fa
jalali
1387
3
1
gregorian
2008
6
1
4
13
online
1
fulltext
other
وحی نبوی از دیدگاه غزالی
غزالی در امتداد کاوشهای معرفتی درباره وحی، علاوه بر تأثیر از ابنسینا به تبیین جدیدی از مسأله وحی میپردازد. تبیین نهایی وی عرفانی است؛ اما رویکردهای کلامی و فلسفی را نیز داراست. تبیین عرفانی غزالی بر یکسانانگاری سنخی وحی با الهام و کشف و شهود تکیه دارد. وی در مبنایی هستیشناختی از لوح محفوظ و رفع حجاب برای کشف حقایق آن سخن میگوید. علاوه بر این از عقل کلی و نفس کلی در تبیین وحی و الهام مدد میجوید تا آن دو را در رابطهای تشکیکی در طول هم قرار دهد و تمایزی اعتباری برای آنها قائل شود. مبنای انسانشناختی وی از قلب و جنود او سخن میگوید و مبنای معرفتشناسی او ارتباط با لوح محفوظ، مکاشفه و انواع آن و... را مطرح میکند. نتایج دیدگاه او در مسایلی نظیر هرمنوتیک، تجربه معنوی و... بهبار مینشیند. طرح مسأله نبوت اکتسابی و موهبتی و تجربه نبوی در آثار ابنعربی، توجه به عقل کلی و نفس کلی و تبیین ارتباط تشکیکی میان وحی و در کتب سیدحیدر آملی و تمایز بین وحی و الهام در تبیین تمایز عارف و نبی در افکار ملاصدرا نمود یافت.
سرشت وحی, وحی نبوی, یکسانانگاری سنخی, غزالی.
9
48
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-620-2&slc_lang=fa&sid=1
2020/04/27
1399/2/8
2020/04/27
1399/2/8
احمد
بهشتی
0031947532846001517
0031947532846001517
Yes
دانشگاه تهران
محمدحسن
یعقوبیان
0031947532846001518
0031947532846001518
No
دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
fa
وحی قرآنی و وحی بیانی
محور اصلی مقاله حاضر، طرح نظریه «وحی بیانی» است. ابتدا تقسیمات گوناگونی از وحی بیان میگردد و سپس به تفکیک وحی بیانی از وحی قرآنی پرداخته میشود. پس از نقل کلماتی از بزرگان مفسران شیعه و اهل سنت، ادله نظریه فوق بررسی شده، این ایده طرح میگردد که آنچه در قرآن کریم وجود دارد «وحی قرآنی» است و آنچه در روایات و سنت قطعی معصومان(ع) آمده «وحی بیانی» است. همچنین پس از ذکر برخی از نتایج مترتب بر عقیده فوق، تعدادی از اشکالات مطرح در حوزه وحی با استفاده از این ایده پاسخ گفته میشود.
وحی, وحی قرآنی, وحی بیانی, تقسیمات وحی, قرائت.
49
62
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-444-2&slc_lang=fa&sid=1
2020/04/272020/04/27
1399/2/8
2020/04/272020/04/27
1399/2/8
احمد
عابدی
0031947532846001519
0031947532846001519
Yes
دانشگاه قم
fa
صور و مراتب وحی محمدی(ص)
پیامبران الاهی(ع) از مراتب و درجات متفاوت و بهتبع آن از مقامات و درنتیجه از صور و مراتب متفاوتی از وحی برخوردار بودهاند. با آنکه پیامبر اسلام(ص) جامع همه صور گوناگون وحی و تکلیم الاهی بوده است، پیامآوری جبرئیل(ع) برای او، بیش از همه آنها کانون توجه مفسران، متکلمان و فلاسفه اسلامی قرار گرفته است؛ زیرا اعتقاد اکثر ایشان بر این بوده است که تعالیم اسلامی فقط از این طریق بر آن حضرت(ص) نازل میشده است. درحالیکه او از مراتب عالیتر وحی، یعنی وحی مستقیم و بیواسطه خداوند در حالتهای معراج معنوی خود، برخوردار بوده است و توجه به آن در تبیین اموری مانند عصمت در دریافت وحی و یقینی بودن معرفت وحیانی، نقش اساسی دارد. ما در این مقاله علاوه بر پرداختن به این مسأله به استقصای صور و مراتب گوناگون وحی محمدی(ص) و تبیین، نقد و تکمیل نظریه فلاسفه در تحلیل ماهوی وحی پرداختهایم.
