fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
15
56
online
1
fulltext
fa
پیوند مسأله تفسیری تکلیف در حد وسع و مسأله کلامی جبر و اختیار
The Link of the Exegetic Problem of "Duty to the Extent of Ability" and the Theological Problem of "Free Will and Determinism"
این تحقیق مسأله پیوند معرفتی «تکلیف در حد وسع» و «جبر و اختیار» و ابعاد آن در میراث علمی تفسیر و کلام را با رهیافت تاریخی-تطبیقی و با روش تحلیلی-انتقادی بررسی میکند. از آنجا که بحث از این پیوند، در منابع تفسیری کلامگرا به میان آمده است، این تحلیل برپایه دیدگاه ده مفسر مؤثر انجام میشود. تحلیل تاریخی –تطبیقی مفسران برپایه مبانی کلامی در جبر و اختیار به تفسیر آیات پنجگانه وسع میپردازد. معتزله این آیات را دال بر نفی جبر و اثبات تفویض میدانند. اشاعره متقدم به مفهومسازی جدید از وسع میپردازند تا آیات را با دیدگاه جبرگرایانه سازگار کنند. اشاعره متأخر به نظریههای جبرگرایی معتدل روی میآورند. مفسران شیعه این آیات را دال بر نفی جبر و تفویض میدانند. رهاورد این پژوهش دستیابی به تمایز سه گونه پیوند تصوری، تصدیقی و تأویلی است. با این تمایز میتوان چالشهای تاریخی کلام بنیان در تفسیر آیات وسع را بین دو مسأله تکلیف درحد وسع و جبر و اختیار تبیین کرد.
This research examines the problem of the epistemic link between "duty to the extent of ability" and "free will and determinism" and its dimensions in the scientific heritage of interpretation and theology through a historical-comparative approach and an analytical-critical method. Since the discussion of this link has been found in interpretive sources of theological base, this analysis is founded on ten effective commentators' views. The commentators` historical and comparative analysis in the field of "free will and determinism" have given under the five verses of ability. The Mu'tazilites attribute these verses to the denial of determinism and addmission of absolute free will. The early Asharites seek a new conceptualization of ability in order to reconcile verses with a deterministic view. The later Ash'arites, however, accepted moderate deterministic theories. Shiite commentators attribute these verses to the denial of determinism and absolute free will. This study seeks to achieve the distinction between three types of conceptual, confirmatory and interpretive links. With this distinction, the historico-theological challenges can be explained in the interpretation of the verses of ability between the two issues of "Duty to the Extent of Ability" and "Free Will and Determinism"
Keywords
Submission, Extent, Algebra, Exaltation, Acceptance, Devotion, Ambibin Alamrine, Theology, Theory of Interpretation.
تکلیف, وسع, جبر و اختیار, کسب, تفویض, أمربین الامرین, علم کلام, علم تفسیر.
7
22
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-786-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/06/2
1398/3/12
2019/06/2
1398/3/12
Fahimeh
Sajedifar
Phd student at Islamic Azad University
فهیمه
ساجدی مهر
f.sajedimehr@yahoo.com
0031947532846002347
0031947532846002347
No
دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی
Ahad
Faramarz Qaramaleki
Professor at University of Tehran
احد
فرامرز قراملکی
ghmaleki@ut.ac.ir
0031947532846002348
0031947532846002348
Yes
استاد دانشگاه تهران
Kazem
Qazizadeh
Assistant professor at Tarbiat Modares University
کاظم
قاضی زاده
0031947532846002349
0031947532846002349
No
استادیار تربیت مدرس
fa
مبانی معرفت شناختی حجیت ادله نقلی در اعتقادات
Epistemological Foundations for the Theological Narrative Proofs to be Authentic
اعتقادات بخشی از دین است که به ادله نقلی و عقلی وابسته است. خدشه در منابع معرفتی نقل ممکن است معرفت بخش بودن نقل را زیر سوال ببرد در نتیجه پژوهش از مبانی معرفت بخشی این ادله و طرح دیدگاهها امری ضروری است. این پژوهش از روش توصیفی-تحلیلی برای رسیدن به مقصود خود بهره گرفته است. پذیرش رویکرد غیرتحویل گرایی از گواه، مهمترین دستاوردهای این پژوهش است. مطابق این رویکرد، گواهی منبع مستقل معرفت است و می تواند در باورنده معرفت تولید کند. ادله نقلی که حاکی از قول، فعل و تقریر معصوم است خود مهمترین و بارزترین فرد گواهی است. به همین جهت می توان در معرفت بخش بودن ادله نقلی تاکید نمود. حتی مطابق رویکرد تحویل گرایی و انکار معرفت بخش بودن گواه می توان حجیت ادله نقلی را ثابت دانست که در این صورت گواه صرفا منتقل کننده معرفت برآمده از وحی و حس است و در معرفت شناسی حجیت آن دو اثبات شده است.
