fa
jalali
1386
4
1
gregorian
2007
7
1
3
9
online
1
fulltext
fa
اراده خدا (جل جلاله) با تکیه بر آرای امام خمینی (ره)
Imam Khomeini on God’s Will
در طول تاریخ تفکر اسلامی، اراده از مباحثی است که در کلام و فلسفۀ اسلامی و بعدها در علم اصول، بسیار مورد بحث و مناقشه قرار گرفت.
امام خمینی (ره) نظر به اهمیتی که برای این مسأله قائل بودند تلاش کردند در حد مجال، برخی ابعاد مسأله را تحلیل نمایند؛ از جمله: اولاً آیا اراده از صفات کمالی موجود از جهت موجودیتش است؟ و آیا مراتب تشکیکی وجود خدای تعالی که در رأس هرم هستی است ارادۀ او نیز در عین بساطت و عینیت با ذات کاملترین ارادههاست و آیا این اراده هم در مقام ذات و هم در مقام فعل برای او ثابت است؟
ثانیاً چه رابطهای بین اراده حق تعالی و سایر صفات کمالی او مانند علم، قدرت و مشیت است؟ و آیا ارادۀ تشریعی حق در حقیقت همان ارادۀ تکوینی اوست و تقسیم آن به تکوینی و تشریعی به اعتبار ماست؟
The problem of Divine Will has been discussed in detail by Muslim philosophers, theologians and usuliun. Imam Khomeini with regard to the importance of the problem tried to study it analytically. His problems in the field can be referred to as: can the attribute of will be known as existential perfects? Does Divine Will, while being simple and the same as Divine Essence, is the most perfect of wills? Can the Will be regarded to be in Essence or in Action or in both?
Again how can one believe in the relationship of creature’s being and action to Divine Will? How can one think of human will in relation to Divine Will?
And how does Divine Will stand to the other Divine attributes such as knowledge, power and providence? Does Divine incipient Will is the same as that of Divine revelation?
Key words: Divine Will, essential Will, Will in action, perfect Will, incipient Will.
واژگان کلیدی: اراده خدا, اراده ذاتی, اراده فعلی, اراده کامله, اراده تکوینی, اراده تشریعی, مشیت, آزادی اراده انسان.
9
32
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-534-2&slc_lang=fa&sid=1
2020/12/15
1399/9/25
2007/07/1
1386/4/10
علی
اله بداشتی
0031947532846001481
0031947532846001481
Yes
دانشگاه قم
fa
بازخوانی انتقادی از مقاله «نقش پیشفرضها و مبانی کلامی در فهم و تفسیر آیات قرآن»
A critical view on a paper
مقاله «نقش پیشفرضها و مبانی کلامی در فهم و تفسیر آیات قرآن» ضمن آنکه وجود گرایش کلامی در تفاسیر را اثبات میکند به میزان دخالت پیشفرضهای کلامی در تفسیر آیات میپردازد و در آن با محوریت مبحث «رؤیت حقتعالی» در آیه «لن ترانی» (اعراف/143) از سه تفسیر تبیان، کشاف، کبیر (که به ترتیب نمایندگان مبانی کلامی شیعه، معتزله و اشاعرهاند) بهره میگیرد تا تأثیر و دخالت مبانی کلامی در تفسیر آیه مذکور را برملا سازد.
این مقاله علی رغم نقاط قوت، با کاستیهایی نیز روبروست از جمله میتوان به ادعاهای بیدلیل، خطا در تطبیق، عدم ارایه دیدگاه روشن از آیۀ رؤیت، عدم تنقیح تعابیر کلیدی، ناصوابی در عنوان مقاله، تهافت در ردّ و اثبات آموزهها و عدم تفکیک در منشأ ترجیح عقل بر نقل، اشاره کرد که در پی آن اهمیت سه وجهی مورد ادعای مؤلف پیرامون این موضوع ابطال شده، دستاوردهای علمی مقاله را مورد تردید قرار میدهد.
The paper delth with the effect of presuppositions and theological foundations in perceiving the meaning of Quranic verses, proving the theological tendency in exegeses, using three exegeses including Tebyan, Kashshaf and Kabir as the deputies for Shiites, Mu’tazelites and Asharites respectively and focusing on the theological problem of sighting God, the exalted, referred to in the verse 143 of the chapter A’raf, has sought to show the extension to which theological suppositions affect Quranic interpretation.
Though the paper can be judged as a useful one, some critical considerations may be put forward on it. Among them can be counted: some claims without any reason, mistakes in correspondence, lack of any clear view on the verse at hand, some ambiguity in main statements, some error in the subject of the paper, some contradictions in disproving and proving the claims and lack of clearness in the origin of preferring reason against narration. One, therefore, can argue for falsity of the author’s claims.