اقسام وحی, وحی محمدی, تمثّل جبرئیل(ع), تبیین فلسفی, مراتب وحی.
63
108
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-68-2&slc_lang=fa&sid=1
2020/04/272020/04/272020/04/28
1399/2/9
2020/04/272020/04/272020/04/28
1399/2/9
علیرضا
نجف زاده
0031947532846001520
0031947532846001520
Yes
دانشگاه فردوسی مشهد
fa
نقد برهان راچلز درباره ناسازگاری وحی و پرستش با عمل اخلاقی
این مقاله، نقدی بر برهان جیمز راچلز بر نفی وجود خداوند میباشد که به برهان اخلاقی علیه وجود خدا شهرت یافته است. در این برهان، بنای اخلاق بر استقلال عامل اخلاقی یا همان ملاکی است که کانت برای اخلاقی بودن قائل بود. ادعا شده که اخلاق بر این مبنا با وجود خدای ادیان ناسازگار است؛ زیرا خدای ادیان، شایسته پرستش بهمعنای تسلیم شدن آدمی در برابر وحی و تشریع الاهی است. او بر آن است که وجود وحی و شریعت که بهاعتقاد مؤمنان، راهنمای حیات اخلاقی است، نهتنها چنین نقشی ندارد؛ بلکه برضد عمل اخلاقی است باید وحی و بهتبع آن، خدای ادیان که وحی میکند را بهکنار نهاد. لذا با استناد به وضوح عامل اخلاقی میتوان خدای سزاوار پرستش را که فرستنده وحی است، نفی کرد. البته راچلز چند اشکال بر برهان خود وارد میکند و به آنها جواب میدهد. این مقاله علاوه بر بررسی این اشکالها، به دیدگاه کوئین که معتقد به سازگاری پرستش و بهتبع آن، وحی تشریعی با عمل اخلاقی است، میپردازد.
وجود خدا, وحی, برهان اخلاقی, پرستش, کانت, راچلز, کوئین.
109
131
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1218-2&slc_lang=fa&sid=1
2020/04/272020/04/272020/04/282020/04/28
1399/2/9
2020/04/272020/04/272020/04/282020/04/28
1399/2/9
محسن
جوادی
0031947532846001521
0031947532846001521
Yes
دانشگاه قم
فاطمه
موسوی
0031947532846001522
0031947532846001522
No
دانشگاه قم
fa
نقد نظریه راهیافت خطا در قرآن با عطف توجه به آیه «مسّ شیطان»
راهیافت خطا در آموزههای قرآن که پندار شماری از خاورشناسان مغرض است، نخستینبار بر زبان یکی از روشنفکران معاصر بهعنوان صاحبنظر مسلمان جاری شد! ازجمله آیاتی که بهزعم وی خطا در آن راه یافته، آیه «مسّ شیطان» است که شیطان در آن مجنون شمرده میشود. وی معتقد است پیامبر(ص) متأثر از فرهنگ عصر رسالت، قرآن را آفریده و از آنجا که اعراب معاصر نزول، چنین عقیدهای داشتند، او این آموزه را در قرآن نهاده است؛ درحالیکه این آموزه با دستاوردهای علمی امروز تعارض دارد و از دیدگاه تفسیری زمخشری و آیتالله طالقانی نیز بهره میجوید. ما در این مقاله، ضمن تبیین دیدگاه این دو مفسر و رد این انتساب به آنان و بررسی ایده عموم مفسران درباره این آیه اثبات کردهایم که چنین تعارضی وجود ندارد؛ زیرا روش علم تجربی، حسی است و علم در حوزهای فراتر از حس و ماده، قادر به نفی و اثبات نیست و استناد جنون به امور مادی بهعنوان علت قریب، منافاتی با استناد آن به امور فرامادی بهعنوان علت بعید ندارد.
آیه مس شیطان, جن, جنون, رباخواری, علوم تجربی, فرهنگ زمانه.
133
160
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-104-2&slc_lang=fa&sid=1
2020/04/272020/04/272020/04/282020/04/282020/04/28
1399/2/9
2020/04/272020/04/272020/04/282020/04/282020/04/28
1399/2/9
علی
نصیری
0031947532846001523
0031947532846001523
Yes
دانشگاه علم و صنعت ایران
fa
ماهیت وحی و مسأله تساوی ادیان
نظریه تکثرگرایی دینی که مدعی تساوی ادیان و مذاهب در حقانیت و تساوی دینداران در امکان نجات و رستگاری است، دارای رویکردها و تقریرهای متفاوتی میباشد. مهمترین رویکرد، دیدگاهی است که سعی دارد این تئوری را از نگرشی خاص به وحی استخراج نماید. این نگرش، همان تجربیانگاری یا تجربه دینی تلقی کردن وحی است. مقاله حاضر ضمن بیان تئوریهای بدیل نظریه تجربه دینی در خصوص ماهیت وحی و نشان دادن برآیند آنها در نظریه تکثرگرایی دینی، به بررسی امکان یا عدم امکان انتاج این نظریه از آنها میپردازد. این مقاله درصدد اثبات این فرض است که نظریه تکثرگرایی دینی نهتنها ازطریق رویکرد تجربی نسبتبه وحی، بلکه بهکمک هیچ تلقی دیگری درباره وحی نیز قابل توجیه نیست.
وحی, تکثرگرایی دینی, تجربه دینی, دیدگاه گزارهای, دیدگاه فعل گفتاری.
161
191
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-997-3&slc_lang=fa&sid=1
2020/04/272020/04/272020/04/282020/04/282020/04/282020/04/28
1399/2/9
2020/04/272020/04/272020/04/282020/04/282020/04/282020/04/28
1399/2/9
محمدرضا
بلانیان
0031947532846001524
0031947532846001524
Yes
دانشگاه یزد
بمانعلی
دهقان منگابادی
0031947532846001525
0031947532846001525
No
دانشگاه یزد
fa
قرآن و نظریه کلامی «عبارت»
اجماع مسلمانان بر این است که قرآن، کلام خدا و مشتمل بر 114 سوره میباشد که هریک، متشکل از آیات، کلمات و حروف هستند. با نهضت ترجمه در جهان اسلام و سرایت اندیشههای کلامی از فرهنگهای مختلف به حوزه اندیشه اسلامی، این تفکر پدید آمد که حقیقت قرآن، چیزی غیر از این حروف و کلمات است و آنچه قرائت میشود، عبارت و حکایت آن حقیقت است. این نظریه برای حل مشکل ارتباط حادث و قدیم مطرح شد و برای نخستینبار، ابنکلاب آن را مطرح کرد که با تلاش اشعری تکامل یافت. برخی از معاصران نیز این نظریه را نه برای حل مشکل پیشگفته که براساس تشکیک در برخی از معارف قرآن مطرح کردهاند که بهتعبیر آنان، مبتنی بر فرهنگ زمانه و دانش اندک پیامبر(ص) بوده است. در این مقاله ضمن بررسی سیر تحول این نظریه، دلایل آن نیز نقد و بررسی شده است.
قرآن, وحی, حادث, قدیم, عبارت, ابنکلاب.
193
213
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-541-3&slc_lang=fa&sid=1
2020/04/272020/04/272020/04/282020/04/282020/04/282020/04/282020/04/28
1399/2/9
2020/04/272020/04/272020/04/282020/04/282020/04/282020/04/282020/04/28
1399/2/9
غلامحسین
اعرابی
0031947532846001526
0031947532846001526
Yes
دانشگاه قم