Religious beliefs form a part of religion and are depended on rational and narrative proofs. Every given spot in epistemic sources of narration would lead to the authenticity of narration. It is, therefore, necessary to study the knowledge-carrying fundamentals of narrative proofs and the views in the field. This research uses a descriptive-analytical method to achieve the purpose. Supporting non reductionist approach of evidence is the most important achievement of this research. According to this approach, the evidence is an independent source of knowledge and may produce knowledge for those learning to make their beliefs reasonable. The narrative proofs pertaining to the pure`s saying deed and confirmation is the most significant and prominent case of the testimony. Therefore, we can emphasize the knowledge-carrying state of the narrative proofs. Even according to the reductionist approach and the denial of knowledge-carrying state of the evidence, one may prove the authenticity of the proof of the validity of the narrative evidence, that in the case, the evidence is merely a carrier of the knowledge derived from revelation and sense which their authenticity has been proved in epistemology.
Keywords
Non-Reductionist Approach, Reductionism, Evidence, Revelation, Memory.
رویکرد غیر تحویل گرایانه, تحویل گرایی, گواهی, وحی, حافظه.
23
38
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-535-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/06/22019/06/2
1398/3/12
2019/06/22019/06/2
1398/3/12
Mahdi
Nosratian Ahvar
Assistant professor at University of the Quran and Hadith
مهدی
نصرتیان اهور
Mehdi.nosratian@gmail.com
0031947532846002350
0031947532846002350
Yes
استادیار دانشگاه قرآن و حدیث قم
fa
بررسی و نقد اندیشه شیخ احمد احسایی در ارتباط با عالم وجودی حیات امام عصر(عج)
A Critical Study of Sheikh Ahmad Ehsaie`s View of the Existence World of the PresentImam
فرض عالمی بنام «هورقلیا» بین عالم مادی و عالم مثال و مبتنی ساختن عقاید دینی بر آن توسط شیخ احمد احسایی رهبر فرقه شیخیه، موجب ابهام در کیفیت حیات امام عصر(عج) شده است. اعتقاد به حیات هورقلیایی امام مستلزم غیبتی فراتر از غیبت مصطلح در فرهنگ شیعی است که در بر دارنده محذوراتی از قبیل مرگ عنصری امام و خالی شدن زمین از حجت، عدم حضور آن حضرت در این جهان و اختلال در ارتباط عمومی امام و امت و از سویی منتفی شدن فلسفه نیابت بطور مطلق است که همه بر خلاف عقل، روایات و اجماع مسلمانان می باشد و در این مقاله با روش تحلیلی و توصیفی به نقد این ایده و پیامدهای آن پرداخته و ضمن تشکیک در عالم مزبور، حیات این جهانی آخرین حجت الهی را اجتناب ناپذیر معرفی می کند.
Believing in a world called "Hurqolia" between the material world and the imaginary world and basing religious beliefs on it by Sheikh Ahmad Ehsayi, the leader of Shaikhiyah, has caused ambiguity in the quality of life of the present Imam. Belief in the horqolian life of the Imam entails an absence higher than the one accepted in the Shiite culture, which includes such distortions as the elemental death of the Imam and the land`s being empty of Hojjat, the absence of the Prophet in this world, and the disturbance in the general communication between the Imam and the Ummah, and on the other hand, denial of the philosophy of Niaybat absolutely that all of them are contrary to the wisdom, traditions and consensus of Muslims. In this paper, by analytical and descriptive method, we criticize this idea and its consequences, and, denying his claimed world, the life of this world has made the presence of the last divine leader Inevitable.
