fa
jalali
1384
9
1
gregorian
2005
12
1
1
3
online
1
fulltext
fa
مبانی و ضوابط تأویل از دیدگاه ابن رشد
Ibn rushd on the principles and criterions of tawil
ابوالولید محمد بن احمد معروف به ابن رشد بزرگترین فیلسوف غرب جهان اسلام است. وی به عنوان فقیه و محدثی بزرگ در قرن 6 ق مسأله تعارض عقل و نقل را مورد بحث قرار داده و برای ایجاد همزیستی مسالمتآمیز میان مسلمانان به مسأله تأویل می پردازد. تحقیق حاضر با تحلیل این مسأله که اساساً به علوم قرآنی متعلق است از زاویه دید یک فیلسوف و فقیه ، نظریه وی در معنی تأویل را بازسازی می کند. برای جلوگیری از برداشتهای نادرست از تأویل به بیان مبانی و ضوابط تأویل از دیدگاه ابن رشد میپردازد. ابن رشد در این خصوص آراء جدیدی عرضه کرده که پس از او این اندیشهها پیگیری نشده است.
Abul walid Muhammad bin Ahmad populary known as ibn rushd is the greatest philosopher of the west world of Islam. He as a great faqih and Muhaddith of the 6th century (A.H) discussed the issue of the conflict of reason and transmission (naql) and in order to bring about a cordial relation among Muslim he treated the issue of tawil (hermeneutical interpretation). The present article is an attempt to study this issue which pertains to the Quranic Sciences but from the view point of a philosopher and jurist, then proceeded to reconstruct his thesis concerning the meaning of tawil and in order to preclude any misconception from the concept of tawil the author explores the principles and criterions of tawil from the perspective of Ibn Rushd. Ibn rushd in this regard presented new ideas but after him these ideas were not followed up.
Key words: Ibn Ruushd, tawil, the principles of tawil , the criterions of tawil, the scope of tawil.
ابن رشد, تأویل, مبانی تأویل, ملاکهای تأویل, قلمرو تأویل.
7
18
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-361-24&slc_lang=fa&sid=1
2020/12/20
1399/9/30
2005/12/1
1384/9/10
احمد
عابدی
0031947532846001597
0031947532846001597
Yes
دانشگاه قم
fa
روش شناسی توصیف نزد شیخ اشراق
Methodology of Description in Shaykh al – Ishraq
شیخ اشراق به عنوان یک حکیم هستیشناس، هستی را ذومراتب میبیند و براساس همین رتبهبندی توصیفات متنوعی نیز ارائه میکند. این توصیفها هم از لحاظ طولی متنوعاند و هم از لحاظ عرضی. بدین معنا که مثلاً توصیفات کشفی شهودی او اگرچه در عرض توصیفات تحلیلی منطقی او قرار میگیرند اما خود دارای یک نظام طولی و مترتّب برهم اند. بر این دو مورد توصیفات تجربی حسی و توصیفات تاریخی اسطورهای را نیز باید افزود تا مجموعا ًبه چهار ضلعی انواع توصیفات او بتوان رسید. از طرف دیگر اگر چه قدما توصیف را متعلق به «مطلب هل» و تعریف را متعلق به «مطلب ما» میدانستند و آن دو را کاملاً جدا از هم مطرح میکردند اما در تفکر شیخ اشراق بین مقام تعریف و مقام توصیف اختلاف چندانی وجود ندارد. اولاً به دلیل آنکه موضعگیری او در بحث تعریف با رویکرد منطق دانان مشائی متفاوت است و ثانیاً به جهت آنکه توصیفهای شیخ اشراق نیز ویژگی خاص خود را دارند به گونهای که نمیتوان آنها را در تقسیمبندیهای رایج جای داد .