Key words: sighting God, Adliye, Imamiye, Mu’tazele, Asha’re, one’s view-base interpretation.
واژگان کلیدی: رؤیت الهی, عدلیه, امامیه, معتزله, اشاعره, تفسیر به رأی.
33
52
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1100-2&slc_lang=fa&sid=1
2020/12/152020/12/15
1399/9/25
2007/07/12007/07/1
1386/4/10
فتح الله
نجارزادگان
0031947532846001482
0031947532846001482
Yes
دانشگاه تهران
fa
معنای زندگی انسان و نقش خلاقیتزایی دین
The meaning of human life and the creating role of religion
هدف این نوشتار، نخست طرح پرسش در رابطه با فلسفه آفرینش انسان است و اینکه آیا زندگی انسان معنادار است؟ پرسش دیگر در رابطه با نقش دین (خدا) در نیل به معنای زندگی است. اگر انسان زندگی معنادار و قابل حصولی را تجربه میکند دین در رسیدن به آن چه نقشی ایفا میکند؟ در خصوص سؤال نخست روشن خواهد شد مراد از زندگی معنادار چیست و گزینه مناسب در معنابخشی حیات انسان، واجد چه شرایط و ویژگی است. استدلال خواهد شد خلاقیت مفهومی مناسب جهت معنابخشی حیات انسان میباشد و آن عبارت است از وضعیتی که در بردارنده عناصری چون علم، آزادی و طرح است. آنگاه که زندگی انسان بر اساس عناصر مذکور باشد زندگی توأم با خلاقیت خواهد بود؛ یعنی امری که در معنادار نمودن زندگی ضروری است و به حیات انسان ارزش زیستن میدهد. در خصوص پرسش دوم در این نوشته استدلال خواهد شد که دین انسان را به خلاقیت دعوت مینماید. با ملاحظه برخی ویژگیها در طبیعت آدمی، همچون قدرت آزادی و گزینش، حصول خلاقیت مستقل از مرجع فوق بشری برای انسان مقدور نیست و دین در بردارنده طرح و نظامی است که در آن خلاقیت غایت حیات آدمی است و نیز شرایط لازم برای حصول آن جزیی از آن نظام می باشد.
Why has man been created? Can human life be considered meaningful? What can be agreed with as the role of religion in making life meaningful? To answer the question one should study the concept of a meaningful life, life-giving agent and its characteristics. One can consider creativity as the agent giving meaning to life. By the creativity is meant such elements like knowledge, freedom and design. When human life has been accompanied with the elements it would be meaningful. It would be counted essential for life to be meaningful and worthy of living.
As for the question on the role of religion in the ground, one can argue for its giving meaning to life. Regarding some qualities such as power, freedom and choosing in human nature, man never can arrive at creativity without any divine authority. It can be, therefore, accepted that in the shadow of religion, creativity would be counted as the aim of human life.
Key words: religion, creativity, meaning of life, human life.
واژگان کلیدی: دین, خلاقیت, معنای زندگی, حیات انسانی.
53
71
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-361-7&slc_lang=fa&sid=1
2020/12/152020/12/152020/12/15
1399/9/25
2007/07/12007/07/12007/07/1
1386/4/10
رمضان
مهدوی آزاد بنی
0031947532846001483
0031947532846001483
Yes
دانشگاه مازندران
fa
پیامبر امّی از نگاه خاورشناسان و نقد آن
Orientalists’ humanly untaught prophet
اندیشۀ خاورشناسان دربارۀ باسواد بودن رسول خدا(ص) و اهداف و اغراض آنان از این ادعا قابل بررسی است.
آنان دو دلیل بر مدعای خود اقامه کردهاند: یکی نوشتن کلمه «محمد بن عبدالله» از طرف رسول خدا (ص) در جریان صلح حدیبیه و دیگری دستور آن حضرت، به منظور آوردن کاغذ و دوات برای نوشتن نامه در روزهای پایانی عمر شریفشان.
بررسی و نقد این دو دلیل و اثبات ناموجه بودن دلایل خاورشناسان بر این مسأله، موضوع پژوهش پیشروست.
بررسی آموزش و کتابت رسول خدا(ص) از جنبۀ بشری و الهی چه قبل از بعثت و چه پس از آن و اعمال این توانایی قبل و بعد از بعثت از منظر دو گروه شیعه و سنی، ما را برای رسیدن به مسأله حاضر یاری میکند.
This paper has studied orientalists’ arguments for Prophet’s awareness of reading and writing. Their claim has been founded on two historical narrations. As narrated, the Prophet has written the words Mohammad ibn a’bdollah down at the time of Hodaibiyah and at the end of his life he ordered the people around him to bring pen and paper to write some advices for them.
