fa
jalali
1387
12
1
gregorian
2009
3
1
5
16
online
1
fulltext
fa
مفهومسازی استاد مطهری از ایمان
Motahari`s Conceptualization of Faith
ایمان در اسلام، پاسخ مثبت به وحی است. از اینرو ارائه تحلیلی معناشناختی از آن ضرورت دارد. تحقیق حاضر به تحلیل انتقادی از تصور استاد مطهری درباره ایمان میپردازد. ایمان در نظر ایشان، هویت دو بعدی شناختاری و گرایشی است. ایشان از تحویلینگری فاصله گرفته و به تعریف جامعنگر دست یافتهاند. از آنجا که استاد، وحی را متعلق ایمان میشمارند، مفهومسازی ایشان درباره «ایمان» از تصور ایشان از وحی کسب هویت میکند. بهنظر ایشان، وحی هم شامل آگاهیهای نظری و عملیِ خطاب به عقل بشر است و هم نوعی ارتباط با دل و روح بشری میباشد. شیوه استاد در دستیابی به این تعریف، از اعتقاد ایشان درباره مشکک بودن ایمان نشأت میگیرد. در نزاع اخذ عمل در تعریف ایمان، ایشان مانند جمهور متکلمان شیعه، معتقد به رابطه مفهومی «ایمان» و «عمل» نیست؛ اما رابطه وجودی و نسبت آنها در عالم خارج را انکار نمیکند.
واژگان کلیدی: ایمان, شهید مطهری, تحلیل معناشناختی, هویت
9
30
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-79-6&slc_lang=fa&sid=1
2019/12/21
1398/9/30
2019/12/21
1398/9/30
Ahad Faramarz
Qaramaleki
احد فرامرز
قراملکی
0031947532846001545
0031947532846001545
Yes
دانشگاه تهران
Fereshteh
Abolhasani Niyaraki
فرشته
ابوالحسنی نیارکی
0031947532846001546
0031947532846001546
No
دانشگاه تهران
fa
ارتباط اصالت وجود با وحدت وجود در اثبات توحید واجبالوجود
The Logical Part of Essentiality and Unity of Existence in Proving the Unity of Necessary Being
یکی از مهمترین مسائلی که طرز تفکر حکما و متکلمان را با دگرگونی بنیادی روبرو ساخته، مسأله اصالت وجود است که در حکمت متعالیه نیز با براهین محکم اثبات شده است.
این نوشتار به بررسی اثبات ارتباط اصالت وجود و وحدت وجود میپردازد؛ چراکه اصالت وجود و وحدت وجود ملازم یکدیگرند.
پرسش اساسی این است که با اثبات تلازم آنها، آیا توحید واجبالوجود اثبات میشود یا خیر؟ در پاسخ باید گفت یکی از راههای اثبات توحید حقتعالی، اثبات وحدت وجود و اصالت وجود است که در واقع اثبات وحدت همه هستی خواهد بود.
واژگان کلیدی: وجود, اصالت وجود, وحدت وجود, تشکیک وجود, واجبالوجود.
31
57
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-868-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/12/212019/12/21
1398/9/30
2019/12/212019/12/21
1398/9/30
Gholam Hosein
Ebrahimi Dinani
غلامحسین
ابراهیمی دینانی
0031947532846001547
0031947532846001547
Yes
دانشگاه تهران
Masoomeh
Qorbani
معصومه
قربانی آندرهسی
0031947532846001548
0031947532846001548
No
دانشگاه پیام نور تهران
fa
بازخوانی دیدگاه فخر رازی درباره مشروعیت اطاعت از اولیالامر
A Critical Study of Fakhr-e- Razi's Opinion on Legality of Obeying Those of Authority
از نظر شیعه، اولیالامر منحصر در امامان معصوم و عترت پیامبر(ص) است. مشروعیت اطاعت از آنان بهدلیل نصب و اطلاق این اطاعت نیز بهدلیل عصمت ایشان است. تمام علمای اهل تسنن بهجز فخر رازی، اولیالامر را معنای عام (بدون انحصار در افرادی خاص) با مصادیق متعدد میشناسند و برای مشروعیت اطاعت از آنان، قید «عدم معصیت» را لحاظ میکنند که این نظریه با چند اشکال مواجه است. فخر رازی اولیالامر را شورای اهل حل و عقد میداند و بر اطلاقِ اطاعت از ایشان تأکید میورزد. وی عصمت شورای اهل حل و عقد را مبنای مشروعیت اطاعتِ مطلق از آنان برمیشمرد. دیدگاه فخر رازی نیز دارای اشکالهای متعدد و نوعی تناقض است. او که همانند شیعه به عصمت اولیالامر معتقد است، بر دیدگاه شیعه مناقشههایی دارد تا از رهگذر آنها از نظریه خود دفاع کند؛ لیکن این مناقشهها تام نیست و قابل نقد و رفع است.
