ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research
اندیشه نوین دینی
A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies
Literature & Humanities
http://andishe.maaref.ac.ir
1
admin
2008-9481
2008-9481
doi
fa
jalali
1392
4
1
gregorian
2013
7
1
9
33
online
1
fulltext
fa
مسئله شر در مکتب ابنعربی
The Problem of Evil in Ibn Arabi`s Thought
کلام قدیم
کلام قدیم
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11.5pt;">بدون شک در جهان پیرامون ما همواره شر و فساد و ناگواریهای متعددی از قبیل جهل، فقر و ناتوانی و حوادثی همچون زلزله و سیل بهچشم میخورد که هیچگونه تردیدی در هستی و وجود آنها نمیتوان داشت. چرایی و چگونگی راهیابی اینگونه شرور در نظام آفرینش، ازجمله پرسشهایی است که از دیرباز ذهن بشر را به خود مشغول داشته؛ بهگونهای که پاسخ به آن از دغدغههای اساسی ادیان و مکاتب مختلف فلسفی بهشمار میرود. در عرفان نظری، سابقه بحث از مسئله شر به محییالدین</span> <span style="font-size:11.5pt;">ابن</span><span style="font-size:11.5pt;">عربی در قرن هفتم برمیگردد. اصلیترین پرسشی که در این تحقیق مطرح است اینکه، آیا شر در مکتب</span> <span style="font-size:11.5pt;">ابن</span><span style="font-size:11.5pt;">عربی امری وجودی است یا عدمی؟ در صورت نخست، چگونه با خیر محض بودن مبدأ هستی سازگار است و خاستگاه آن چیست؟</span> <span style="font-size:11.5pt;">ابن</span><span style="font-size:11.5pt;">عربی از حیث وحدت شخصی وجود و نظام احسن، شر را بهطور مطلق در نظام هستی به مفاد سلب بسیط تحصیلی منتفی دانسته است؛ ولی از حیث تعینات، امور عدمی را شر بالذات دانسته و در امور وجودی نوعی شر نسبی را در نظام تکوین و نوعی شرور ذاتی سلوکی را در نظام تشریع پذیرفته است.</span>
شر عام و خاص, شر بالذات و بالعرض, وحدت شخصی وجود, نظام احسن, خیر محض.
67
80
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-445-6&slc_lang=fa&sid=1
ناصر
فروهی
1003194753284600656
1003194753284600656
Yes
مهناز
خدایی
1003194753284600657
1003194753284600657
No