@article{ author = {Rostami, Mohammad Zam}, title = {A study of exegetico-mystical views on pure Imam`s knowledge}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {20}, pages = {9-30}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی دیدگاه‌های تفسیری عرفانی درباره علم امام}, abstract_fa ={علم منزه از ماهیت و از سنخ وجود است. علم ابزارهایی دارد که عبارتند از: قوه حس، قوه خیال، قوه وهم، عقل و قلب. این ابزارها در امام به کمال خود می‌رسند و به این دلیل، امام به کامل‌ترین نحو به مصادر علم دست می‌یابد. این مصادر عبارتند از: عقل اول، لوح محفوظ، عرش، کرسی، وحی، علوم انبیا قبل و صحیفه‌هایی که به هر یک اختصاص دارند. امام از طریق این مصادر به حقایق تمامی علوم دست می‌یابد. برای نمونه، امام شاهد اعمال بندگان است و به کتبی که جزئیات حوادث خلقت را ضبط می‌کند، آگاه است و به تأویل قرآن، حقایق اسما و حقیقت فرشتگان علم دارد. امام در نهایت، از سدره المنتهی عبور می‌کند و به مقام «فناء فی الذات» می‌رسد.  }, keywords_fa = {علم, ابزار علم, مصادر علم, امام, علم امام.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1328-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1328-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {Kaveh, Mohamm}, title = {Divine prophets` purity of action in great revealedBooks}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {20}, pages = {31-56}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {عصمت فعلی انبیای الهی در کتب ادیان بزرگ الهی}, abstract_fa ={گرایش انسان معاصر به معیارهای عقلانی، زمینه بازنگری و بازفهمی در برخی اصول عقاید را فراهم کرده و در نتیجه، فهم وی را نسبت به آنها تصحیح یا دقیق و عمیق‌تر کرده است. یکی از این اصول که نقشی کلیدی و ویژه در مطالعات و سازماندهی معارف ادیان الهی دارد، موضوع «عصمت فعلی انبیای الهی» است. این موضوع در کتب ادیان به یک نحو بیان نشده است. بنابراین، با توجه به نقش کلیدی و زیر‌بنایی این مقوله در مهندسی عقاید دینی، این تحقیق در دو بخش تهیه شده است: در بخش اول به ارائه توصیفی این مفهوم در کتب معتبر شریعت «زردشتیان»، «یهودیت» (تورات کتبی و تلمود)، «مسیحیت» (کتاب مقدس) و «اسلام» (قرآن مجید) پرداخته و در بخش دوم به نقد و بررسی و مقایسه آن می‌پردازد و در نهایت زمینه لازم را در جهت تصحیح و داوری فراهم می‌آورد.  }, keywords_fa = {عصمت فعلی, خطاناپذیری, گستره عصمت, عصمت مطلق, گات‌ها, تورات شفاهی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1329-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1329-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {Yoosofirad, Mortez}, title = {Imamate comparatively studiedin two philosophico-theological approaches}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {20}, pages = {57-80}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {امامت در مقایسه دو رویکرد کلامی و فلسفی}, abstract_fa ={موضوع امامت نزد متفکران اسلامی، اعم از متکلمان و فلاسفه، از دغدغه‌ها و مسائل اساسی و ذهنی آنها بوده است. نزد فلاسفه اسلامی از آن جهت محل توجه بوده که امام×، هدایت‌کننده جامعه فاضله به‌سوی کمالات و سعادت بوده و از آن جهت مورد توجه اساسی متکلمان واقع شده که امام× با پذیرش ریاست دینی و دنیایی جامعه، پس از رسول خدا| حافظ هویت دینی می‌شد. در مقاله حاضر، این مسئله از جهت روشی که متکلمان و فلاسفه در بررسی امامت به کار می‌گیرند و از حیث ماهیت و نقش و هدفی که برای امامت و وجود امام قائل‌اند، بررسی شده و ضمن اعتقاد نویسنده به وجود موارد افتراق و اشتراک، این موارد به اجمال مورد بحث واقع شده‌اند.  }, keywords_fa = {امام و امامت, رویکرد کلامی,‌ رویکرد فلسفی, متکلمان شیعه,‌ فلاسفه اسلامی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1330-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1330-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {baratalipour, Mahdi}, title = {Ethical teleology and social responsibility; two traditions of teleological ethics}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {20}, pages = {81-106}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {غایت‌نگری اخلاقی و مسئولیت اجتماعی (بررسی دو روایت تک‌ساحتی و دوساحتی از فلسفه اخلاق غایت‌نگر)}, abstract_fa ={این پژوهش در تلاش است تا با بهره‌گیری از ویژگی‌های دو روایت تک‌ساحتی و دوساحتی از فلسفه اخلاق غایت‌نگر، دو الگوی متمایز از مسئولیت اجتماعی را بازسازی کند. روایت نخست با تأکید بر هویت جماعتی و اولویت‌یابی تعهد به خیر جماعت‌ها، مسئولیت اجتماعی را به شکلی تاریخمند و غیرانتخابی، در چارچوب تبعیت‌پذیری و عمل متعهدانه به الگوهای رفتاری جامعه معنا ‌کند و روایت دوم، از یک سو در ساحت طبیعت‌گرا با الگوی مسئولیت اجتماعی در روایت نخست تفاوت بارزی ندارد و از دیگر سو، در ساحت فطرت‌گرا، با تأکید بر ذات‌گروی و شمول‌پذیری، مسئولیت اجتماعی را به شکلی غیرتاریخمند و انتخابی، در چارچوب انطباق‌پذیری الگوهای رفتاری جامعه با غایات و مطلوبیت‌های ذاتی نماید.  }, keywords_fa = {غایت‌نگری, اخلاق, مسئولیت اجتماعی, ذات‌گروی, شمول‌پذیری}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1331-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1331-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {EbrahimiRad, Moamm}, title = {A critical study on AllamehTabatabaee`s explanation of SeddiqinProof}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {20}, pages = {107-120}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {نقد و بررسی تقریر علامه طباطبایی از برهان صدیقین}, abstract_fa ={یکی از برهان‌هایی که بر اثبات واجب تعالی اقامه شده، برهان صدیقین است. در این برهان، از مخلوقات و ویژگی‌های آنها برای اثبات خداوند استفاده نشده، بلکه از خود هستی و وجود، بر وجود خداوند استدلال شده است. در تقریری که «صدرالمتألهین» از برهان صدیقین ارائه داده، از چندین مقدمه فلسفی استفاده کرده است، ولی در تقریر مرحوم «علامه طباطبایی» از آن برهان، هیچ نوع مقدمه فلسفی‌ای به کار نرفته است. به عبارت دیگر، هنگامی که فیلسوف الهی وارد بحث اثبات خدا می‌شود، می‌تواند بدون گذراندن هیچ مسئله فلسفی، واجب بالذات را اثبات کند. هدف این مقاله، نقد و تحلیل تقریر مرحوم علامه طباطبایی از برهان صدیقین و ارائه تقریری نوین از آن برهان است.  }, keywords_fa = {صدیقین, واقع, نفس الامر, ثبوت, عدم, سفسطه.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1332-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1332-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {Javadpoor, Gholamhosei}, title = {Fakhraddin al-Razi on the harmony between reason and faith}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {20}, pages = {121-138}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {سنجش و سازش عقل و ایمان از منظر فخرالدین رازی}, abstract_fa ={عقل و وحی، دو پیامبر درون و برون و دو حجت الاهی برای رسیدن به سعادت هر دو سرا هستند. سخن درباره چیستی و گستره هر یک از این دو منبع معرفتی، دغدغه‌ای فراگیر است؛ اما مهم‌ترین دغدغه که از گذشته‌ها مورد بحث بوده، چالش بر سر رفع تعارض آموزه‌های وحیانی و داده‌های عقلانی است که اندیشمندان بزرگ هر دوره فکری نیز بدان پرداخته‌اند. این پژوهش در جستجوی رهیافت «فخررازی»، فیلسوف، متکلم و مفسر بزرگ قرن ششم و هفتم است که تلقی وی از آموزه‌های الاهی و بشری و میزان همخوانی این دو، بسیار مهم است. وی فردی «اشعری» است؛ اما در این منازعه، جانب عقل را گرفته، پشتوانه نقل را عقل دانسته و گستره آن را نیز بر عهده همان می‌داند. البته فخررازی در دوران آخر عمر خویش، به پژوهش‌های قرآنی و عرفانی روی می‌آورد و نص‌گرایی را بر خردپیشگی ترجیح می‌دهد.  }, keywords_fa = {عقل, علم, ایمان, وحی, تعارض, فخر رازی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1333-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1333-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {Mirhoseini, Ahm}, title = {Rationality in disorders of human life}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {20}, pages = {139-158}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {خردورزی در نابسامانی‌های زندگی}, abstract_fa ={نظام دنیا در پرتو تضادها و تعارض‌ها و محدودیت‌های طبیعی، مستلزم کمبودها، مسائل و حوادث ناخوشایند و رنج‌های بسیاری برای انسان است. بعضی با نداشتن تحمل و اندیشه مناسب، خود را می‌بازند و برخی تنها به جنبه‌های منفی ناملایمات توجه دارند. اما در این میان، افرادی هستند که با اندیشه و درک صحیح در مواقع گرفتاری‌ و سختی‌ها از پیشامدها و حوادث تلخ زندگی در جهت تربیت و رشد و مقاوم‌سازی خود کمک می‌گیرند و داشته‌ها و ابزارهای رفاهی خود را می‌نگرند و به جای احساس رنج و اندوه از کمبود و مصیبت زندگی، می‌کوشند. این نوع برخورد با ناملایمات، مقتضای عقلانیت و مثبت‌نگری در مواجهه با نابسامانی‌ها خواهد بود. مقاله حاضر، به تشریح و ستایش این نگرش و ارزش‌های آن می‌پردازد. یکی از نکته‌های مهم در نگارش این مقاله با توجه به بعضی راهکارها در پیشامد حوادث ناگوار زندگی، پیشگیری از حالت یأس و جلوگیری از افسردگی و کسالت‌های روحی همگان، به‌ویژه در دوران جوانی است.  }, keywords_fa = {خردورزی, نابسامانی, مثبت‌نگری, منفی‌نگری, عقلانیت.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1334-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1334-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {SeyyedQorayshi, Mariyeh and Mstafavi, Zahra and Koochenani, Qasemali}, title = {An account of Aristotle`s ethical middle term}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {20}, pages = {159-178}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {تبیین حد وسط در اخلاق ارسطویی}, abstract_fa ={نظریه حد وسط ارسطویی یکی از مهم‌ترین مبانی اخلاق ارسطویی است که بسیاری از اندیشمندان و فیلسوفان اخلاق در دوره‌های طولانی عصر اندیشه فلسفی بر آن تأکید نموده‌اند. به این نظریه انتقاداتی شده که بسیاری از آنها ناشی از عدم فهم صحیح در تبیین حد وسط از دیدگاه ارسطو است. در این مقاله ضمن تبیین مفهوم حد وسط از دیدگاه ارسطو، بین دو مورد تفاوت گذاشته شده است: 1. حد وسط حقیقی به عنوان فضیلت کامل و جامع همه فضائل؛ 2. حد وسط در افعال و انفعالات به عنوان یک قاعده کلی عملی جهت تعیین حد وسط‌های جزئی برای رسیدن به حد وسط حقیقی. چون مفاهیمی مانند سعادت و فضیلت ارتباط مستقیمی با تبیین این نظریه دارد این دو مفهوم از نظر ارسطو مورد بررسی قرار گرفته است.  }, keywords_fa = {حد وسط, فضیلت, سعادت, حکمت عملی, فرزانگی, قاعده کلی عملی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1335-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1335-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {Ghafoorinejad, Mohammad and Beheshti, Ahm}, title = {Promise verse and the theory of natural theology,a historical-based study}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {21}, pages = {9-32}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {آیه میثاق و نظریه خداشناسی فطری؛ رهیافتی تاریخی}, abstract_fa ={یکی از زمینه‌های مطالعه تاریخی نظریه فطرت در بعد خداشناسی، سخنانی است که اندیشمندان اسلامی اعم از محدثان، متکلمان، عرفا، فلاسفه و مفسران در ذیل آیه 172 سوره اعراف ـ که به آیه «میثاق» یا «ذر» مشهور است ـ بیان داشته‌اند. در طول تاریخ اندیشه اسلامی، در ذیل آیه مزبور، سه مفهوم‌سازی عمده از خداشناسی فطری شکل گرفته است که بر «حصول معرفت همگانی نسبت به خداوند در عالم پیشین»، «بداهت و ضرورت وجود خدا» و «استعداد نفس برای معرفت به وجود او» استوار است. در این میان، تنها مفهومی که به لحاظ دلالی به ظاهرِ آیه قابل استناد است، مفهوم‌ نخست است.  }, keywords_fa = {آیه میثاق, آیه ذر, نظریه فطرت, خداشناسی فطری.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1336-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1336-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {Zahabi, Seyyed Abbas}, title = {Sheikh-e Eshraq and Molla Sadra on reincarnation comparatively viewed}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {21}, pages = {33-58}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {مقایسه‌ رویکرد شیخ اشراق و ملاصدرا به مسئله‌ «تناسخ»}, abstract_fa ={آنچه در آثار و نوشته‌های شیخ اشراق و ملاصدرا دیده می‌شود، حکایت از آن دارد که این دو بیشترین توجه را به مسئله‌ «تناسخ» داشته‌اند و آن را جدّی به‌شمار آورده‌اند. با وجود تأثیر فراوان سهروردی بر صدرالدین شیرازی، الگو و استخوان‌بندی اندیشه‌ این دو متفکر در مسئله‌ تناسخ یکسان نیست. این دو هم در مبانی تصوری و معناشناسی تناسخ متفاوت‌اند و هم در مبادی تصدیقی آن. همین امر موجب شده تا در این موضوع رویکردی متفاوت داشته باشند. در نتیجه، یکی همدلانه‌تر با تناسخیه حرکت کرده و دیگری ایشان را محکوم کرده است. صدرالمتألهین مباحث نفس و در پی‌ آن «تناسخ» را در حوزه‌‌ الهیات و به‌صورت مستقل و یکجا مطرح می‌کند؛ اما نفس‌شناسی سهروردی، به‌ویژه در مقام تعریف، از نظم منطقی بی‌بهره است. .}, keywords_fa = {تناسخ, تناسخیه, شیخ اشراق, ملاصدرا, فلسفه اشراق, حکمت متعالیه}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1337-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1337-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {QadrdanQaramaleki, Mohammad Hass}, title = {Reincarnation facing with some religious Objections}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {21}, pages = {59-80}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {«تناسخ» و شبهات دینی آن}, abstract_fa ={برخی از ادیان مانند هندویسم و بودیسم معتقدند که روح انسان پس از مرگش نابود نشده به بدن انسانی دیگر تعلق می‌گیرد و با بدن جدید، پاداش یا مکافات اعمال پیشین خود را تحمل می‌کند که در اصطلاع کلامی و ادیان از آن به «تناسخ» یاد می‌شود. فلاسفه در کتب فلسفی خود، درباره بطلان تناسخ ادله مختلفی ارائه دادند. برخی روایات نیز به صراحت، آن را انکار می‌کند. با وجود این، ظاهر بعضی آموزه‌های دینی بر امکان و وقوع تناسخ در دنیا یا قیامت دلالت دارد. در این مقاله، نخست ادله بطلان تناسخ و سپس شبهات دینی‌ای که بر امکان و وقوع تناسخ دلالت دارد، تحلیل و تبیین می‌شود.  }, keywords_fa = {تناسخ, مسخ, نفس, وجود مجرد و مثالی, رجعت و معاد جسمانی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1338-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1338-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {Shokrollahi, Nader}, title = {Reincarnation on the basis of the unity of memories}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {21}, pages = {81-98}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {تأملی بر «اثبات تناسخ، براساس وحدت خاطرات»}, abstract_fa ={یکی از ادله‌ای که مسئله تناسخ را در دوره جدید تأیید می‌کند، وجود افرادی است که مدعی‌اند از زندگی پیشین خود خاطراتی دارند. در تحقیقات مشخص شده است تعداد زیادی از این افراد دچار توهم‌اند، یا احتمال فریبکاری آنان وجود دارد؛ اما ادعای بیش از سی نفر مورد توجه قرار گرفته است. برای تکیه بر خاطرات این افراد به عنوان دلیلی بر تناسخ، باید معیار وحدت هویت شخصی را صرف خاطرات بگیریم؛ اما این معیار اولاً به شروطی مانند واقعی بودن خاطرات بستگی دارد و ثانیاً به وجود شاهدی که واقعی‌بودن آن خاطرات را تأیید کند. وجود این شاهدان می‌تواند احتمال اینکه در ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم، این اطلاعات را از آنان گرفته باشد وجود دارد.  }, keywords_fa = {تناسخ, جاودانگی, دلیل تجربی تناسخ, ملاک هویت شخصی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1339-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1339-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {Fa`ali, Mohammad Taqi}, title = {Reincarnation, Quranico-philosophically Considered}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {21}, pages = {99-120}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {«بازتن‌یابی»؛ نگاهی قرآنی ـ فلسفی}, abstract_fa ={جنبش‌های نوپدید معنوی دارای مبانی مشترکی هستند. یکی از بنیادهای مهم عرفان‌های نوظهور، مسئله «تناسخ» یا «بازتن‌یابی» است. تناسخ از مسئله‌های مهمی است که مورد توجه ویژه متفکران مسلمان اعم از فیلسوفان، متکلمین، عارفان و مفسران بوده است. مقاله حاضر قصد دارد پس از بررسی معناشناسی و تحلیل انواع تناسخ، به بررسی دلایل آن بپردازد. دلایل مطرح شده دراین‌باره سه دسته‌اند؛ برخی عقلی یا فلسفی‌‌‌اند، بعضی دیگر نقلی ـ اعم از قرآنی یا روایی ـ ‌اند. البته در پاره‌ای از دلایل نقلی نیز شبهه امکان تناسخ، وجود دارد. مقاله پیش‌رو به تحلیل و بررسی هر سه دسته دلیل می‌پردازد.  }, keywords_fa = {تناسخ, بدن مثالی, تشخّص, قوه و فعل, سمساره, کرمه.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1340-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1340-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {Rajabi, Abuzar}, title = {Sadra’s view on substantial change as a proof against in carnation}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {21}, pages = {121-148}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {تبیین و تحلیل «ابطال تناسخ براساس حرکت جوهری صدرایی»}, abstract_fa ={از نظر ملاصدرا تناسخ یک تناقض فلسفی است و امکان وقوع ندارد. او که نفس را ادامه حرکت طبیعی جسم می‌داند، اثبات می‌کند که اساساً معقول نیست نفس کسی از آنِ دیگری شود. مطابق اصل حرکت جوهری در فلسفه صدرایی، نفس، جسمانیهالحدوث است و به‌تدریج و هماهنگ با آن رشد می‌یابد و فعلیت و صورت پیدا می‌کند. زمانی که در این دنیا به استکمال رسید، از بدن جدا می‌شود و به عالم برزخ می‌رود. بنابراین ممکن نیست نفسِ فعلیت‌یافته به حالت قوه بازگردد و از آنِ بدن دیگری شود. پس تناسخ به معنی بازگشت نفس به بدن انسان و غیر آن، محال است. در نتیجه ارائه تحلیلی از برهان صدرا بر این امر ضرورت دارد. رویکرد این نوشتار تحلیل و بررسی برهان ملاصدرا در ابطال تناسخ است.  }, keywords_fa = {تناسخ, نفس, بدن, حرکت جوهری, حدوث نفس.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1341-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1341-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {Kabir, Yahy}, title = {The hereafter and the new sciences; an explanation over the hereafter}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {21}, pages = {149-164}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {مسئله «معاد و علوم جدید»؛ تبیین زندگی پس از مرگ}, abstract_fa ={لیندا بدم اشکالاتی را به امکان معاد وارد کرده است. او می‌گوید اشتراک اتم‌ها در بدن‌های مختلف و عدم ثبات بدن در طول حیات یک انسان، حاکی از آن است که معاد با بدن دنیایی صورت نخواهد گرفت. او معتقد است حتی در نظر گرفتن وجود روحی مجرد نیز نمی‌تواند وسیله مناسبی برای حل مشکل تشخص انسان دنیوی و اخروی باشد. در این مقاله با توضیح معنای سوژه‌ای که در تعریف روح به‌کار می‌رود، اشکال بدم روشن می‌شود. همچنین با استفاده از روایات معصومین و نظر متکلمین اسلامی، مشکل این‌همانی بدن دنیوی و اخروی برطرف شده، اثبات می‌شود اعتقاد به معاد به هیچ وجه با عقل و علم ناسازگار نیست.  }, keywords_fa = {امکان معاد, بدن دنیوی, بدن اخروی, دوگانه انگاری, این‌همانی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1342-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1342-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {Mohammadi, Abdollah and Khosrowpanah, Abdolhosei}, title = {Religious pluralism or pluralism within religion}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {22}, pages = {9-30}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {پلورالیزم دینی یا پلورالیزم در دین}, abstract_fa ={وحدت متعالی ادیان، یکی از اصول مورد اتفاق سنت‌گرایان است. آنان معتقدند تمام ادیان با وجود اختلاف‌های ظاهری، از گوهر مشترک باطنی برخوردارند. دین در نظر سنت‌گرایان به ادیان ابراهیمی اختصاص ندارد و هر روشی برای متمرکزشدن بر حق و زندگی کردن طبق اراده عالم بالا و متناسب با مقصد بشر، «دین» محسوب می‌شود. این دیدگاه سنت‌گرایان به حقانیت تمام ادیان می‌انجامد. از این‌رو اعتقاد به نسخ و انحصارگرایی در باب حقانیت ادیانِ دیگر، امری ناصواب است. سنت‌گرایان با استناد به وحدت درونی یا متعالی ادیان به کثرت‌گرایی دینی معتقدند. ایشان برای تبیین مدعای خویش، از آموزه‌های تصوف و عناصر بنیادین مشترک میان ادیان بهره می‌گیرند. این مقاله به توضیح مؤلفه‌های اصلی این نظریه و بررسی و ابطال آن براساس ادله عقلی و نقلی خواهد پرداخت.  }, keywords_fa = {وحدت متعالی ادیان, پلورالیزم دینی, کثرت‌گرایی دینی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1343-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1343-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {Saeedimehr, Mohammad and Lashkari, Kobr}, title = {Sadr al-Muta\'allihin on Divine knowledge}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {22}, pages = {31-50}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {علم الهی از دیدگاه صدرالمتألهین}, abstract_fa ={علم الهی یکی از پیچیده‌ترین مباحث الهیات خاص در باب صفات الهی است. ملاصدرا با استفاده از مبانی و اصول ویژه فلسفه خود، از جمله قاعده «بسیط‌الحقیقه» نظریه نوینی را در باب علم واجب تعالی به ماسوی عرضه داشته است. بر این اساس، خداوند در مرتبه ذات خویش، به جمیع ماسوی علم اجمالی (بسیط) دارد، که در‌عین‌حال، کاشف از تفاصیل ماسوی است. وی همچنین بر پایه اصول فلسفی خویش، از ذاتی بودن و ضروری بودن علم الهی دفاع می‌کند. هرچند در حکمت صدرایی، علم خداوند به ماسوی علمی ذاتی و بسیط است، اما از آنجا که مشاهد و مظاهر و مجاری حق تعالی متعددند، به اعتبار تعدد معلوم و در مقام کثرت، می‌توان علم حق تعالی را دارای مراتبی دانست که عبارتند از: عنایت، قضاء، قدر، قلم، لوح و دفتر وجود.  }, keywords_fa = {علم الهی, عنایت, قضاء, قدر, اختیار, ملاصدرا.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1344-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1344-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {Mostafapoor, Mohammadrez}, title = {A study of Avicenna`s on Divine detailed knowledge}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {22}, pages = {51-70}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {تحلیل و بررسی علم خدا به جزئیات از منظر ابن‌سینا}, abstract_fa ={چگونگی علم به جزئیات، از مسائل پیچیده فلسفی است که فیلسوفان را به نظریه‌پردازی واداشته است. ابن‌سینا که یکی از بزرگترین فیلسوفان جهان اسلام است، نظریه ارتسامی و حصولی‌بودن علم خدا به اشیا را به‌صورت کلی مطرح می‌کند. به باور او این امر از شگفتی‌هایی است که تصور آن به لطف قریحه نیاز دارد. اما این دیدگاه مورد نقد و تحلیل قرار گرفته است. این مقاله پس از طرح و تبیین نظریه، به تحلیل و نقد آن می‌پردازد.  }, keywords_fa = {علم الهی, علم ارتسامی, علم به جزئیات, علم تفصیلی, علم کلی و ذاتی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1345-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1345-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {Ahsan, Maji}, title = {A pondering over Avicenna and Seikh-e Ishraq`s views on Divine knowledge}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {22}, pages = {71-90}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {تأملی بر دیدگاه ابن‌سینا و شیخ اشراق در علم الهی}, abstract_fa ={مسئله «علم الهی» یکی از دشوارترین مباحث فلسفه الهی و مورد توجه متون دینی می‌باشد. این مقاله ضمن بیان متون دینی مرتبط با موضوع، به بررسی دیدگاه ابن‌سینا و شیخ اشراق در این باره می‌پردازد و بیان می‌کند که شیخ‌الرئیس، علم الهی به ذات را حضوری می‌داند. او علم الهی به ما سوا را علمی حصولی می‌داند که از راه صور مرتسمه حاصل می‌شود. از این‌رو او به علم عنایی معتقد است. شیخ اشراق نیز علم الهی به ذات را حضوری می‌داند؛ اگرچه آن را با مبنای نوری خود تحلیل می‌کند. او علم حق به اشیا، از راه اضافه اشراقیه تبیین می‌کند. در پایان بیان خواهد شد اگرچه تبیین سهروردی در مورد علم بعد الایجاد، تحلیلی صحیح و در مقایسه با ابن‌سینا، به متون دینی نزدیک‌تر است؛ اما ضعف آن، این است که در بحث علم قبل الایجاد فقط به ردّ دیدگاه ابن‌سینا ‌پرداخته و هیچ‌ تحلیلی ارائه نمی‌کند؛ گرچه این مرتبه علمی را انکار نمی‌کند.  }, keywords_fa = {ابن‌سینا, شیخ اشراق, علم الهی, صور مرتسمه, علم عنایی, اضافه اشراقیه.