Keywords
Life of the Imam (As), Hurqolia, Sheikh Ahmad Ahsaie, Sheikhiyeh, Existential Worlds, Imaginary World. Earthly World.
حیات امام عصر(عج), هور قلیا, شیخ احمد احسایی, شیخیه, عوالم وجودی, عالم مثال. عالم ماده
39
50
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-515-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/06/22019/06/22019/06/2
1398/3/12
2019/06/22019/06/22019/06/2
1398/3/12
Sa`id
Alizadeh
Assistant professor at University of Tabriz
سعید
علیزاده
s-alizadeh@tabrizu.ac.ir
0031947532846002351
0031947532846002351
Yes
استادیاردانشگاه تبریز و مدرس معارف اسلامی
fa
مبانی نظری اسلام و ترسیم الگوی راهبردهای یادگیری سازمانی در تشکیلات اسلامی
Islamic Theoric Principles and the Model of the Strategies for Organizational Learning in an Islamic Organ
یادگیری مفهومی پویاست که به تدریج از یادگیری فردی به یادگیری سازمانی تغییر مییابد. به دلیل نیاز سازمانها به سازگاری با تغییرات محیطی، مفهوم یادگیری سازمانی به طور روزافزونی رایج شده است.این نوشتار به دنبال ترسیم الگوی راهبردهای یادگیری در سازمان های اسلامی است که پس از استخراج کدها، مفاهیم و مقوله ها، از قرآن کریم و منابع معتبر حدیثی به ترسیم الگوی راهبردهای یادگیری سازمانی اسلامی پرداخته شده است. در این پژوهش از نظر هدف، از نوع پژوهش های توسعه ای-کاربردی است و با روش گرندد تئوری( داده بنیاد) تحلیل شده است. یافته های پژوهش که به صورت یک سیستم عمل می کند شامل نوزده مقوله اصلی در سه دسته راهبردهای زمینه ای ، راهبردهای اجرایی و راهبردهای رفتاری می باشد.
Learning is a dynamic concept that gradually changes from individual learning to organizational learning. Due to the need for organizations to adapt to environmental changes, the concept of organizational learning has become increasingly common. This paper seeks to map out the pattern of learning strategies in Islamic organizations with extracting codes, concepts, and categories from the Holy Qur'an and authentic sources. The research, in terms of the purpose, is a type of developmental-applied research, and is analyzed by grounded theory (data-based). Research findings that act as a system include nineteen main categories in three fields of base strategies, executive strategies, and behavioral strategies.
Keywords
Organizational Learning, Place of Learning in Islam, Islamic Organizational Learning Strategies.
یادگیری سازمانی, جایگاه یادگیری در اسلام, راهبردهای یادگیری سازمانی اسلامی.
51
74
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-835-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/06/22019/06/22019/06/22019/06/2
1398/3/12
2019/06/22019/06/22019/06/22019/06/2
1398/3/12
Hadi
Haji Hassan Donyadideh
Phd student at Islamic Azad University
هادی
حاجی حسن دنیادیده
hadi.108022@yahoo.com
0031947532846002600
0031947532846002600
Yes
دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی
Gholamreza
Veisi
Assistant professor at Imam Sadeq Institute for Islamic Studies
غلامرضا
ویسی
rezavaisi@gmail.com
0031947532846002601
0031947532846002601
No
استادیار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)
fa
تحلیلی بر رویکرد شناسی مکتب سلفی ابنتیمیه درباره صفات خبری
An Analytical Study of the Approach of Ibn Taimiyyah`s Shool of Thought on Divine Indicative Qualities
ازجمله اسباب تفرقه در جامعه اسلامی چگونگی تبیین صفات خبری خداوند در قرآن است. جریان سلفی از فرقههایی است که تفسیر آنان متفاوتتر از دیگر فرق می باشد. این جریان در طیفی از افراط و تفریط به گروها و زیرشاخههای متعددی تقسیم میشود. وجه مشترک گروهای سلفی تأثیرپذیری آنان از باورهای ابنتیمیه است. تحلیل اندیشههای ایشان از روشهای فهم مکتب عام سلفی است. نظر بهضرورت شناختن مبانی فکری این فرقه و اهمیت شناخت اسباب تفرقه در جهان اسلام، این پژوهش با روشی اسنادی و تحلیلی به این سؤال پاسخ می دهد که کیفیت دیدگاه مکتب سلفی ابنتیمیه در تبیین صفات خبری خداوند چگونه است؟ دیدگاه آنها از چه میزان استحکام برخوردار است؟ از یافتههای مقاله حاضر این است که جریان فوق نگاه واحدی در تبیین صفات خبری ندارند. آنان به انکار حجیت عقل در فهم این صفات، و مخالفت با تأویل و مجاز در این صفات میپردازند. گاهی فهم این صفات را به خداوند تفویض و گاهی با حجیت دانستن ظواهر آیات سر از تشبیه درمیاورند.