As an ontologist philosopher Shaykh al – Isharq believes in a heirarchegal being on the basis of which presents his classification of various descriptions. These descriptions are various both in terms of longitudinal and latitudinal. That is, for instance though his intative descriptions are at the latitude of his logical analytic descriptions, possesses itself a longitudinal order successively. Apart from these two cases we can add empirical descriptions and mythical historical descriptions so that to attain a four – fold descriptions. Moreover, though the early philosophers considered description to be subsumed under the object of "whether" and definition under the object of "what" and put forward them separately. But in Sheikh al – Ishraq's view there was no difference between the context of description and the context of definition. Because, first, his standpoint concerning the issue of definition was different with those of peripathetic logicians. Secondly Shaykh al- Ishraq's descriptions enjoyed a pecularity and it is not possible to include them with the current classifications.
Key words: methodology, description, shaykh al- Ishraq.
روش شناسی, توصیف, شیخ اشراق.
19
47
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-361-25&slc_lang=fa&sid=1
2020/12/202020/12/20
1399/9/30
2005/12/12005/12/1
1384/9/10
سید عبّاس
ذهبی
0031947532846001636
0031947532846001636
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی
fa
سیر تاریخی روش در علم و فلسفه
Historical Development of Method in Science and Philosophy
دانش بر پایه روش شکل میگیرد و توسعه مییابد. ارسطو به طور جدی به طرح مسأله روش پرداخت و منطق را تدوین نمود. عالمان مسلمان جامعیت اندیشه او را اخذ کرده و طی چند قرن آن را پرورانده و به دنیای غرب منتقل ساختند. در سه سده پایانی قرون وسطی نیز اندیشه مربوط به روش با جدیت دنبال شد و استقراء اهمیت بیشتری پیدا کرد. حاصل این دوره، خمیرمایه تحقیقات دوره رنسانس را فراهم نمود. اکتشافات علمی و تأثیر مستقیم آن در زندگی انسان اهمیت استقراء و جزء نگری را مضاعف نمود و این سیر به شکوفایی بخش مهمی از دانش انجامید. به گونهای که پیدایش مکاتب مختلف علمی و فلسفی را میتوان مدیون آن دانست. گرچه انصراف از قیاس در غرب، و کم توجهی به استقراء و زمینههای کاربرد آن در دنیای اسلام در سدههای اخیر به جامعیت فرایند پیشرفت دانش آسیب رسانده است.
The development and growth of science is based on method. Aristotle treated this issue seriously and formulated logic. Muslim thinkers accepted the comprehensibility of his idea and during some centuries developed it and exported to the west. During the last three centuries of the Middle Ages the issue of method was followed up seriously and induction enjoyed more importance. The scientific discoveries and their impact upon the life of people multiplated the importance of induction and this trend led to the growth of an important part of science following which many scientifice and philosophical schools came to the fore. Though overlooking deduction in the west and induction and its application in the world of Islam in recent centuries harted the comprehensibility of the process of the development of science.
Key words: production of science, scientific method, deduction and induction, scientific logic.
تولید دانش, روش علمی, قیاس و استقراء, منطق علمی
49
71
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-48-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/12/202020/12/202020/12/20
1399/9/30
2005/12/12005/12/12005/12/1
1384/9/10
اسحاق
طاهری
0031947532846001599
0031947532846001599
Yes
دانشکده شهید محلاتی
fa
مبانی کلامی تفسیر موضوعی
The Theological Foundations of Subjectvize Interpretation
قرآن محکمترین و معتبرترین سند ماندگار اسلام است. برای دست یافتن به آموزههای قرآن راه شناخته شده تفسیر ترتیبی است که سورهها و آیات قرآن را براساس چینش کنونی مورد بحث و بررسی قرار میدهد و در صدها تفسیر از آغاز تاکنون دنبال شده است. با این حال همگان اذعان دارند که به رغم مزایایی، این روش برای ترسیم نظرگاههای نهایی قرآن فاقد کارآیی است. تنها شیوهای که میتواند این نیاز را تأمین کند، تفسیر موضوعی است. تفسیر موضوعی که بر دستهبندی آیات و جمعبندی مدلولهای آنها مبتنی است گرچه به صورت محدود سابقه طولانی دارد، با رویکرد جامع و فراگیر و عطف توجه به گستره موضوعات قرآن شیوهای نو و جوان است؛ چنانکه بازپژوهی مبانی، شیوه و مراحل آن نیز در گامهای نخستین قرار دارد.
