.m@ghu.ac.ir
10031947532846002117
10031947532846002117
No
Assistant professo Quran and hadith University
استادیار دانشگاه قرآن و حدیث قم و مدرس معارف اسلامی