Among the divisive tools in Islamic society lies in explaining the indicative qualities of God in the Quran. The Salafi flow is one of the sects whose interpretation is different from the others. This flow is divided into groups and sub-groups in a range of extremes. The common aspect of Salafist groups is their being influenced by Ibn Taimiayyah's beliefs. Analysis of his ideas is regarded as one of the ways to understand the Salafi general school. Considering the need to understand the intellectual foundations of this cult and the importance of recognizing the divisive agents of the Islamic world, this research is a documentary and analytical attempt to answer the question: how are the indicative qualities of God explained in Ibn Taimiyyah Salafi Shool and how it may be assessed? As explained in this paper, the above flow does not follow the same way in the field. They deny the validity of reason in understanding these qualities, and oppose ta`wil and majaz. Sometimes they will recognize the attributes of these qualities to God, and sometimes they remain faithful to the appearance of the verses.
Keywords
Indicative Attributes, Salafi Flow, Ibn Taimiayyah, Tawil, Tafwiz.
صفات خبری"؛"جریان سلفی"؛"ابنتیمیه"؛"تأویل"؛"تفویض
75
96
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-82-5&slc_lang=fa&sid=1
2019/06/22019/06/22019/06/22019/06/22019/06/3
1398/3/13
2019/06/22019/06/22019/06/22019/06/22019/06/3
1398/3/13
Hamzehali
Bahrami
Assistant professor at University of Isfahan
حمزه علی
بهرامی
bahrame1918@gmail.com
0031947532846002354
0031947532846002354
Yes
استادیار دانشگاه اصفهان
fa
الیاده و نقد کلامی شخصیت انسان مدرن
Mircea Eliade and Theological Critique of the Modern Man`s Character
میرچا الیاده رابطه انسان را با دین نه برمبنای زیست روانشناختی و جامعه شناختی وی، بلکه بر پایه کارکرد ذاتیاش به مثابه موجودی دینی بررسی نمود. به باور الیاده هویت دینی انسان در دوران پیشامدرن محفوظ بوده و با شیوهای دینورزانه با نظام معرفتی و الگوی زندگی فراتاریخی میزیسته است. با ورود انسان به دنیای مدرن، الینه شدن و انکار هویت دینی از سوی انسان اتفاق افتاده است. این مقاله با روش تحلیلی- توصیفی دیدگاه الیاده را در موضوع انسان دینی بررسی کرده و به این نتیجه دست یافته که الیاده با مقایسه ساختار ماهیت انسان باستانی با ماهیتی که انسان مدرن برای خود در نظر دارد، اولا: انسان مدرن با الینه شدن و انکار ماهیت دینی خود ، چه ارزش هایی را از دست داده است.ثانیا، در زندگی، اندیشه و عاطفه انسان مدرن هویت و ویژگی تاثیر گذار معنا داری وجود ندارد.و ثالثا راه بازگشت ارزش های پیشا مدرن و کسب هویت دینی انسان امروز، آشتی او با ارزش های دینی و ارتباط با اسطوره است .