واژگان کلیدی: اولیالامر, اهل حل و عقد, شورا, فخر رازی, مشروعیتِ اطاعت.
59
76
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1100-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/12/212019/12/212019/12/21
1398/9/30
2019/12/212019/12/212019/12/21
1398/9/30
Fathollah
Njjarzadegan
فتحالله
نجارزادگان
0031947532846001549
0031947532846001549
Yes
دانشگاه تهران
fa
بررسی و نقد دیدگاه سارتر درباره ماهیت انسان
A Critical Study of Sartre's View on Human Eessence
مسأله ماهیت انسان از مباحث مهم فلسفی است که بیشتر اگزیستانسیالیستها آن را نپذیرفتهاند. سارتر از جمله این فیلسوفان است که برای نفی ماهیت انسان به دلایل متعددی تمسک جسته است. مهمترین استدلالهای وی عبارتند از: تعارض اختیار و آزادی کامل انسان با تعیین ماهیت انسانی و بهتعبیری تلازم قبول ماهیت کلی یا جبر، صیرورت دائم انسان و ملازمه آن با نفی ماهیت و استدلال بر عدم وجود خدا برای تصور چنین طرحی.
در این مقاله ابتدا هر یک از این استدلالها تبیین و نقد شده و سپس با قطعنظر از این دلایل، به پیامدهای نظریه نفی ماهیت انسان اشاره شده است. در پایان نیز بیان شده که نظریه سارتر در این زمینه، علاوه بر فقدان انسجام درونی، از جهت عقلی نیز مطابق با واقع نمیباشد.
واژگان کلیدی: ماهیت انسان, اختیار, خدا, صیرورت, سارتر.
77
104
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-80-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/12/212019/12/212019/12/212019/12/21
1398/9/30
2019/12/212019/12/212019/12/212019/12/21
1398/9/30
غلامحسین
گرامی
0031947532846001550
0031947532846001550
Yes
دانشگاه معارف اسلامی
fa
نقد و بررسی دیدگاه ابنسینا و ملاصدرا درباره چگونگی پیدایش نفس انسانی
Avicenna and Sadra`s views on the genesis of human soul
همطرازی خوشناسی با خداشناسی در آموزههای دینی، نشان از جایگاه بس رفیع این پدیده شگفتانگیز در نظام خلقت دارد. اصل پیدایش انسان و چگونگی آن، ترکیب نفس و بدن، فنای بدن و بقای نفس و... همواره جزء دغدغههای فیلسوفان موحد و غیرموحد بوده که اهتمام فیلسوفان موحد به مسأله نفس انسانی بهدلیل اعتقاد به معاد دوچندان است. بیشتر اینان کوشیدهاند با تدوین کتاب، رساله و مقاله، در حد توان بشری، حجاب از چیستی و هستی این معمای رازآلوده هستی برکشند. پژوهش حاضر با ارائه دیدگاههای ابنسینا و ملاصدرا درباره چگونگی حدوث نفس انسان کوشیده است در گزارشی تحلیلی- تطبیقی، دو دیدگاهی را که در دو سوی روحانیت و جسمانیت قرار دارند، بررسی، نقد کند و نکات قوت و ضعف آنها را در حد داشته علمی بیان کند. هرچند این دو فیلسوف بزرگ در بسیاری از مسائل نفس، چون تجرد، ماندگاری و... اتفاقنظر دارند، بهدلیل گستردگی مباحث نفس، موارد اختلاف آنان نیز فراوان است و بنمایههای اصلی اختلاف نیز برخاسته از مبانی فلسفی آنان است. تعریف نفس، بیان چگونگی حدوث آن از منظر هر دو فیلسوف، دلایل پنجگانه ابنسینا بر حدوث نفس و نقدهای دهگانه ملاصدرا از مباحث مقاله است.
