fa
jalali
1389
9
1
gregorian
2010
12
1
6
23
online
1
fulltext
fa
بررسی تطبیقی مبانی مشترک تفسیر قرآن و هرمنوتیک کلاسیک
A comparative study on the common principles of Quranic commentary and classic hermeneutics
فهم آیات قرآن و رسیدن به مراد خداوند مستلزم بهکارگیری روشهایی است که بر مبانی استواری بنا شده باشند. شناخت بهتر این مبانی میتواند ما را در یافتن سرّ اقوال مفسران یاری رساند. از سوی دیگر، هرمنوتیک کلاسیک با هدف تنقیح مبانی و روشهای فهم متن بهوجود آمده و زمینهساز تحولات فکری گستردهای شده است. وجود دغدغهها و رهیافتهای مشابه، بهرهگیری این دو حوزه از تجربیات مشترک یکدیگر را ضروری ساخته است. پژوهش حاضر با این هدف به بررسی اهم مبانی مشترک این دو دانش میپردازد.
تفسیر قرآن, مبانی تفسیر, هرمنوتیک, هرمنوتیک کلاسیک.
9
38
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1085-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/11/30
1398/9/9
2019/11/30
1398/9/9
Alireza
Azad
علیرضا
آزاد
azad.amoli@gmail.com
0031947532846001073
0031947532846001073
Yes
دانشگاه فردوسی مشهد
Jahangir
Masoodi
جهانگیر
مسعودی
ja_masoodi@yahoo.com
0031947532846001074
0031947532846001074
No
دانشگاه فردوسی مشهد
fa
مقایسه تطبیقی مدار حرکت تربیتی انسان در اسلام با اگزیستانسیالیسم
The boundaries of human education in Islam and Existentialism
فرآیند تربیت انسان از حرکتی منسجم و معنادار تشکیل شده است. این حرکت، آغاز و انجامی دارد، شامل محرکی به نام فاعل حرکت و موضوعی برای حرکت است، زمانی را به خود اختصاص میدهد و دارای مرزهای تعریفشده میباشد.
پژوهش حاضر در مقام بیان مرزهای حرکت تربیتی است که در زبان فیلسوفان از آن به مدار و مسافت حرکت تعبیر میشود. برای تبیین بهتری از مسافت حرکت تربیتی از منظر دین، نگاهی مقایسهای با یکی از مکاتب فکری غربی (اگزیستانسیالیسم) صورت میگیرد.
حرکت, حرکت تربیتی, مسافت, فطرت, علم, عقل, اعتدال, اگزیستانسیالیسم, اسلام.
39
64
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-957-3&slc_lang=fa&sid=1
2019/11/302019/11/30
1398/9/9
2019/11/302019/11/30
1398/9/9
Mohammad
Sharifani
محمد
شریفانی
sharifanimohammad@yahoo.com
0031947532846001075
0031947532846001075
Yes
دانشگاه شیراز
Mohsen
Qomi
محسن
قمی
ghomimohsen_2005@yahoo.com
0031947532846001076
0031947532846001076
No
دانشگاه باقرالعلوم
fa
ماهیت ایمان دینی از دیدگاه پل تیلیخ
The essence of the religious faith for Paul Tillich
از میان متألهان مسیحی، «پل تیلیخ» تعریف منحصر به فردی از ایمان ارائه کرده است. به نظر او، ایمان حالت دلبستگی نهایی شخص است که میتواند به امور متناهی یا نامتناهی تعلق یابد و سعادت یا شقاوت او را رقم بزند. متعلق دلبستگی نهایی انسان نیز شیء مادی یا امری معنوی است و مؤمن حاضر است تمام دارایی خود را نثار آن نماید. به نظر او، ایمان با هیچ یک از عقل و اراده، تعارض و تضادی ندارد. در ایمانِ مورد نظر «پل تیلیخ» شجاعت نیز نقش مهمی دارد و باعث میشود انسان به شکها و ترسهای احتمالی پیش رو غلبه کند.
پل تیلیخ, ایمان, دلبستگی نهایی, تحریف, عقل, اراده.