Mircea Eliade examined the relationship between man and religion not on the basis of his psychological and sociological life, but on the basis of his intrinsic functioning as a religious being. As viewed by Eliade, the religious identity of man has been existent in pre-modern times and lived in a religious manner with an epistemic and a post-history model of life. With man`s being initiated into the modern world, the alienation and denial of religious identity has occurred by him. This article, using the analytico- descriptive approach, studies Eliade`s view on human being and concluded that Eliade, comparing the structure of the nature of ancient human with that of modern man, has achieved the fact that, firstly, modern man as becoming alienated and missing his religious nature, lacks many valuse and, secondly, there may not be found any meaningful and influential identity or particularity and, thirdly, the way for pre-modern values to return and for the religious identity of modern man to be achieved, would be his reconciliation With religious values and his link with myth.
Keywords
Eliade, Phenomenology, Religious Man, the Sacred, Modern Man, Ancient, History.
الیاده, پدیدارشناسی, انسان دینی, امر مقدس, انسان مدرن, باستانی,تاریخ
97
114
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-312-3&slc_lang=fa&sid=1
2019/06/22019/06/22019/06/22019/06/22019/06/32019/06/3
1398/3/13
2019/06/22019/06/22019/06/22019/06/22019/06/32019/06/3
1398/3/13
Mojtaba
Zurvani
Associate at University of Tehran
مجتبی
زروانی
zurvani@ut.ac.ir
0031947532846002355
0031947532846002355
Yes
دانشیار دانشگاه تهران
Leila
Abdollahi
Phd student at University of Tehran
لیلا
عبداللهی
leilaabdolahi@ut.ac.ir
0031947532846002356
0031947532846002356
No
دانشجو دکتری دانشگاه تهران
fa
نسبت سنجی ابعاد دین و هویت ملی در فلسفه سیاسی شیخ اسماعیل محلاتی
A Study of the Relation between the Aspects of Religion and National Identity in the Political Philosophy of Sheikh Esma`il Mahallati
یکی از مهم ترین نظریه پردازان طرفدار نظام سیاسی مشروطیت در عصر مشروطه، شیخ اسماعیل محلاتی میباشد. فلسفه سیاسی مرحوم محلاتی گویای تعاملی نظری میان مفهومی نوین چون هویت ملی و دین است. در نوشتار پیش رو پس از بررسی مفهومی و نظری دو مفهوم دین و هویت ملی با روش توصیفی تحلیلی مبتنی بر داده های اسنادی و کتابخانه ای به شناسایی شاخصه های دین و هویت ملی و نسبت های میان این دو مفهوم در آرای شیخ اسماعیل محلاتی مبادرت ورزیده ایم. این نسبت ها در حوزه هایی هم چون بعد شعائر دینی با بعد سیاسی هویت ملی، بعد شعائر دینی با بعد اجتماعی هویت ملی، بعد تشکیلاتی دین با بعد سیاسی هویت ملی و... مشاهده میشود.
One of the most notable theorists and supporters of the constitutionalist political system in the constitutional era is Sheikh Isma'il Mahallati. The political philosophy of the late Mahallati may be taken as that defending a theoretical interaction between such new concept as national identity and religion. In the present paper, after a conceptual and theoretical analysis of the two concepts of religion and national identity with an analytico-descriptive method based on documentary and library data, the characteristics of religion and national identity and the ratios these two concepts in the views of Sheikh Isma'il Mahllati have been described. These ratios are observed in such areas as religious rituals with the political dimension of national identity, the aspect of religious rituals with the social dimension of national identity, the organizational dimension of religion with the political dimension of national identity.
Keywords
Religion, Political Philosophy, Mahallati, National Identity, Dimensions.