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1348-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1348-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {AllahBedashti, Ali}, title = {A critical study of Salafiyya`s view on the semantics of Divine attributes}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {22}, pages = {91-114}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی و نقد آرای سلفیه در معنا‌شناسی صفات الهی}, abstract_fa ={سلفیه در شناخت اسما و صفات الهی، روش عقلی را بی‌اعتبار می‌داند و فقط روش نقلی را مبنای معرفت خویش قرار داده است. در روش نقلی نیز به ظاهر‌گرایی در قرآن و سنت روی آورده ‌است (بنگرید به: اله‌بداشتی، 1386: 71 ـ 41) ازاین‌رو در معناشناسی صفات الهی نتوانسته‌ تصویر روشنی از صفات الهی به‌ویژه در صفات خبری مانند استوای خدا بر عرش، وجه داشتن، دست داشتن و ... ارائه نماید. در نتیجه، صفاتی زائد بر ذات را برای خدا اثبات کرده است، که این امر با توحید صفاتی و به تبع آن با توحید ذاتی به‌معنای بساطت ذات از هرگونه ترکیب، تعارض دارد. در این مختصر، ابتدا مسئله معنا‌شناسی و سپس از این زاویه، مبانی و اصول سلفیه در صفات بررسی و نقد می‌شود.  }, keywords_fa = {سلفیه, اسما الهی, صفات الهی, معناشناسی}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1349-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1349-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {Karimi, Hami}, title = {Universality of Moses and Jesus` missions comparatively studied in Quran, Old and New Testaments}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {22}, pages = {115-136}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی مسئله جهانی بودن رسالت موسی و عیسی(ع) از نگاه قرآن و عهدین}, abstract_fa ={یکی از مباحث کلامی، مسئله «جهانی بودن شرایع پیامبران بزرگ» است. پیامبران اولواالعزم براساس نظر مشهور و صحیح عبارتند از حضرت نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و محمد^. دو دیدگاه درباره جهانی بودن ذکر کرده‌ایم: 1. مأمور بودن به ابلاغ پیام به همه عالم؛ 2. لزوم دعوت دیگران در صورت ملاقات. همچنین آیات قرآن درباره رسالت حضرت موسی و عیسی‘ دسته‌بندی شده، سپس براساس شواهد متعدد قرآنی، روایی و عهدین، جهانی بودن به معنای اول تقویت شده است که البته در آن صورت، معنای دوم نیز قطعی خواهد بود.  }, keywords_fa = {جهانی بودن, اولواالعزم, شریعت موسی×, شریعت عیسی(ع)}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1350-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1350-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {PoorRoostayi, Jav}, title = {Sadra`s existential proof for reasoning the best creational system}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {22}, pages = {137-160}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {شرح و نقد روش إنّی ملاصدرا، در اثبات نظام أحسن}, abstract_fa ={برای اثبات «نظام أحسن»، به‌عنوان یکی از پاسخ‌های فلسفه اسلامی به مسئله شرور، براهین لمّی متعددی در فلسفه اسلامی و غرب مطرح شده است؛ اما ابتکار برهان إنّی نظام أحسن از ملاصدراست. در مقاله حاضر پس از شرح برهان إنّی ملاصدرا، نقدهایی مطرح شده است که در صورت وارد بودن آنها، برهان یاد‌شده توان اثبات نظام أحسن را نخواهد داشت. مهم‌ترین نقد شکلی به تقریر ملاصدرا، عدم رعایت ارکان برهان إنی است. در نقد محتوایی نیز به عدم توان تجربه و احساس بشر برای اثبات أحسن بودن تدابیر عالم ماده اشاره شده است؛ افزون بر اینکه ادعای نظام أحسن، فراتر از عالم ماده است. روش محقق لاهیجی، با دقتی که در انتخاب تعابیر داشته‌، تأیید شده است. تقریر علامه طباطبایی ظاهراً نقدی ندارد؛ اما تقریری که برخی شاگردان وی ارائه کرده‌اند، نقد شده است.  }, keywords_fa = {شرّ, نظام أحسن, حکمت, ملاصدرا, محقق لاهیجی, علامه طباطبایی, نظام آفرینش.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1351-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1351-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {Shakerin, Fatemeh}, title = {An existential study of society on religious scholars` views}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {22}, pages = {161-186}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {هستی‌شناسی جامعه از منظر متفکران دینی}, abstract_fa ={آیا جامعه اصیل است و وجود حقیقی و مستقل دارد؟ دراین‌باره دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. این مقاله مسئله فوق را از نگاه شهید مطهری، استاد مصباح یزدی و آیت‌الله جوادی آملی می‌کاود. شهید مطهری، هم من فردی و هم من جمعی را اصیل می‌انگارد و جامعه را از وجود حقیقی، مرگ و حیات و روح واحدی برخوردار می‌داند که در افراد حلول کرده و من جمعی آنهاست؛ اما استاد مصباح فقط فرد را اصیل انگاشته و جامعه را امری اعتباری و دارای وحدت ماهوی می‌داند. آیت‌الله جوادی آملی وجود اعتباری را مرتبه نازلی از وجود حقیقی می‌داند و این مرتبه از وجود را برای جامعه، قطعی می‌داند. ایشان نسبت به مرتبه وجودی فراتر از آنچه مطابق با نظریه اصالت جامعه باشد، نظر صریحی ندارد. بنابراین، سیر بحث در میان این متفکران، چنین است: جمع‌گرایی معتدل         فردگرایی ناب          وجود حقیقی نازل  }, keywords_fa = {فرد, جامعه, وجود حقیقی, اصالت, ترکیب.