ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research
اندیشه نوین دینی
A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies
Literature & Humanities
http://andishe.maaref.ac.ir
1
admin
2008-9481
2008-9481
doi
fa
jalali
1392
10
1
gregorian
2014
1
1
9
35
online
1
fulltext
fa
هویت طرق داوری درباب حقیقت وحی و خصوصیات آن
The Identity of the Ways of Judgement for Revelation and Its Particularities
کلام قدیم
کلام قدیم
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11.5pt;">پذیرشِ نظریه لوح سفید و «</span><span style="font-family:nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">اصاله</span></span><span style="font-size:11.5pt;">الحسّ» (به معنایی اعم از حسّ ظاهری و باطنی) در حوزه آگاهیهای تصوری، و قبولِ «</span><span style="font-family:nazanin;"><span style="font-size:11.5pt;">اصاله</span></span><span style="font-size:11.5pt;">العقل» در محدوده آگاهیهای تصدیقی <span style="letter-spacing:-.2pt;">ـ به عنوان دو مبنای مورد پذیرش حکیمان مسلمان ـ مستلزمِ ظهور دو مشکل درمورد پدیدارهای نایابی چون تجارب وحیانی است.</span></span><br>
<span style="letter-spacing:.1pt;"><span style="font-size:11.5pt;">مشکلِ اول، مسئله بیانناپذیری است؛ و مشکل دوم، تشخیص روش قابل اعتماد در داوری، نسبتبه سرشت و آثار اینگونه امور خارج از دسترس تجارب مشاع (درونی</span></span><span style="letter-spacing:.1pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.5pt;"> / </span></span></span><span style="letter-spacing:.1pt;"><span style="font-size:11.5pt;">بیرونی) میباشد.</span></span><br>
<span style="font-size:11.5pt;">درمورد مشکل دوم، یعنی روش داوری نسبتبه پدیدارهایی چون «وحی»، چهار احتمال پیشروی ماست:</span><br>
<span style="font-size:11.5pt;">1. موضع تعلیق گرفتن و از هرگونه داوری طفره رفتن؛</span><br>
<span style="font-size:11.5pt;">2. سعی بر دستیابی به تجاربی اینگونه؛ مشروط بر آنکه چنین امری ممکن باشد؛</span><br>
<span style="font-size:11.5pt;">3. از تمثیل و مدلسازی بهرهگرفتن؛</span><br>
<span style="font-size:11.5pt;">4. رجوع به واجدانِ چنین تجاربی، یعنی انبیا؛ و اتخاذ موضعی دروندینی بهجای منظر بروندینی.</span><br>
<span style="font-size:11.5pt;">کوشش ما در این مقاله ضمن توضیح معنای مدل، و تشریح مخاطراتِ معرفتی حاصل از بهکارگیری مدلها، تبیین این نکته است که تنها راه قابل اعتماد برای داوری درمورد امور تجربهگریزی چون وحی، روش چهارم میباشد.</span>
اصالت حس, اصالت عقل, مدل, سرشت وحی, داوری.
7
24
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-178-1&slc_lang=fa&sid=1
رضا
حاجیابراهیم
1003194753284600664
1003194753284600664
Yes