دین, فلسفه سیاسی, محلاتی, هویت ملی, ابعاد
115
134
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-516-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/06/22019/06/22019/06/22019/06/22019/06/32019/06/32019/06/3
1398/3/13
2019/06/22019/06/22019/06/22019/06/22019/06/32019/06/32019/06/3
1398/3/13
Mohammadsadeq
Beheshti
Phd stident at Islamic Azad University
محمد صادق
بهشتی
Sadegh.beheshti@gmail.com
0031947532846002357
0031947532846002357
Yes
دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی
Majid
Tavassoli Roknabadi
Associate professor at Islamic Azad University
مجید
توسلی رکن آبادی
tavasoli@gmail.com
0031947532846002358
0031947532846002358
No
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی
Seyyed Mostafa
Abtahi
Assistant professor at Islamic Azad University
سید مصطفی
ابطحی
m.abtahi@gmail.com
0031947532846002359
0031947532846002359
No
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی
fa
حقیقت اراده انسان و تعلق آن به افعالش از منظر فخررازی و ملاصدرا
The Realty of Human Will and Its Functions as Viewed by Fakhr Razi and Mulla Sadra
اراده یکی از مهمترین صفات انسان است. بین متکلمین و فلاسفه اسلامی در تفسیر اراده انسان و مبدئیت آن برای افعالش دیدگاههای گوناگونی وجود دارد. این نوشتار به روش توصیفی- تحلیلی دیدگاه فخر رازی و ملاصدرا در باره حقیقت اراده انسان و مبدئیت آن برای افعالش را واکاوی کرده و به این نتیجه دست یافته است که از نگاه آنان، اراده انسان کیفی نفسانی بوده و تصدیق به وجود آن بدیهی است.فخر رازی با این که چند دلیل عقلی و نقلی برای اثبات استناد افعال انسانی به اراده الهی و عدم تأثیر اراده انسان در این افعال اقامه کرده است لیکن تفسیر بزرگان اشاعره از نظریه کسب را بر نتابیده و تفسیر جدیدی از این نظریه ارائه کرده که در آن، علاوه بر این که همه چیز- از جمله فعل انسان- به خداوند استناد دارد، قدرت و داعی انسان نیز در انجام فعلش تاثیرگذار است. از این رو، میان این دو مطلب ناسازگاری دیده میشود و دیدگاه وی در باره مبدئیت اراده انسان در فعلش گویا نیست. ملاصدرا فقط نظریه امر بین الامرین را مبین رابطه صحیح اراده الهی و اراده انسانی در این افعال دانستهاست. بر این اساس، خداوند فاعل حقیقی فعل انسان بوده و اراده انسان نیز هر چند علت معدّ و واسطهی ظهور اراده الهی در این فعل است، لیکن این اراده به طور حقیقی در فعل انسان اثر گذار است.
اراده انسان, افعال انسان, علت حقیقی, علت معد, کسب, امر بین الامرین, فخر رازی و ملاصدرا.
135
152
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-85-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/06/22019/06/22019/06/22019/06/22019/06/32019/06/32019/06/32019/06/3
1398/3/13
2019/06/22019/06/22019/06/22019/06/22019/06/32019/06/32019/06/32019/06/3
1398/3/13
Mahdi
Ansari
مهدی
انصاری
m_emaminiya1343@yahoo.com
0031947532846001189
0031947532846001189
Yes
مؤسسه آموزش عالی امام صادق (ع)
Mohammadreza
Emaminia
محمدرضا
امامینیا
0031947532846001190
0031947532846001190
No
دانشگاه معارف اسلامی
fa
قبض و بسطِ برهان حرکت در اندیشهی اسلامی
خداشناسی یکی از مصادیق مهم و بنیادین علوم مختلفی است که تحت عنوانِ جهان بینی یا حکمت نظری قرار می گیرند. اهمّیت خداشناسی به گونهای است که بایدها و نباید های فردی و اجتماعی را بر اساس دین استوار نموده و به آن جهت می دهد. از سوی اندیشمندان اسلامی، قرآن و روایات راههای مختلفی در راستای خداشناسی مطرح نموده اند؛ برهان حرکت به عنوان یکی از راهها، به صورت بدیهی و عمومی از سوی آیات و روایات با تعابیری از جمله: «خلق یا حدوث»، «سیر»، «نزول»، «عروج»،« ارسال»، «افول» و «تسبیح» مورد توجه و در راستای خداشناسی واقع گشته است. طبق گزاره های دینی حرکت در کل نظام عالم هستی اعم از مادی و غیر مادی وجود دارد. این حرکت به نحوی سخن از محرکِ نامتحرک یعنی خدا دارد. حرکت، در معنای اجمالی، خروج چیزی از قوّه به فعل است. در معنای تفصیلی، هر نوع انفعال، ظهور، تمثُّل، تجافی، تغییر و تحول، حال به حال شدن، کون و فساد، قوه و فعل و طلب کمال در موقعیتهای مختلفی مادی و معنوی، حرکت گفته می شود که، نقطه مقابلِ ثبات و کمال مطلق است، بنابراین، نظام عالم هستی، علت فاعلی به نام محرکِ نامتحرک اول و آخر، ظاهر و باطنی به نام «خدا» دارد که آن فاعل، به همه لحاظ غنی بالذات است که در ذات او «خلق یا حدوث»، «انفعال»، «تنزّل»، «ارسال» و «عروج» نیست؛ زیرا در غیر این صورت خُلف است و موجب دور و تسلسل می شود. پژوهش حاضر با رویکرد جمع آوری داده ها به تبیین، تحلیل و اثبات خداشناسی حرکت، پرداخته است.
قبض, بسط, برهان حرکت, اندیشمندان, قرآن, روایات,
153
170
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-390-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/06/22019/06/22019/06/22019/06/22019/06/32019/06/32019/06/32019/06/32018/01/4
1396/10/14
2019/06/22019/06/22019/06/22019/06/22019/06/32019/06/32019/06/32019/06/32019/09/4
1398/6/13
Hadi
Vahdanifar
هادی
وحدانیفر
hadivahdanifar820@gmail.com
0031947532846001193
0031947532846001193
Yes
دانشگاه شهید باهنر کرمان
Abolfazl
Kiashemshaki
ابوالفضل
کیاشمشکی
akia45@gmail.com
0031947532846001194
0031947532846001194
No
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
Zakiyah
bigom Hoseini
زکیه
بیگم حسینی
zh.atlas60@gmail.com
0031947532846001195
0031947532846001195
No
حوزه علمیه
fa
مصداق شناسی باورهای شیعی در الهیات فخررازی
A Case Study of Shiite Beliefs in Fakhr Razi Theology
فخر رازی مفسر و متکلم اشعری است که هرچند تا پایان عمر بر این مذهب کلامی سلوک میکند؛ اما در پارهای باورها از دیدگاههای اشعری فاصله میگیرد و به نقد آنها میپردازد. تزلزل و اضطراب فخر در برخی دیدگاهها، بیانگر مطالعه و تأمل او در آراء دیگران و تحول فکری وی است. نزدیک شدن رازی در برخی مسائل کلامی به مذهب شیعه، ناشی از یافتن حقیقت در مواضع پیروان اهل بیت(ع) و ضعف نظریات کلامی اشعری و عدم کفایت ادلّه آنها میباشد. از مهمترین آنها میتوان به مسأله صفات الهی، جبر و اختیار، ولایت و امامت و مهدویت، اشاره کرد. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی برخی از مهمترین مواضع کلامی تأثیر پذیری رازی از آموزههای شیعی میپردازد و به این نتایج میرسد که معقولیت باورهای مذکور و قوت ادله و شواهد آنها از یک سو و ضعف و عدم قدرت اقناع مواضع مدعیات مقابل آنها و تحول فکری رازی از سوی دیگر منجر به اتخاذ چنین مواضعی گردیده است.
فخررازی, تشیع, خدا, اختیار, امامت, صفات خدا.
171
188
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-47-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/06/22019/06/22019/06/22019/06/22019/06/32019/06/32019/06/32019/06/32018/01/42019/06/3
1398/3/13
2019/06/22019/06/22019/06/22019/06/22019/06/32019/06/32019/06/32019/06/32019/09/42019/06/3
1398/3/13
Ebrahim
Noori
ابراهیم
نوری
enoori@theo.usb.ac.ir
0031947532846001191
0031947532846001191
Yes
دانشگاه سیستان و بلوچستان
Mohammadhosein
Towhidifard
محمدحسین
توحیدی فرد
erfanuni2015@gmail.com
0031947532846001192
0031947532846001192
No
دانشگاه سیستان و بلوچستان