65
90
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-957-4&slc_lang=fa&sid=1
2019/11/302019/11/302019/11/30
1398/9/9
2019/11/302019/11/302019/11/30
1398/9/9
Majeed
Sadeqi Hassan Abadi
مجید
صادقی حسنآبادی
majd@ltr.ui.ac.ir
0031947532846001077
0031947532846001077
Yes
دانشگاه اصفهان
Hamidreza
Abdoli Mehrjerdi Abstract
حمیدرضا
عبدلی مهرجردی
hamidreza.abdoli@gmail.com
0031947532846001078
0031947532846001078
No
دانشگاه اصفهان
fa
پیامدهای تربیتی نفس از منظر ملاصدرا
Educational consequences of Sadra`s psychology
هدف این پژوهش، بررسی دیدگاه فلسفی صدرا درباره نفس و دلالتهای تربیتی آن در خصوص بعضی عناصر تعلیم و تربیت (مراحل و اصول) است. این پژوهش از تحقیقات کیفی و با روش توصیفی ـ تحلیلی با بهرهگیری از منابع کتابخانهای است که ضمن تبیین دیدگاه ملاصدرا درباره نفس و چگونگی حدوث و مراتب آن به تشریح مقولههای مطرح در این حوزه پرداخته و مباحث تعلیم و تربیت مرتبط با بحث حاضر را در یک چارچوب پیشنهادی در قالب مراحل و اصول تربیتی ارائه نموده است. نتایج حاصل با توجه به مراتب نفس، به تقسیمبندی مراحل تعلیم و تربیت انجامیده است. بدیهی است که اصول تعلیم و تربیت بر اساس مبانی فلسفی ملاصدرا درباره نفس در نظر گرفته شده است.
ملاصدرا, نفس, حرکت جوهری نفس, جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا, مراتب نفس, تجرد عقلانی, دلالتهای تربیتی.
91
112
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-646-3&slc_lang=fa&sid=1
2019/11/302019/11/302019/11/302019/11/30
1398/9/9
2019/11/302019/11/302019/11/302019/11/30
1398/9/9
RezaAli
Noroozi
رضاعلی
نوروزی
nowrozi.r@gmail.com
0031947532846001079
0031947532846001079
Yes
دانشگاه اصفهان
Tahereh
Babazade
طاهره
بابازاده
ta_babazadeh@yahoo.com
0031947532846001080
0031947532846001080
No
دانشگاه اصفهان
fa
کارکردهای کلامی روایات معیت در اندیشه شیعه
Theological outputs of the traditions designating the interrelation between Quran and the lineage
برخی روایات در منابع اسلامی از همگامی قرآن و عترت سخن گفتهاند. در میان این روایات، آنچه در نهجالبلاغه آمده، دچار خدشه شده است؛ اما بسیاری از منابع معتبر متقدم و متأخر شیعی و سنی، این روایات را با مضامین مختلفی نقل کردهاند و میتوان به آنها اعتماد نمود. هرچند در روایت موجود در نهجالبلاغه تأملاتی وجود دارد. از حیث دلالی سه وجه معنایی برای این روایات مطرح است: 1) معیت قرآن و اهل بیت در سیره علمی و عملی؛ 2) معیت در رتبه و منزلت؛ 3) معیت در یاری و پشتیبانی یکدیگر.
تحلیل این وجوه معنایی، نتایج و لوازمی را در دو حوزه عترتشناسی و قرآنشناسی درپی خواهد داشت که در این تحقیق بدان اشاره میشود.
قرآن, نهجالبلاغه, عترت, معیت, روایات, کارکرد, منزلت.
113
132
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-138-3&slc_lang=fa&sid=1
2019/11/302019/11/302019/11/302019/11/302019/12/4
1398/9/13
2019/11/302019/11/302019/11/302019/11/302019/12/4
1398/9/13
Mojtaba
Elahian
مجتبی
الهیان
elahian@ut.ac.ir
0031947532846001081
0031947532846001081
Yes
دانشگاه تهران
Hamed
Poorrostami
حامد
پوررستمی
purrostami@ut.ac.ir
0031947532846001082
0031947532846001082
No
دانشگاه تهران
fa
شناخت روح و نفس در قرآن و تأثیر آنها بر شخصیت انسان
Quranic knowledge on human spirit and soul and its effect on personality
موضوع شخصیت از مهمترین مباحث حوزه انسانشناسی است که در علوم مختلف انسانی و تربیتی از قبیل مدیریت، علوم سیاسی، تعلیم و تربیت و ... جایگاهی ویژه دارد. پیشینه این موضوع را باید در دانش روانشناسی جستجو نمود که گرایشی خاص با عنوان روانشناسی شخصیت به آن اختصاص یافته است. در این مقاله سعی شده با استفاده از منابع لغوی و آرای اندیشمندان اسلامی، مفهوم روح و نفس از دیدگاه قرآن و نیز جایگاه آنها در روانشناسی شخصیت بررسی شود.
بررسی موضوعاتی چون چیستی روح و نفس، تفاوت روح و نفس، محدوده مفهوم روح و نفس در حوزه روانشناسی شخصیت و جایگاه نفس در بحث شخصیت بهعنوان عامل وحدت رفتار انسان از مباحث این پژوهش است.
شخصیت, روح, نفس, قرآن, فلسفه, روانشناسی, فروید
133
154
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-472-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/11/302019/11/302019/11/302019/11/302019/12/42019/12/4
1398/9/13
2019/11/302019/11/302019/11/302019/11/302019/12/42019/12/4
1398/9/13
Mohammadreza
HajEsmaeeli
محمدرضا
حاجاسماعیلی
m.hajis@theo.ui.ac.ir
0031947532846001083
0031947532846001083
Yes
دانشگاه اصفهان
Zahra
Faqihi
زهرا
فقیهی
zahrafaghihee@yahoo.com
0031947532846001084
0031947532846001084
No
دانشگاه اصفهان
fa
جایگاه انسان نزد ملاصدرا
Human being in Sadra`s view
در تفکر فلسفی اسلامی، انسان جایگاه ویژهای دارد. ازآنجاکه تفکر صدرایی، حاصل یگانگی فلسفه، عرفان ـ بهویژه اندیشههای ابنعربی ـ و وحی و روایات معصومین میباشد، به جایگاه انسان در نظام آفرینش از ابعاد مختلف توجه شده است. در اندیشه صدرا، انسان در قوس صعودی هستی و بعد از ایجاد عوالم نباتی و حیوانی پا به عرصه وجود میگذارد و علاوه بر داشتن ویژگیهای این عوالم، از مراتب بالاتر هستی نیز بهرهمند است. به همین دلیل میتوان انسان را خلاصه عوالم وجود نامید. در این صورت، انسان تجلی کلیه اسمای خداوند خوانده میشود و درنتیجه، انسان کامل، مظهر اعلا و اشرف تمام صفات خداوند است.
انسان, دایره هستی, قوس صعود, قوس نزول, ملاصدرا
155
174
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-500-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/11/302019/11/302019/11/302019/11/302019/12/42019/12/42019/12/4
1398/9/13
2019/11/302019/11/302019/11/302019/11/302019/12/42019/12/42019/12/4
1398/9/13
Yahya
BoozariNejad
یحیی
بوذری نژاد
y_bouzarinejad@ut.ac.ir
0031947532846001085
0031947532846001085
Yes
دانشگاه تهران
fa
تبیین و تحلیل دلیل خداشناسی پاسکال
An analytical explanation of Pascal's Wager
on the existences of God
بلز پاسکال یکی از نوابغ و اندیشمندان بزرگ جهان غرب است که برهان شرطبندی را در بحث خداشناسی طرح کرده است. وی پس از تبیین دلایل نظری و عملی، اصل عملی عقلایی را پایهگذاری مینماید و به کمک آن برخی تصمیمگیریهای انسان را به صورت فرمولی توجیه میکند. سپس از این قاعده عقلایی در حوزه دین برای اثبات لزوم دینداری بهره میبرد. این پژوهش پس از تبیین دلیل او، در دو بخش دلایل نظری و عملی و قاعده عقلایی وی و نیز استفاده از آن در بحث خداشناسی یا لزوم دینداری به ارزیابی آن میپردازد.
خداشناسی, پاسکال, اصل عقلایی, برهان شرطبندی, قوت محتمل.
175
192
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-55-4&slc_lang=fa&sid=1
2019/11/302019/11/302019/11/302019/11/302019/12/42019/12/42019/12/42019/12/4
1398/9/13
2019/11/302019/11/302019/11/302019/11/302019/12/42019/12/42019/12/42019/12/4
1398/9/13
Mohammad
Abbaszade Jahromi
محمد
عباسزاده جهرمی
m_abas12@yahoo.com
0031947532846001086
0031947532846001086
Yes
مجتمع آموزش عالی جهرم
Nasrollah
Meimane Jahromi
نصراله
میمنه جهرمی
nasrollahmaymanah@yahoo.com.
0031947532846001087
0031947532846001087
No
دانشگاه آزاد اسلامی