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1352-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1352-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {Azad, Alireza and Masoodi, Jahangir}, title = {A comparative study on the common principles of Quranic commentary and classic hermeneutics}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {23}, pages = {9-38}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی تطبیقی مبانی مشترک تفسیر قرآن و هرمنوتیک کلاسیک}, abstract_fa ={فهم آیات قرآن و رسیدن به مراد خداوند مستلزم به‌کارگیری روش‌هایی است که بر مبانی استواری بنا شده باشند. شناخت بهتر این مبانی می‌تواند ما را در یافتن سرّ اقوال مفسران یاری رساند. از سوی دیگر، هرمنوتیک کلاسیک با هدف تنقیح مبانی و روش‌های فهم متن به‌وجود آمده و زمینه‌ساز تحولات فکری گسترده‌ای شده است. وجود دغدغه‌ها و رهیافت‌های مشابه، بهره‌گیری این دو حوزه از تجربیات مشترک یکدیگر را ضروری ساخته است. پژوهش حاضر با این هدف به بررسی اهم مبانی مشترک این دو دانش می‌پردازد.  }, keywords_fa = {تفسیر قرآن, مبانی تفسیر, هرمنوتیک, هرمنوتیک کلاسیک.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1353-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1353-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {Sharifani, Mohammad and Qomi, Mohse}, title = {The boundaries of human education in Islam and Existentialism}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {23}, pages = {39-64}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {مقایسه تطبیقی مدار حرکت تربیتی انسان در اسلام با اگزیستانسیالیسم}, abstract_fa ={فرآیند تربیت انسان از حرکتی منسجم و معنادار تشکیل شده است. این حرکت، آغاز و انجامی دارد، شامل محرکی به نام فاعل حرکت و موضوعی برای حرکت است، زمانی را به خود اختصاص می‌دهد و دارای مرزهای تعریف‌شده می‌باشد. پژوهش حاضر در مقام بیان مرزهای حرکت تربیتی است که در زبان فیلسوفان از آن به مدار و مسافت حرکت تعبیر می‌شود. برای تبیین بهتری از مسافت حرکت تربیتی از منظر دین، نگاهی مقایسه‌ای با یکی از مکاتب فکری غربی (اگزیستانسیالیسم) صورت می‌گیرد.  }, keywords_fa = {حرکت, حرکت تربیتی, مسافت, فطرت, علم, عقل, اعتدال, اگزیستانسیالیسم, اسلام.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1354-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1354-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {SadeqiHassanAbadi, Majeed and AbdoliMehrjerdiAbstract, Hamidrez}, title = {The essence of the religious faith for Paul Tillich}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {23}, pages = {65-90}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {ماهیت ایمان دینی از دیدگاه پل تیلیخ}, abstract_fa ={از میان متألهان مسیحی، «پل تیلیخ» تعریف منحصر به فردی از ایمان ارائه کرده است. به نظر او، ایمان حالت دلبستگی نهایی شخص است که می‌تواند به امور متناهی یا نامتناهی تعلق یابد و سعادت یا شقاوت او را رقم بزند. متعلق دلبستگی نهایی انسان نیز شیء مادی یا امری معنوی است و مؤمن حاضر است تمام دارایی خود را نثار آن نماید. به نظر او، ایمان با هیچ یک از عقل و اراده، تعارض و تضادی ندارد. در ایمانِ مورد نظر «پل تیلیخ» شجاعت نیز نقش مهمی دارد و باعث می‌شود انسان به شک‌ها و ترس‌های احتمالی پیش رو غلبه کند.  }, keywords_fa = {پل تیلیخ, ایمان, دلبستگی نهایی, تحریف, عقل, اراده.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1355-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1355-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {Noroozi, RezaAli and Babazade, Tahereh}, title = {Educational consequences of Sadra`s psychology}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {23}, pages = {91-112}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {پیامدهای تربیتی نفس از منظر ملاصدرا}, abstract_fa ={هدف این پژوهش، بررسی دیدگاه فلسفی صدرا درباره نفس و دلالت‌های تربیتی آن در خصوص بعضی عناصر تعلیم و تربیت (مراحل و اصول) است. این پژوهش از تحقیقات کیفی و با روش توصیفی ـ تحلیلی با بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای است که ضمن تبیین دیدگاه ملاصدرا درباره نفس و چگونگی حدوث و مراتب آن به تشریح مقوله‌های مطرح در این حوزه پرداخته و مباحث تعلیم و تربیت مرتبط با بحث حاضر را در یک چارچوب پیشنهادی در قالب مراحل و اصول تربیتی ارائه نموده است. نتایج حاصل با توجه به مراتب نفس، به تقسیم‌بندی مراحل تعلیم و تربیت انجامیده است. بدیهی است که اصول تعلیم و تربیت بر اساس مبانی فلسفی ملاصدرا درباره نفس در نظر گرفته شده است.  }, keywords_fa = {ملاصدرا, نفس, حرکت جوهری نفس, جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا, مراتب نفس, تجرد عقلانی, دلالت‌های تربیتی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1356-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1356-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {Elahian, Mojtaba and Poorrostami, Hame}, title = {Theological outputs of the traditions designating the interrelation between Quran and the lineage}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {23}, pages = {113-132}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {کارکردهای کلامی روایات معیت در اندیشه شیعه}, abstract_fa ={برخی روایات در منابع اسلامی از همگامی قرآن و عترت سخن گفته‌اند. در میان این روایات، آنچه در نهج‌البلاغه آمده، دچار خدشه شده است؛ اما بسیاری از منابع معتبر متقدم و متأخر شیعی و سنی، این روایات را با مضامین مختلفی نقل کرده‌اند و می‌توان به آنها اعتماد نمود. هرچند در روایت موجود در نهج‌البلاغه تأملاتی وجود دارد. از حیث دلالی سه وجه معنایی برای این روایات مطرح است: 1) معیت قرآن و اهل بیت در سیره علمی و عملی؛ 2) معیت در رتبه و منزلت؛ 3) معیت در یاری و پشتیبانی یکدیگر. تحلیل این وجوه معنایی، نتایج و لوازمی را در دو حوزه عترت‌شناسی و قرآن‌شناسی درپی خواهد داشت که در این تحقیق بدان اشاره می‌شود.  }, keywords_fa = {قرآن, نهج‌البلاغه, عترت, معیت, روایات, کارکرد, منزلت.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1364-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1364-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {HajEsmaeeli, Mohammadreza and Faqihi, Zahr}, title = {Quranic knowledge on human spirit and soul and its effect on personality}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {23}, pages = {133-154}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {شناخت روح و نفس در قرآن و تأثیر آنها بر شخصیت انسان}, abstract_fa ={موضوع شخصیت از مهم‌ترین مباحث حوزه انسان‌شناسی است که در علوم مختلف انسانی و تربیتی از قبیل مدیریت، علوم سیاسی، تعلیم و تربیت و ... جایگاهی ویژه دارد. پیشینه این موضوع را باید در دانش روان‌شناسی جستجو نمود که گرایشی خاص با عنوان روان‌شناسی شخصیت به آن اختصاص یافته است. در این مقاله سعی شده با استفاده از منابع لغوی و آرای اندیشمندان اسلامی، مفهوم روح و نفس از دیدگاه قرآن و نیز جایگاه آنها در روان‌شناسی شخصیت بررسی شود. بررسی موضوعاتی چون چیستی روح و نفس، تفاوت روح و نفس، محدوده مفهوم روح و نفس در حوزه روان‌شناسی شخصیت و جایگاه نفس در بحث شخصیت به‌عنوان عامل وحدت رفتار انسان از مباحث این پژوهش است.  }, keywords_fa = {شخصیت, روح, نفس, قرآن, فلسفه, روان‌شناسی, فروید}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1365-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1365-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {BoozariNejad, Yahy}, title = {Human being in Sadra`s view}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {23}, pages = {155-174}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {جایگاه انسان نزد ملاصدرا}, abstract_fa ={در تفکر فلسفی اسلامی، انسان جایگاه ویژه‌ای دارد. ازآنجاکه تفکر صدرایی، حاصل یگانگی فلسفه، عرفان ـ به‌ویژه اندیشه‌های ابن‌عربی ـ و وحی و روایات معصومین می‌باشد، به جایگاه انسان در نظام آفرینش از ابعاد مختلف توجه شده است. در اندیشه صدرا، انسان در قوس صعودی هستی و بعد از ایجاد عوالم نباتی و حیوانی پا به عرصه وجود می‌گذارد و علاوه بر داشتن ویژگی‌های این عوالم، از مراتب بالاتر هستی نیز بهره‌مند است. به همین دلیل می‌توان انسان را خلاصه عوالم وجود نامید. در این صورت، انسان تجلی کلیه اسمای خداوند خوانده می‌شود و درنتیجه، انسان کامل، مظهر اعلا و اشرف تمام صفات خداوند است.  }, keywords_fa = {انسان, دایره هستی, قوس صعود, قوس نزول, ملاصدرا}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1366-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1366-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} } @article{ author = {AbbaszadeJahromi, Mohammad and MeimaneJahromi, Nasrollah}, title = {An analytical explanation of Pascal\'s Wager on the existences of God}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {6}, Number = {23}, pages = {175-192}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {تبیین و تحلیل دلیل خداشناسی پاسکال}, abstract_fa ={بلز پاسکال یکی از نوابغ و اندیشمندان بزرگ جهان غرب است که برهان شرط‌بندی را در بحث خداشناسی طرح کرده است. وی پس از تبیین دلایل نظری و عملی، اصل عملی عقلایی را پایه‌گذاری می‌نماید و به کمک آن برخی تصمیم‌گیری‌های انسان را به صورت فرمولی توجیه می‌کند. سپس از این قاعده عقلایی در حوزه دین برای اثبات لزوم دینداری بهره می‌برد. این پژوهش پس از تبیین دلیل او، در دو بخش دلایل نظری و عملی و قاعده عقلایی وی و نیز استفاده از آن در بحث خداشناسی یا لزوم دینداری به ارزیابی آن می‌پردازد.  }, keywords_fa = {خداشناسی, پاسکال, اصل عقلایی, برهان شرط‌بندی, قوت محتمل.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1367-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1367-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2010} }