Considering the Prophet’s being divinely learned, his ability to write and performing the ability, both before and after his prophecy, would make the problem clear.
Key words: orientalism, humanly untaught, humanistic teaching, divine teaching, writing, reading.
واژگان کلیدی: خاورشناسی, امّی, آموزش انسانی, آموزش الهی, کتابت, قرائت.
73
91
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-361-8&slc_lang=fa&sid=1
2020/12/152020/12/152020/12/152020/12/15
1399/9/25
2007/07/12007/07/12007/07/12007/07/1
1386/4/10
سیدمحمد
مرتضوی
0031947532846001484
0031947532846001484
Yes
دانشگاه فردوسی مشهد
fa
بررسی دیدگاه ابن عربی درباره خاتمالاولیاء
Ibn Arabi’s view on the seal of the friends, khatam ul-awlia
یکی از موضوعات مهم در تصوف و عرفان اسلامی، موضوع خاتمالاولیاست. سؤال اصلی این پژوهش دیدگاه محییالدین ابن عربی درباره خاتم ولایت است. عموماً به ابن عربی نسبت داده شده است که خود را خاتم الاولیا معرفی میکند. چنانکه نسبت ختمیت ولایت به عیسی(ع) نیز به صراحت در مکتوبات او موجود است.
پژوهش پیش رو، بعد از واژه و اصطلاحشناسی «ولی» و «ولایت» و تبیین اهمیت و جایگاه موضوع در عرفان اسلامی، به دیدگاههای ابنعربی ـ از میان مهمترین کتب و آثارش که اصلیترین متون عرفان نظری بهشمار میرود ـ میپردازد و پس از نقل سخنان مضطرب و گاه متناقض پدر عرفان نظری در این باره، با عنایت به برداشت نزدیکترین شاگردان و برخی از مهمترین شارحان آرای ابنعربی از گذشته تاکنون، جمعبندی و نتیجهگیری میکند.
One of the most important subjects dealt with in Islamic mysticism is known to be the subject of the seal of the friends, khatam al-awlia. The main question of the paper has centered on Ibn Arabi’s thought on the seal of the friends. It is commonly viewed that he has known himself as the seal of the friends. Again one can see clearly the same title for Isa, the mesih, in his works.
In this study the terms friend and friendship have been technically described at first and then, showing the place and importance of the subject in Islamic mysticism, Ibn Arabi’s different and contradict speeches on the field have been cited and analyzed. And consequently the paper, relying on Ibn Arabi’s famous commentators’ views, has come to an end.
Key words: Ibn Arabi’s, seal of friends, khatam al-awlia, Islamic mysticism.
واژگان کلیدی: ابنعربی, خاتمالاولیا, ولایت, مهدویت, ختم ولایت, خاتم ولایت, ولیّ کامل, انسان کامل.
93
124
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/12/152020/12/152020/12/152020/12/152020/12/16
1399/9/26
2007/07/12007/07/12007/07/12007/07/12007/07/1
1386/4/10
محمد
نصیری
0031947532846001485
0031947532846001485
Yes
انشگاه ادیان و مذاهب
fa
بررسی تطبیقی نظریۀ خودگرایی و حبّ ذات
A comparative study on egoism and love to the self
از جمله مکتبهای عمده در «فلسفه اخلاق»، مکتب خودگرایی است؛ این مکتب قائل است: انسان باید به گونهای رفتار کند که بزرگترین خیر و منفعت خویش را تأمین نماید.
رگههای این نظریه را بایستی در اندیشههای مکتب اپیکور یا مکتب لذتگرایی جستجو نمود.
البته در قرون بعدی اندیشمندانی همچون نیچه، شوپنهاور، فروید و دیگران به شکلهای گوناگونی این نظریه را تقویت نمودند.
نیچه نظریه «ابرمرد» را ارائه داد و فروید نیز با محور قراردادن «غرایز جنسی» بر این جنبه از خودگرایی پافشاری نمود.
در میان اندیشمندان و فیلسوفان مسلمان دیدگاه مشابهی در این راستا به نام «حب ذات» پیشنهاد شد؛ آنها بر این باورند که هر موجود ذیشعوری به خود و کمالات خود علاقه دارد و این یک گرایش اصیل در سرشت اوست.
Egoism is regarded one of the basic schools in moral philosophy. On egoism, one should act in such a way that his or her most benefits be prepared. The roots of this school can be found in Epicurean school or hedonism. The school, however, was supported later by such philosophers as Schopenhauer, Nietzsche and Fraud in various ways. On this basis Nietzsche presented the theory of Super man and Fraud, focusing on sexual instincts, supported the theory.
Among Muslim philosophers there can also be found a view similar to that of egoism called love to the self. On this theory, each conscious being loves itself and its perfections naturally.
