@article{ author = {FaramarzQaramaleki, Ahad and Salari, Zeinab}, title = {The place of imagination in Wolfhart Pannenberg`s theological anthropology}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {7}, Number = {27}, pages = {9-28}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {جایگاه قوه تخیل در انسان‌شناسی الهیاتی ولفهارت پانن‌برگ}, abstract_fa ={مسئله تخیل همواره از مباحثی است که در حوزه‌های مختلف فکری در حوزه الهیات و دین‌پژوهی در دوران معاصر، از یک سو همراه با مبحث «تجربه دینی»، و از دیگر سو ذیل انسان‌شناسی کلامی یا الهیاتی برخی متفکران، بدان توجه شده است. ولفهارت پانن‌برگ، متألّه معاصر آلمانی، با بررسی ضعف و قوت‌های مباحث مربوط به تجربه دینی، کوشید تا به‌واسطه طرح بحث قوه تخیل ذیل بخشی از دیدگاه‌های انسان‌شناختی خود، در عین بهره‌برداری از ظرفیت‌های مختلف این مباحث، از کاستی‌های آنها نیز در امان باشد. در این مقاله پس از بررسی مختصر بستر معرفتی انسان‌شناسی پانن‌برگ، در تفکر جدید به‌طورکلی و در حوزه الهیات مسیحی به‌طور خاص، به تشریح دیدگاه‌های وی در باب جایگاه قوه خیال و خصایل و ویژگی‌های وابسته به آن، و ظرفیت‌هایی که در جهت مواجهه با خداوند در انسان ایجاد می‌کند، خواهیم پرداخت.  }, keywords_fa = {تخیل, انسان‌شناسی الهیاتی یا کلامی, ولفهارت پانن‌برگ, گشودگی در قبال جهان و خداوند, نهضت رمانتیسم.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1315-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1315-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2011} } @article{ author = {Shirvani, Ali}, title = {A study on the definitions of religion from another view}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {7}, Number = {27}, pages = {29-52}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی تعاریف دین از منظری دیگر}, abstract_fa ={«تعریف دین» امروزه از بحث‌های مهم و چالش‌خیز در حوزه‌های گوناگون دین‌پژوهی، به‌ویژه روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و پدیدارشناسی دین می‌باشد و این موجب شده که این بحث از مسائل جدید کلامی بشمار آید؛ هرچند، تاکنون چندان توجهی بدان نمی‌شد. در این مقاله ضمن اشاره به مبانی خاص تعریف‌های گوناگون دین و بیان اهمیت جایگاه‌شناسی معرفتی این تعاریف، با تکیه بر تعریف‌های روان‌شناختی، جامعه‌شناختی و پدیدارشناختی دین، عوامل اصلی گوناگونی تعریف‌های دین مشخص خواهند شد که عبارت‌اند از: عدم تفکیک دین به‌عنوان حقیقتی مستقل و واقعیتی وابسته به انسان؛ عدم تفکیک دین متحقق و دین آرمانی؛ اضلاع متکثر دین؛ ظهور رشته‌های گوناگون دین‌پژوهی با اختلاف در پیش‌فرض‌ها و نظریه‌های پذیرفته‌شده از سوی دین‌پژوهان (نظریه‌مند بودن تعریف‌های دین).  }, keywords_fa = {دین, تعریف دین, کلام جدید, جامعه‌شناسی دین, روان‌شناسی دین, پدیدارشناسی دین.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1316-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1316-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2011} } @article{ author = {MoosaviMoqaddam, Seyyed Rahmatollah and Alizammani, Amirabbas}, title = {Human existential aspects in Allamah Tabatabaee`s view}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {7}, Number = {27}, pages = {53-76}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {ساحت‌های وجودی انسان از دیدگاه علامه طباطبایی}, abstract_fa ={ساحت‌های نفس از دیدگاه علامه طباطبایی موضوع تحقیق حاضر است. از منظر وی نمی‌توان برای ابعاد وجودی انسان حصر عقلی قائل شد؛ ولی با تأمل خاص و نگاه ساختاری می‌توان، مهم‌ترین جنبه‌های وجودی انسان که به شخصیت او شکل می‌دهند و منشأ سعادت و شقاوت او هستند را این‌گونه برشمرد: ساحت شناختاری، ساحت غریزی، ساحت اراده، ساحت عمل و ساحت الوهی (فطری). در یک تقسیم‌بندی دیگر در اندیشه علامه می‌توان هفت ساحت با کارکرد تقریباً مستقل و در تعامل با یکدیگر را برای انسان برشمرد که عبارت‌اند از: ساحت جسمانی، عقلانی، عاطفی، اخلاقی، اجتماعی، هنری و دینی.  }, keywords_fa = {انسان, ساحت‌های وجودی, عقلانیت, فطرت, علامه طباطبایی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1317-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1317-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2011} } @article{ author = {Mohammadi, Moslem}, title = {Essential aspects of ethical system of religion with an emphasis on functionalist aspects}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {7}, Number = {27}, pages = {77-98}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {ابعاد هویت‌یابی نظام اخلاقی دین با تأکید بر جنبه‌های کارکردگرایی}, abstract_fa ={اخلاق دینی مبتنی بر نظام خاصی است که تنها با در نظر گرفتن عناصر و هدف مشترک معنا نمی‌یابد. بلکه دارای اضلاع سه‌گانه‌ای است که افزون بر دو رکن فوق، خاستگاه توحیدی آن نیز باید در نظر گرفته شود. با توجه به اینکه اخلاق در کنار احکام عملی و اعتقادات جزء دین است، دین دراین‌باره کارکردهای گوناگونی دارد که شاخص‌ترین آنها عبارت‌اند از: ایضاح مفاهیم اخلاقی، تعدیل خودخواهی در انسان‌ها، قداست‌بخشی به ارزش‌های اخلاقی و ارائه هدف غایی برای اخلاق. وجه شاخص و ممیزه نظام اخلاق دینی بر خدامحوری، معنویت‌گرایی، بازگشت به عالم تکوین، اتکا بر عقل، نقل و فطرت و دفاع عقلانی از اخلاق بنابر اصل حسن‌وقبح ذاتی و اخلاقی استوار است که از مبانی اساسی اخلاق دین‌محور بشمار می‌آیند.  }, keywords_fa = {اخلاق, اخلاق دینی, نظام اخلاقی, دین, کارکردگرایی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1318-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1318-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2011} } @article{ author = {Khalili, Mostaf}, title = {Human nature theologically and philosophically viewed}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {7}, Number = {27}, pages = {99-124}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {طینت در کلام و حکمت}, abstract_fa ={متفکران، همواره بر شناخت سرشت انسان (طینت) و ابعاد وجودی، به‌ویژه ماده اولیه آفرینش او توجه داشته‌اند. پس از مفهوم‌شناسی طینت که غالباً آن را گِل و عین ثابت معنا کرده‌اند، حکما و متکلمان با توجه به اندیشه خود در باب انسان‌شناسی و اینکه آیا حقیقت انسان همان نفس مجرد است یا مجرد بدنی بوده و ماهیتش جوهر جسمانی است، به تحلیل و بررسی اخبار طینت پرداخته، و مباحث چالش‌برانگیزی را مطرح کرده‌اند. در این نوشتار سعی شده است، اخبار طینت را باز گفته، ضمن بیان تحلیل برخی از متفکران دینی، در نهایت با توجه به شبهات جبرگرایان، بدون هیچ‌گونه تعصبی به داوری نشسته و حکم نهایی برعهده مخاطبان محترم واگذار شود.  }, keywords_fa = {طینت, فطرت, حقیقت انسان, جبر و تفویض, سعادت و شقاوت.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1319-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1319-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2011} } @article{ author = {NabaviMeibodi, Maryamossadat and Koochanani, Qasemali}, title = {A critical study of Vincent Brummer`s claim on praying and the universe order with regard to Allamah Tabatabaee`s opinions}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {7}, Number = {27}, pages = {125-146}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی و نقد دیدگاه ونسان برومر در باب «تعارض دعا و نظام عالم» با تکیه بر آرای علامه طباطبایی}, abstract_fa ={مسئله مورد بحث در این مقاله این است که آیا کارکرد دعا با نظام علیت و قانون حاکم بر طبیعت تعارض دارد؟ برومر و علامه درصدداند این دو را به‌گونه‌ای توضیح دهند که کارکرد هر دو در عالم بدون نفی دیگری، آن هم در متن علم و مذهب اثبات شود. برومر استجابت دعا را با قطعیت حاصل از علیت در تعارض می‌بیند و علامه در مقابل، اصل علیت را اثبات می‌کند و آن را با حوادث خارق‌العاده‌ای مثل تأثیر دعا در جهان و معجزه مخالف نمی‌داند.  }, keywords_fa = {دعا, قوانین طبیعت, عاملیت الهی, علامه طباطبایی, ونسان برومر.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1320-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1320-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2011} } @article{ author = {Noormohammadi, Mohammadrez}, title = {The traditions of twelve caliphs of the Prophet with an emphasis on Sunnite`s resources}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {7}, Number = {27}, pages = {147-170}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بازخوانی احادیث خلفای دوازده‌گانه پیامبر| با تأکید بر منابع اهل‌سنت}, abstract_fa ={در بسیاری از منابع تفسیری، تاریخی و روایی سنی و شیعه آمده است که رسول الله| از دوازده جانشین خود خبر داده و بنا به نقل «مسلم» در کتاب «صحیح»، عزت اسلام به این دوازده جانشین بستگی دارد. با وجود این اسناد، متکلمین اهل سنت به علل مختلف نخواسته‌اند مصادیق راستین ایشان را معرفی یا تأیید کنند و تفسیرهای غیر منصفانه‌ای دراین‌باره ارائه نموده‌اند. در این مقاله، ضمن نقل برخی از اقوال اهل سنّت و مقایسه آنها با یکدیگر، تعداد، نام و خصوصیات این جانشینان و مصادیق راستین آن، بررسی خواهد شد. نوشتار پیش رو، براساس منابع اهل سنّت و نظریه اندیشمندان ایشان تدوین شده است.  }, keywords_fa = {خلفای دوازده‌گانه, منابع اهل سنت, احادیث خلافت, آیه تبلیغ, آیه انذار.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1321-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1321-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2011} } @article{ author = {Noori, Ebrahim and Khakpoor, Hosei}, title = {A study on the objects of beda` in Quran and traditioins and its agreement with Divine knowledge}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {7}, Number = {27}, pages = {171-196}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {مصداق‌شناسی بداء در قرآن و روایات و عدم مغایرت آن با علم الهی}, abstract_fa ={بداء یکی از اعتقادات شیعه امامیه است که در آیات و روایات اسلامی ریشه داشته، تنها در بخشی از نظام آفرینش رخ می‌دهد و مصادیق عینی متعددی از قرآن و احادیث آن را تأیید می‌کنند. مقاله حاضر بر آن است تا با روش توصیفی ـ اسنادی با شیوه بیان مصداقی، جوانب موضوع را بررسی و پس از پرداختن به‌معنای لغوی و اصطلاحی آن از دیدگاه فریقین، مصداق‌هایی از وقوع بداء در آیات و روایات را ارائه دهد؛ و سپس ضمن به تصویر کشیدن رابطه آن با علم الهی، نتیجه می‌گیرد که آیات و اخبار بدائی نظر شیعه را دراین‌باره تأیید می‌کند.  }, keywords_fa = {بداء, نسخ, عدم مغایرت, علم ازلی, علم الهی, لوح محو, لوح اثبات.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1322-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1322-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2011} } @article{ author = {Baqi, Abdorrez}, title = {A critical study of Plantinga`s views on the truth and reasonability for belief in God on the basis of ontological proofs}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {7}, Number = {27}, pages = {197-220}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی و نقد صدق و معقولیت باور به خدا براساس براهین وجودی از دیدگاه پلانتینگا}, abstract_fa ={پلانتینگا از دو منظر به موضوع خدا توجه نموده است: بعد اثباتی و بعد توجیهی. ما در این مقاله به بعد اثباتی دیدگاه وی پرداخته‌ایم. در این بعد پلانتینگا دو گام مهم برداشته است: در گام نخست ضمن بررسی، تحلیل و نقد براهین جهان‌شناختی، غایت‌شناختی و وجود‌شناختی، به نقد تقریرهای براهین مزبور پرداخته است؛ و در گام دوم، با ارائه تصویری نو از برهان وجودشناختی بر مبنای «منطق موجهات» کوشید نتیجه بگیرد، اگرچه این برهان، صدق اعتقاد به وجود موجودی ضروری را اثبات نمی‌کند، می‌تواند پرده از معقولیت باور به خدا بر گیرد؛ ازاین‌رو در این نوشتار، ضمن بحث و فحص در جوانب مختلف برهان وجودی از منظر پلانتینگا، در پایان به نقد برخی از زوایای نگاه او به برهان مزبور، پرداخته‌ایم.  }, keywords_fa = {براهین وجودی, منطق موجهات, صدق, پلانتینگا, معقولیت, باور.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1323-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1323-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2011} } @article{ author = {ShakeriZavardehi, Roohollah}, title = {A critical study of Plantinga`s views on the truth and reasonability for belief in God on the basis of ontological proofs}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {7}, Number = {27}, pages = {221-244}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {هویت معرفتی تداوم فیض و استمرار وجود خلیفه‌الله}, abstract_fa ={استمرار وجود خلیفه‌الله باوری است که قرآن، برهان و عرفان آن را تأیید می‌کنند؛ پیامبر اسلام| از مصادیق بارز خلیفه‌الله است که پس از رحلتشان، به حکم خاتمیت منصب نبوت و رسالت به پایان رسید ولی شئون متعددی که قرآن برای پیامبر| به‌عنوان خلیفه‌الله ثابت می‌داند، تعطیل بردار نیست؛ زیرا عالم بشری برای تداوم دریافت فیوضات تشریعی و عالم هستی برای تداوم دریافت فیوضات تکوینی، همچنان محتاج وجود و حضور خلیفه‌الله است. آنچه در این مقاله خواهد آمد این است که علم کلام با مراجعه به قرآن و برهان، و حکمت با مراجعه به آموزه فیض، استمرار وجودی خلیفه‌الله را در قالب امام معصوم منصوص و مستدل می‌سازد.  }, keywords_fa = {فیض, استمرار امام, صادر نخستین, عقل اول, خلیفه‌الله.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1324-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1324-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2011} }