واژگان کلیدی: انسان, نفس, حدوث, روحانی, جسمانی.
105
135
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-80-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/12/212019/12/212019/12/212019/12/212019/12/21
1398/9/30
2019/12/212019/12/212019/12/212019/12/212019/12/21
1398/9/30
Mohammad
Zabihi
محمد
ذبیحی
0031947532846001551
0031947532846001551
Yes
دانشگاه قم
fa
بازشناسی مفهوم خدا در عقلانیت نظری کانت
Kantian Theoretical Concept of God Reconsidered
کانت یکی از مهمترین فیلسوفان تحولآفرین در غرب است. او با نگارش کتاب نقد عقل محض، محدودیتهای تفکر عقلانی را بیان کرد و با این کار، ضمن منضبط نشان دادن عقل، مبناگروی را که مدتی بر تفکر فلسفی غرب حاکم بود، خدشهدار ساخت.
او بین رأی، باور و معرفت فرق میگذارد و معرفت را حاصل اطلاق مقولات بر پدیدارها میداند. کانت با انضباط عقل به این نتیجه میرسد که عقل نمیتوانددر برخی از حوزهها دخالت کند. یکی از این موارد، مسأله وجود خداست. او بر این باور است که عقل انسانی نمیتواند وجود خدا را اثبات کند؛ البته او در حوزه عقل عملی از طریق خاصی وجود خدا را اثبات میکند. ما در این مقاله بر آنیم تا این ادعای کانت را که «عقل نظری نمیتواند وجود خدا اثبات کند» را بررسی و نقد کنیم. مدعای اصلی ما آن است که برخلاف ادعای کانت، خود او در عقل محض، محتاج پذیرش خدای استعلایی است.
واژگان کلیدی: عقلانیت باور, خدای استعلایی, معرفت, باور موجه, برهان غایتشناختی.
137
158
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1039-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/12/212019/12/212019/12/212019/12/212019/12/212019/12/21
1398/9/30
2019/12/212019/12/212019/12/212019/12/212019/12/212019/12/21
1398/9/30
Reza
Bakhshayesh
رضا
بخشایش
0031947532846001552
0031947532846001552
Yes
دانشگاه قم
fa
اهمیت التفات به وجود در معناداری زندگی
Considering Existence in Human Life's State of Being Meaningful
بدون التفات به وجود، هیچگاه نمیتوان به نظریه قابل دفاع و معقولی برای معناداری زندگی دست یافت. از آنجا که در فلسفه اسلامی و غرب، صدرا و هیدگر کانون تفلسف خود را وجود قرار دادهاند، این تحقیق فرض یادشده خود را در حوزه تفکر این دو فیلسوف بررسی کرده است. از سوی دیگر، در بیشتر قرن بیستم، ایده رایج در حوزه معناداری، نظریه شخصگرایی بوده است و امروزه نیز نظریهپردازان معناداری، عینگرا هستند. بنابراین پیش از استنطاق از دو فلسفه صدرا و هیدگر، به این دو گرایش غالب نظر شده است تا مشخص شود بیالتفاتی به وجود در حوزه نظریهپردازی معناداری، در یک تجربه بیش از یکصد ساله چه پیامدهایی داشته است و با تبیین ضرورت التفات به وجود به حکم تجربه، راه برای تأمل در حکمت متعالیه صدرا و اندیشههای هیدگر در این زمینه هموارتر گردد. دغدغه این دو فیلسوف دقیقاً همان چیزی است که نظریههای طبیعتگرا از آن غفلت کردهاند؛ یعنی التفات هستی، نسبت انسان با آن، امکانات وجودی انسان بر مبنای التفات به هستی و رابطه فعلیت امکانات انسانی با معناداری زندگی او.
واژگان کلیدی: طبیعتگرایی شخصگرا, طبیعتگرایی عینگرا, وجود, خلافت الاهی, دازاین, اگزیستانس, اصالت
159
181
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-470-1&slc_lang=fa&sid=1
2019/12/212019/12/212019/12/212019/12/212019/12/212019/12/212019/12/21
1398/9/30
2019/12/212019/12/212019/12/212019/12/212019/12/212019/12/212019/12/21
1398/9/30
Mohammad
Meshkat
محمد
مشکات
0031947532846001553
0031947532846001553
Yes
دانشگاه اصفهان