@article{ author = {Abedi, Ahmad and Masa’eli, Ahm}, title = {Ibn Arabi’s Epistemic Geometry in Three Fields of Religion, Intuition and Wisdom}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {9}, Number = {34}, pages = {7-26}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {هندسه معرفتی ابن‌عربی در سه محور شریعت، شهود و عقل}, abstract_fa ={تحلیل هندسه معرفتی ابن‌عربی، در محورهای متعددی از قبیل: تبیین نظریه تفسیر محی‌الدین، آرای عرفانی، آرای فلسفی، علوم قرآنی، آرای فقهی، مبانی انسان‌شناسی و غیره کاربرد فراوان دارد. این تحقیق درصدد بررسی دیدگاه‌های معرفت‌شناسی ابن‌عربی در سه محور شریعت، شهود و عقل است. او شریعت را رکن رکین و ملاک صحت‌وسقم هر معرفتی می‌داند. از دیدگاه او کشف، یکی از منابع معرفتی است که در شرایط خاص و در محور‌های متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تبیین مبانی هستی‌شناسی، مبانی انسان‌شناسی، معانی حروف، کلمات و جملات قرآنی می‌توان از کشف بهره برد. او از عقل به‌عنوان ابزار معرفتی در فهم آیات الهی و جهت درک مبانی هستی‌شناسی استفاده می‌کند؛ تا جایی‌که اگر عقل دارای موادّ صحیح و صورت‌های صحیح ادراکی باشد و در مرز خویش یعنی ادراکات طور عقل باشد، قابل اعتماد است و در ماورای ادارکات طور عقل دارای اعتباری نیست.}, keywords_fa = {ابن‌عربی, هندسه معرفتی, منابع, ابزار, شریعت, شهود, عقل.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-834-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-834-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2013} } @article{ author = {NaderiQahfarokhi, Hamid and Behjatpoor, Abdolkarim}, title = {A Survey on Allamah Tabatabai View on Aaron’s Being Interrogated by Moses}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {9}, Number = {34}, pages = {27-46}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی تحلیل علامه طباطبایی از بازخواست هارون× توسط موسی}, abstract_fa ={از مسائل مطرح‌شده در قرآن کریم، برخورد تند حضرت موسی× با حضرت هارون×، بعد از گوساله‌پرست شدن بنی‌اسرائیل است. تاکنون توجیهات زیادی در تحلیل این برخورد، ارائه شده است. اما علامه طباطبایی، با اثبات کبرای کلی «اختلاف سلیقه انبیا در نحوه اجرای احکام»، این برخورد را یکی از مصادیق آن می‌داند. در این ماجرا، حضرت موسی× به‌‌طور مطلق به ایشان دستوراتی داده بود، اما درعین‌حال معتقد بوده که این حکم باید با به‌‌کارگیری تمام توان، برای مقاومت در برابر بنی‌اسرائیل اجرا می‌شد، اما حضرت هارون× آن را با نرمش و عدم مقاومت اجرا کرد. ازاین‌رو، چون حضرت هارون× برطبق سلیقه و مشی حضرت موسی× عمل نکرده بود، این برخورد، برای تأدیب وی بود. این درحالی است که در این ماجرا، حضرت هارون× مرتکب هیچ گناه یا کوتاهی نشده و حق به جانب وی بود. این مقدار از اختلاف سلیقه چون خارج از حکم‌الله است، ضرری به عصمت انبیا نمی‌زند.اگرچه کبرای کلی مورد بحث، امری قابل اثبات است، ولی انطباق این ماجرا، بر آن امری مشکل است.}, keywords_fa = {علامه طباطبایی, موسی, هارون, گوساله‌پرستی, بنی‌اسرائیل, سیاق.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-838-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-838-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2013} } @article{ author = {Mortazavi, Seyyed Mohammad and nShokrollahi, Has}, title = {The Possibility for Human Connection with the Unseen Based on the Relationship with Angels}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {9}, Number = {34}, pages = {47-68}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {تحلیل ملاصدرا از امکان ارتباط انسان با عالم غیب براساس ارتباط با ملائکه}, abstract_fa ={در اندیشه دینی، جهان هستی به دو بخش شهود و غیب تقسیم می‌شود. یکی از مسائل اساسی، امکان ارتباط این دو بخش، به‌ویژه ارتباط انسان با عالم غیب است. از آنجا که یکی از مصادیق غیب ملائکه است، می‌توان امکان ارتباط انسان (غیر پیامبران) با عالم غیب را ازطریق امکان ارتباط او با ملائکه جستجو و اثبات کرد؛ که ما در این مقاله به‌دنبال آن هستیم. دراین‌باره ادله عقلی بر امکان و ادله نقلی بر وقوع و درنتیجه بر امکان این ارتباط دلالت می‌کند. ازنظر عقلی، به‌دلیل نوع خلقت و بُعد روحی وجود انسان که مجرد و ملکوتی و هم‌سنخ ملائکه است، این ارتباط ممکن می‌شود. ازنظر نقلی نیز، آیات مربوط به مکالمه حضرت مریم، و ساره، همسر حضرت ابراهیم با ملائکه، و ... و روایات مربوط به تمثّل ملائکه در جنگ بدر و اُحد به‌صورت مؤمنان جنگجو، و روایات تحدیث ملائکه با حضرت زهرا و ائمه^ و ... این مسئله را اثبات می‌کنند.}, keywords_fa = {غیب, انسان, ملائکه, ارتباط, ملاصدرا, تمثّل, تحدیث.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-839-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-839-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2013} } @article{ author = {Beheshti, Mohammadsadeq}, title = {Imamate and Wilayat in Avicennian Wisdom}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {9}, Number = {34}, pages = {69-78}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {امامت و ولایت در حکمت سینوی}, abstract_fa ={ابن‌سینا از شخصیت‌های برجسته فکری جهان اسلام است که همواره تلاش کرده نظریات فلسفی خود را با نگرش اسلامی سازگار کند. درواقع در بسیاری از عقاید فلسفی، دین اسلام الهام‌بخش وی بوده است. حکومت مطلوب در اندیشه او با وجود پیامبر تحقق می‌یابد و به‌همین دلیل وی برای توضیح ضرورت استمرار حکومت اسلامی، نظریه خلافت و امامت منصوص را مطرح می‌نماید. آنگاه در صورت فقدان امام و خلیفه منصوص به سراغ بیان نقش فقهای جامع‌الشرایط می‌پردازد. نوشتار پیش‌رو، با نگاهی تحلیلی به آرای ابن‌سینا در این زمینه و نتایج حاصل از آن پرداخته است.}, keywords_fa = {حکومت, ولایت, ابن‌سینا, حکمت, اسلام.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-840-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-840-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2013} } @article{ author = {Abyar, Soheyla and Bidhendi, Mohammad and Zorrieh, Mohammadjav}, title = {The Role of Presupposition in Text Interpretation from Allamah Tabatabai and Gadamer’s Viewpoint}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {9}, Number = {34}, pages = {79-96}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {نقش پیش‌فرض در فهم متن ازنظر علامه طباطبایی و گادامر}, abstract_fa ={نقش و دخالت پیش‌داوری، انتظارات و ذهنیت مؤلف در فهم متن، ازجمله ارکان هرمنوتیک فلسفی است. در قرن بیستم گادامر با ارائه نظریه خاص خود درمورد «مقوله فهم» به تبیین هرمنوتیک فلسفی پرداخت. وی معتقد است که هیچ فهمی بدون پیش‌داوری صورت نمی‌گیرد. همواره انتظارات، علائق و پیش‌داوری‌های مفسر در فهم متن دخیل‌اند؛ درنتیجه در تفکر وی دستیابی به معنایی نهایی وجود ندارد. آنچه می‌توان درمورد آن سخن گفت وجود فهم‌های متکثر و مختلف است، نه فهمی برتر و نهایی. علامه طباطبایی، فیلسوف و مفسر برجسته مسلمان، اگرچه در خصوص میزان دخالت پیش‌داوری‌ها و پیش‌دانسته‌ها در تفسیر، به‌صراحت اظهارنظر ننموده است، ولی براساس نتایج حاصله در این تحقیق، نوعی از پیش‌دانسته‌ها و پیش‌فرض‌ها (ازجمله پیش‌فرض‌های قرآنی و عقلانی) را در تفسیر لازم دانسته و از آن استفاده کرده است. آنچه در این پژوهش مدّ نظر است، نقد و بررسی آرا گادامر و علامه طباطبایی در خصوص میزان دخالت پیش‌داوری‌ها در فهم متن می‌باشد و همچنین تلاش شده است تا ارتباط و نزدیکی میان این دو دیدگاه درمورد استفاده از پیش‌دانسته‌ها تبیین گردد.}, keywords_fa = {متن, علامه طباطبایی, هرمنوتیک, پیش‌فرض, گادامر, تفسیر به رأی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-841-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-841-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2013} } @article{ author = {Taqavi, Mostaf}, title = {Islamic Social-human Science: the Problem of Feasibility and the Strategies for Its development}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {9}, Number = {34}, pages = {97-114}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {علم انسانی ـ اجتماعی اسلامی: مسئله امکان‌پذیری و راهبردهای رشد}, abstract_fa ={این مقاله از دو بخش تشکیل شده است. در بخش نخست، به ایجاز، دلایلی برای امکان‌پذیریِ علم انسانی ـ اجتماعی اسلامی ارائه و در بخش دوم مقاله، بسته‌ای راهبردی، برای تحقق آرمان علوم انسانی ـ اجتماعی اسلامی ارائه شده است. ایده اولیه این راهبردها در گفتگو با صاحب‌نظران جمع شده و در مرحله تبویب، تنقیح، تقویت و تبیین راهبردها از جلسات پنل با حضور متخصصان حوزه سیاست علم و آینده‌پژوهی استفاده شده است. راهبردهای پیشنهاد شده، در ذیل این پنج راهبرد کلان، انسجام یافته‌اند: 1. تبیین ضرورت علوم انسانی ـ اجتماعی اسلامی؛ 2. تبیین مبانی، نظریه‌ها و روش‌های برآمده از دین در حوزه علوم انسانی ـ اجتماعی؛ 3. تقویت فعالیت‌های سیاست‌گذارانه در عرصه علوم انسانی ـ اجتماعی؛ 4. تقویت و جهت‌دهی جامعه علمی کشور در این حوزه از علوم؛ 5. بهره‌برداری از علوم انسانی ـ اجتماعی حاصل‌آمده با رهیافت اسلامی.}, keywords_fa = {علم انسانی ـ اجتماعی اسلامی, مسئله امکان‌پذیری, راهبردهای تحقق علوم انسانی ـ اجتماعی اسلامی, تبیین, ‌علم دینی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-842-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-842-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2013} } @article{ author = {Tavakolimoqadam, Ibrahim}, title = {The Problem of God`s Visibility in the Holy Quran with an Emphasis on Allamah Tabatabai and Ibn Ashour’s Thoughts}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {9}, Number = {34}, pages = {115-132}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {مسئله رؤیت خداوند در قرآن کریم با تأکید بر اندیشه‌های علامه طباطبایی و ابن‌عاشور}, abstract_fa ={مسئله رؤیت خداوند متعال به‌وسیله چشم (قوه باصره) از مسائل کلامی است که از گذشته تا به حال، میان متکلمین فرقه‌های اسلامی مورد بحث و اختلاف فراوانی بوده است. بحث اصلی در این مسئله این است که آیا رؤیت خداوند از نظر ثبوتی ممکن است؟ به این معنا که اگر خداوند دارای چنین صفتی ـ دیده شدن توسط انسان ـ باشد، امر محالی لازم می‌آید؟ همچنین پس از ثبوت امکان رؤیت خدا و یا فارغ از آن، آیا در مقام اثبات، دلیلی بر آن وجود دارد؟ برخی از متکلمان مسلمان جواز و وقوع رؤیت خداوند را عقلاً منکر شده و آن را مخالف با دلائل قرآنی و روائی دانسته‌اند. در مقابل فرقی دیگر از متکلمان آن را عقلاً جایز و نقداً در آخرت لازم دانسته‌اند. از آنجا که ذکر دلائل عقلی و نقلی دو طرف محل نزاع در یک مقاله نمی‌گنجد، گفتار حاضر تنها به ذکر دلائل قرآنی بسنده می‌کند و بیش از آنکه به جزئیات بپردازد، درصدد بیان سرفصل‌های اصلی، ترسیم نمونه‌ای از تفاوت دو نگاه شیعه و اهل‌سنت ـ با تأکید بر مقایسه آرا علامه طباطبایی و ابن‌عاشور در ذیل هریک از این آیات ـ و درنهایت معرفی منابع مناسب برای پیگیری این موضوع است.}, keywords_fa = {رؤیت خدا, رؤیت بصری, رؤیت قلبی, علامه طباطبایی, ابن‌عاشور.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-843-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-843-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2013} } @article{ author = {DehqanSimakani, Rahim}, title = {Emile Durkheim and a Popular Reading from Religion}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {9}, Number = {34}, pages = {133-148}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {امیل دورکیم و قرائتی عرفی از دین}, abstract_fa ={نگرش امیل دورکیم به مقولۀ دین، کاملاً عرفی است و این مطلب از دو مدخل قابل تبیین و بررسی است. یکی با طرح نظریه ایشان درباب منشأ و خاستگاه دین و دیگری تمایزی که ایشان میان امور مقدّس و غیر مقدّس قائل شده است. وی با طرح نظریۀ «منشأ اجتماعی دین»، دین را جریان تکامل‌یافتۀ سنّت توتمیستی و فراوردۀ بشری دانسته و هرگونه منشأ ماوراءالطبیعی و الهی را تلویحاً از دین نفی نموده است. همچنین با مرزگذاری میان امور مقدس و غیر مقدس و محصور کردن دین در حوزۀ مقدسات، عرصه را بر دین تنگ نموده و آن را به بخش‌های حاشیه‌ای و نه‌چندان جدّی زندگی رانده است. این مقاله با وارد شدن از این دو مدخل به اندیشۀ دورکیم به بررسی و نقد اندیشۀ ایشان در این باب می‌پردازد. روش این مقاله در مراجعه به آرا، استنادی و در تبیین محتوا، تحلیلی ‌ـ انتقادی است.}, keywords_fa = {امیل دورکیم, عرفی شدن, دین, کارکردگرایی, توتمیسم.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-844-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-844-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2013} } @article{ author = {Khajehgir, Alirez}, title = {Explaining the Relationship between Divine Objective Destiny and Human Free Will in Transcendental Philosophy}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {9}, Number = {34}, pages = {149-162}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {تبیین ارتباط قضا عینی الهی با اختیار انسان در حکمت متعالیه}, abstract_fa ={مسئله اراده و اختیار انسان و ارتباط آن با مسئله قضا الهی و مراتب آن در ساختار فکری حکمت متعالیه از برجستگی خاصی برخودار است. قضا الهی مبین انتساب همه عالم هستی در دو مرتبه علمی و عینی به حق‌تعالی است. چنانچه قضا الهی را ازنظر تطبیقی با عوالم کلی وجود، همان مرتبه صور عقلی محسوب می‌کنیم که ورای صور طبیعی و نفسانی است، این صور به‌عنوان مرتبه‌ای از مراتب علم الهی بوده و قضا علمی نامیده می‌شود، که در مرحله بالاتر به علم ذاتی الهی منتهی می‌شود؛ و اگر نظام علّی و معلولی عالم هستی و انتساب این عالم به علت تامه و هستی‌بخش خود را موردنظر قرار دهیم. قضا عینی نامیده می‌شود. بنابراین، مسئله اختیار انسان نیز در دو سطح مذکور قابل طرح است. سؤال اصلی این پژوهش این است که چگونه می‌توان بین اراده و اختیار انسان و ضرورت هستی که همان قضا عینی است، ارتباطی دوجانبه برقرار کرد، به‌طوری‌که پذیرش یکی باعث رد دیگری نشود. پاسخ این مسئله در حکمت متعالیه در دو سطح حِکمی ـ فلسفی و توحیدی ـ عرفانی مطرح شده است. این مقاله درصدد تبیین و تشریح آن با روش توصیفی و تحلیلی می‌باشد.}, keywords_fa = {قضا, قدر, علیت, علم الهی, نظام هستی, اختیار, حکمت متعالیه.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-845-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-845-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2013} } @article{ author = {Alavi, Fakhrosadat and Ejeii, Mohammadali}, title = {Determinism and Free Will in the Western and Islamic Moderate Approaches}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {9}, Number = {34}, pages = {163-178}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {مسئله جبر و اختیار در رویکرد‌های میانه‌گرای غربی و اسلامی}, abstract_fa ={مسئله جبر و اختیار از مسائل بنیادین تاریخ اندیشه بشری، و محل مواجهه آرا متنوع و بعضاً متضاد انواع مکاتب جبرگرا، اختیارگرا و سازگارگرا بوده و هست. آنچه در پیش‌رو دارید، حاصل بررسی و تأملی در اهم رویکرد‌های جبرستیز نیم قرن اخیر فلاسفه غربی و نیز راهبرد خاص ملاصدرا در عالم اسلامی به‌منظور دفاع از اختیار است؛ این رویکرد‌ها تلاش می‌کنند تا با بررسی و تأمل مجدد پیرامون معنا و لوازم جبر و اختیار به بازخوانی مسئله و حل آن بپردازند.}, keywords_fa = {جبرگرایی, اختیارگرایی, میانه‌گرایی, اصالت وجود, وجود رابط معلول, معلول.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-846-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-846-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2013} }