Key words: egoism, love to the self, individual interest.
واژگان کلیدی: خودگرایی, دیگرگرایی, حب ذات, منفعت شخصی.
125
160
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1129-2&slc_lang=fa&sid=1
2020/12/152020/12/152020/12/152020/12/152020/12/162020/12/16
1399/9/26
2007/07/12007/07/12007/07/12007/07/12007/07/12007/07/1
1386/4/10
مصطفی
عزیزی علویجه
0031947532846001486
0031947532846001486
Yes
دانشگاه قم
fa
علیّت از منظر تجربهگرایان غربی و نقد آن از دیدگاه حکمت متعالیه
Causality from western empiricism viewpoint, and its critique from transcendent philosophy viewpoint
علیت و ابعاد گوناگون آن در فلسفه اسلامی و غرب یکی از مسائل اساسی است. در غرب جدید نگرش تجربهگرایانه فیلسوفانی چون لاک، بارکلی و هیوم توانست اصل علیت را دچار مشکلات اساسی نماید که این امر به مبانی معرفتشناختی آنها در نگرش به واقعیتهای خارجی و ذهنی، یعنی اساس تجربی شناخت ارتباط داشت. از این رو این فلاسفه اصول علیت، بالاخص ضرورت علی را منکر شدند که نتیجه آن در تداوم تفکر غربی، و بالاخص پوزیتویسم، فلسفه تحلیلی و فیزیک جدید گسترش و عمومیت یافت و پیامد های ناگواری را در پی داشت. در تفکر فلسفی اسلامی، بالاخص حکمت متعالیه، علیت یک اصل فلسفی و عقلانی است که فهم دقیق و عمیق آن تنها از عهده عقل فلسفی بر می آید. و لذا بروز و ظهور آن نیز عمیق تر از تجربه، و در جهان عقلانی است. از این رو تفسیر علیت در این دیدگاه برخلاف تجربهگرایی غربی از سطح مشاهده تجربی و استقرا فراتر میرود و به یک اصل فلسفی تبدیل میگردد که در آن علت، هستیبخش و واقعیت دهنده حقیقی وجود معلول است و معلول هیچ هستی و هویتی برای خودش، سوای علت ندارد. ،ضمن اینکه در این دیدگاه رابطه علیت در وجود علت و معلول است نه در ماهیت آنها یا ظهورات خارجی شان. لذا می توان گفت نسبت معلول به علت نوعی نسبت فقر و امکان وجودی است. با این ملاحظات می توان تفسیر تجربهگرایانه فیلسوفان غرب را مورد نقد قرار داد و نشان داد که برخلاف تصور آنها علیت، صرف هم پهلویی، تقدم زمانی و دیگر روابط ظاهری میان علت و معلول خارجی نیست بکله بسیار عمیقتر از آن است و لذا با نگاه تجربی نمی توان تبیینی عقلانی و کلی از این اصل ارائه داد.
Causality and its aspects is one of the fundamental issues in Islamic and western philosophy. In the modern west, some empirical philosophers like, Locke, Berkeley and Hume by empirical attitude challenged causality, that this subject is related to their epistemological principles in approach to objective and subjective facts, means empirical base of knowledge. Hence these philosophers denied causality principles, specially casual necessity which its consequence extended in the continual of western thought, specially positivism, analytic philosophy and modern physics that have had difficulty results.
In Islamic philosophy, specially transcendent philosophy, causality is a philosophical and rational principle which deep understanding of it is possible only for philosophical reason, hence its appearance is deeper than experience and is in the rational world. Therefore, the interpretation of causality in this approach contrary to western empiricism is deeper than experience and induction in which cause gives the effect’s existence, which effect does not any existence and identity in itself without cause. So in this viewpoint, causality relation is in the existence of cause and effect not in their quiddity or their external appearances. Then we can say the relation of effect to cause is a kind of poverty and needing.
Therefore, contrary to western empirical philosophers, we can show that causality is not merely contiguity, temporal priority and other external relation between cause and effect, but it is very deeper than it, so we can not explain it by empirical approach as they did.
Keywords: experience, contiguity , principality of existence, existential needing and poverty, philosophical necessity, empirical necessity.
واژگان کلیدی: تجربه, ضرورت علی, اصالت و مراتب وجود, اضافه اشراقیه, امکان و فقر وجودی, ضرورت فلسفی, ضرورت تجربی.
161
197
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-241-2&slc_lang=fa&sid=1
2020/12/152020/12/152020/12/152020/12/152020/12/162020/12/162020/12/16
1399/9/26
2007/07/12007/07/12007/07/12007/07/12007/07/12007/07/12007/07/1
1386/4/10
قدرت الله
قربانی
0031947532846001487
0031947532846001487
Yes
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی