@article{ author = {Rostami, Mohammad Zam}, title = {A study of exegetico-mystical views on pure Imam`s knowledge}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {20}, pages = {9-30}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی دیدگاه‌های تفسیری عرفانی درباره علم امام}, abstract_fa ={علم منزه از ماهیت و از سنخ وجود است. علم ابزارهایی دارد که عبارتند از: قوه حس، قوه خیال، قوه وهم، عقل و قلب. این ابزارها در امام به کمال خود می‌رسند و به این دلیل، امام به کامل‌ترین نحو به مصادر علم دست می‌یابد. این مصادر عبارتند از: عقل اول، لوح محفوظ، عرش، کرسی، وحی، علوم انبیا قبل و صحیفه‌هایی که به هر یک اختصاص دارند. امام از طریق این مصادر به حقایق تمامی علوم دست می‌یابد. برای نمونه، امام شاهد اعمال بندگان است و به کتبی که جزئیات حوادث خلقت را ضبط می‌کند، آگاه است و به تأویل قرآن، حقایق اسما و حقیقت فرشتگان علم دارد. امام در نهایت، از سدره المنتهی عبور می‌کند و به مقام «فناء فی الذات» می‌رسد.  }, keywords_fa = {علم, ابزار علم, مصادر علم, امام, علم امام.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1328-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1328-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {Kaveh, Mohamm}, title = {Divine prophets` purity of action in great revealedBooks}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {20}, pages = {31-56}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {عصمت فعلی انبیای الهی در کتب ادیان بزرگ الهی}, abstract_fa ={گرایش انسان معاصر به معیارهای عقلانی، زمینه بازنگری و بازفهمی در برخی اصول عقاید را فراهم کرده و در نتیجه، فهم وی را نسبت به آنها تصحیح یا دقیق و عمیق‌تر کرده است. یکی از این اصول که نقشی کلیدی و ویژه در مطالعات و سازماندهی معارف ادیان الهی دارد، موضوع «عصمت فعلی انبیای الهی» است. این موضوع در کتب ادیان به یک نحو بیان نشده است. بنابراین، با توجه به نقش کلیدی و زیر‌بنایی این مقوله در مهندسی عقاید دینی، این تحقیق در دو بخش تهیه شده است: در بخش اول به ارائه توصیفی این مفهوم در کتب معتبر شریعت «زردشتیان»، «یهودیت» (تورات کتبی و تلمود)، «مسیحیت» (کتاب مقدس) و «اسلام» (قرآن مجید) پرداخته و در بخش دوم به نقد و بررسی و مقایسه آن می‌پردازد و در نهایت زمینه لازم را در جهت تصحیح و داوری فراهم می‌آورد.  }, keywords_fa = {عصمت فعلی, خطاناپذیری, گستره عصمت, عصمت مطلق, گات‌ها, تورات شفاهی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1329-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1329-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {Yoosofirad, Mortez}, title = {Imamate comparatively studiedin two philosophico-theological approaches}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {20}, pages = {57-80}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {امامت در مقایسه دو رویکرد کلامی و فلسفی}, abstract_fa ={موضوع امامت نزد متفکران اسلامی، اعم از متکلمان و فلاسفه، از دغدغه‌ها و مسائل اساسی و ذهنی آنها بوده است. نزد فلاسفه اسلامی از آن جهت محل توجه بوده که امام×، هدایت‌کننده جامعه فاضله به‌سوی کمالات و سعادت بوده و از آن جهت مورد توجه اساسی متکلمان واقع شده که امام× با پذیرش ریاست دینی و دنیایی جامعه، پس از رسول خدا| حافظ هویت دینی می‌شد. در مقاله حاضر، این مسئله از جهت روشی که متکلمان و فلاسفه در بررسی امامت به کار می‌گیرند و از حیث ماهیت و نقش و هدفی که برای امامت و وجود امام قائل‌اند، بررسی شده و ضمن اعتقاد نویسنده به وجود موارد افتراق و اشتراک، این موارد به اجمال مورد بحث واقع شده‌اند.  }, keywords_fa = {امام و امامت, رویکرد کلامی,‌ رویکرد فلسفی, متکلمان شیعه,‌ فلاسفه اسلامی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1330-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1330-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {baratalipour, Mahdi}, title = {Ethical teleology and social responsibility; two traditions of teleological ethics}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {20}, pages = {81-106}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {غایت‌نگری اخلاقی و مسئولیت اجتماعی (بررسی دو روایت تک‌ساحتی و دوساحتی از فلسفه اخلاق غایت‌نگر)}, abstract_fa ={این پژوهش در تلاش است تا با بهره‌گیری از ویژگی‌های دو روایت تک‌ساحتی و دوساحتی از فلسفه اخلاق غایت‌نگر، دو الگوی متمایز از مسئولیت اجتماعی را بازسازی کند. روایت نخست با تأکید بر هویت جماعتی و اولویت‌یابی تعهد به خیر جماعت‌ها، مسئولیت اجتماعی را به شکلی تاریخمند و غیرانتخابی، در چارچوب تبعیت‌پذیری و عمل متعهدانه به الگوهای رفتاری جامعه معنا ‌کند و روایت دوم، از یک سو در ساحت طبیعت‌گرا با الگوی مسئولیت اجتماعی در روایت نخست تفاوت بارزی ندارد و از دیگر سو، در ساحت فطرت‌گرا، با تأکید بر ذات‌گروی و شمول‌پذیری، مسئولیت اجتماعی را به شکلی غیرتاریخمند و انتخابی، در چارچوب انطباق‌پذیری الگوهای رفتاری جامعه با غایات و مطلوبیت‌های ذاتی نماید.  }, keywords_fa = {غایت‌نگری, اخلاق, مسئولیت اجتماعی, ذات‌گروی, شمول‌پذیری}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1331-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1331-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {EbrahimiRad, Moamm}, title = {A critical study on AllamehTabatabaee`s explanation of SeddiqinProof}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {20}, pages = {107-120}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {نقد و بررسی تقریر علامه طباطبایی از برهان صدیقین}, abstract_fa ={یکی از برهان‌هایی که بر اثبات واجب تعالی اقامه شده، برهان صدیقین است. در این برهان، از مخلوقات و ویژگی‌های آنها برای اثبات خداوند استفاده نشده، بلکه از خود هستی و وجود، بر وجود خداوند استدلال شده است. در تقریری که «صدرالمتألهین» از برهان صدیقین ارائه داده، از چندین مقدمه فلسفی استفاده کرده است، ولی در تقریر مرحوم «علامه طباطبایی» از آن برهان، هیچ نوع مقدمه فلسفی‌ای به کار نرفته است. به عبارت دیگر، هنگامی که فیلسوف الهی وارد بحث اثبات خدا می‌شود، می‌تواند بدون گذراندن هیچ مسئله فلسفی، واجب بالذات را اثبات کند. هدف این مقاله، نقد و تحلیل تقریر مرحوم علامه طباطبایی از برهان صدیقین و ارائه تقریری نوین از آن برهان است.  }, keywords_fa = {صدیقین, واقع, نفس الامر, ثبوت, عدم, سفسطه.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1332-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1332-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {Javadpoor, Gholamhosei}, title = {Fakhraddin al-Razi on the harmony between reason and faith}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {20}, pages = {121-138}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {سنجش و سازش عقل و ایمان از منظر فخرالدین رازی}, abstract_fa ={عقل و وحی، دو پیامبر درون و برون و دو حجت الاهی برای رسیدن به سعادت هر دو سرا هستند. سخن درباره چیستی و گستره هر یک از این دو منبع معرفتی، دغدغه‌ای فراگیر است؛ اما مهم‌ترین دغدغه که از گذشته‌ها مورد بحث بوده، چالش بر سر رفع تعارض آموزه‌های وحیانی و داده‌های عقلانی است که اندیشمندان بزرگ هر دوره فکری نیز بدان پرداخته‌اند. این پژوهش در جستجوی رهیافت «فخررازی»، فیلسوف، متکلم و مفسر بزرگ قرن ششم و هفتم است که تلقی وی از آموزه‌های الاهی و بشری و میزان همخوانی این دو، بسیار مهم است. وی فردی «اشعری» است؛ اما در این منازعه، جانب عقل را گرفته، پشتوانه نقل را عقل دانسته و گستره آن را نیز بر عهده همان می‌داند. البته فخررازی در دوران آخر عمر خویش، به پژوهش‌های قرآنی و عرفانی روی می‌آورد و نص‌گرایی را بر خردپیشگی ترجیح می‌دهد.  }, keywords_fa = {عقل, علم, ایمان, وحی, تعارض, فخر رازی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1333-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1333-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {Mirhoseini, Ahm}, title = {Rationality in disorders of human life}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {20}, pages = {139-158}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {خردورزی در نابسامانی‌های زندگی}, abstract_fa ={نظام دنیا در پرتو تضادها و تعارض‌ها و محدودیت‌های طبیعی، مستلزم کمبودها، مسائل و حوادث ناخوشایند و رنج‌های بسیاری برای انسان است. بعضی با نداشتن تحمل و اندیشه مناسب، خود را می‌بازند و برخی تنها به جنبه‌های منفی ناملایمات توجه دارند. اما در این میان، افرادی هستند که با اندیشه و درک صحیح در مواقع گرفتاری‌ و سختی‌ها از پیشامدها و حوادث تلخ زندگی در جهت تربیت و رشد و مقاوم‌سازی خود کمک می‌گیرند و داشته‌ها و ابزارهای رفاهی خود را می‌نگرند و به جای احساس رنج و اندوه از کمبود و مصیبت زندگی، می‌کوشند. این نوع برخورد با ناملایمات، مقتضای عقلانیت و مثبت‌نگری در مواجهه با نابسامانی‌ها خواهد بود. مقاله حاضر، به تشریح و ستایش این نگرش و ارزش‌های آن می‌پردازد. یکی از نکته‌های مهم در نگارش این مقاله با توجه به بعضی راهکارها در پیشامد حوادث ناگوار زندگی، پیشگیری از حالت یأس و جلوگیری از افسردگی و کسالت‌های روحی همگان، به‌ویژه در دوران جوانی است.  }, keywords_fa = {خردورزی, نابسامانی, مثبت‌نگری, منفی‌نگری, عقلانیت.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1334-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1334-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {SeyyedQorayshi, Mariyeh and Mstafavi, Zahra and Koochenani, Qasemali}, title = {An account of Aristotle`s ethical middle term}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {20}, pages = {159-178}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {تبیین حد وسط در اخلاق ارسطویی}, abstract_fa ={نظریه حد وسط ارسطویی یکی از مهم‌ترین مبانی اخلاق ارسطویی است که بسیاری از اندیشمندان و فیلسوفان اخلاق در دوره‌های طولانی عصر اندیشه فلسفی بر آن تأکید نموده‌اند. به این نظریه انتقاداتی شده که بسیاری از آنها ناشی از عدم فهم صحیح در تبیین حد وسط از دیدگاه ارسطو است. در این مقاله ضمن تبیین مفهوم حد وسط از دیدگاه ارسطو، بین دو مورد تفاوت گذاشته شده است: 1. حد وسط حقیقی به عنوان فضیلت کامل و جامع همه فضائل؛ 2. حد وسط در افعال و انفعالات به عنوان یک قاعده کلی عملی جهت تعیین حد وسط‌های جزئی برای رسیدن به حد وسط حقیقی. چون مفاهیمی مانند سعادت و فضیلت ارتباط مستقیمی با تبیین این نظریه دارد این دو مفهوم از نظر ارسطو مورد بررسی قرار گرفته است.  }, keywords_fa = {حد وسط, فضیلت, سعادت, حکمت عملی, فرزانگی, قاعده کلی عملی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1335-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1335-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} }