The Quran is the most authentic and reliable everlasting document of Islam. The popular method for attaining such Quranic teachings is to appeal to successive interpretation of the Quran according to which the Quranic chapters and verses are interpretated on the basis of the present arrangement. But everyone know that his method inspite of its positive points suffers from certain shortcomings. Therefore it is better to obtain the subjectvize interpretation. This method is based on the classification of the significations of the verses. Though this method in its limited form has a longage background, this approuch with its comprehensive attitude with reference to the subjects of the Quran seems to be a new approuch. Therefore review of its foundations, method and stages are taken into accound primarily.
Key words: subjectvize interpretation, the foundation of interpretation, successive interpretation, stages of interpretatian.
تفسیر موضوعی, مبانی تفسیر, تفسیر ترتیبی, مراحل تفسیر.
73
105
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-361-26&slc_lang=fa&sid=1
2020/12/202020/12/202020/12/202020/12/20
1399/9/30
2005/12/12005/12/12005/12/12005/12/1
1384/9/10
علی
نصیری
0031947532846001600
0031947532846001600
Yes
دانشگاه علم و صنعت ایران
fa
معرفت شناسی اصلاح شده و قرینه گرایی
Modified Epistemology and Evidentalism
توجیه و عقلانیت باور دینی یکی از مباحث مهم معرفت شناسی دینی است که امروزه در فلسفه دین جایگاه خاصی دارد. در پاسخ به موجه سازی باور دینی رویکردهای مختلفی اتخاذ شده است که معرفت شناسی اصلاح شده آنهاست و در چند سال اخیر از سوی فیلسوفان مشهوری مانند آلوین، پلانتینگا، نیکولاس ولترستورف و... مطرح شده است.
نوشتار حاضر بر آن است که با توجه به مهمترین نمایندگان این مکتب (پلانتینگا و ولترستورف) ادعاهای برخی از دیدگاههای آن را به تصویر بکشد. معرفت شناسان اصلاحی اندیش به طور قوی مبناگرایی کلاسیک و قرینه گرایی را رد میکنند. بر همین اساس در این نوشتار نقدهای متفکران مبناگرایان کلاسیک و قرینه گرایی بیان شده است، پس از تبیین، مبناگرایی کلاسیک و قرینه گرایی را رد میکنند. بر همین اساس در این نوشتار نقدهای متفکران مبناگرایان کلاسیک و قرینه گرایی بیان شده است، پس از تبیین مبناگرایی کلاسیک و قرینه گرایی، اشکالات آنها طرح میشود.
Justification and religious rationality constitutes one of the main issues of religious epistemology and enjoys a special place to day in the philosophy of religion. In response to the justification of religious belief there are various approaches one of which is modified epistemology which is propounded by creation well – known philosophers such as Alvin plantinga, Nicolas walterstorf etc.
The present article with reference to the views of the most importand advocates of this school of thought tries to present their views. The modificd epistemologists certainly reject the classical foundationalists certainly reject the classical foundationalists and evidentalism. This article also containes the critiques of classical foundationalists and evidentalists then reject their viewo. Accordingly. Their critiques too are put forward. Following the explanation of their views their objections also are presented
Key words: religious rationality, modified epistemology, planting , walterstorf , classical foundationalism evidentalism.
عقلانیت باور دینی, معرفت شناسی اصلاح شده, پلانتینگا, ولترستورف, مبناگرایی کلاسیک, قرینه گرایی, اخلاق باور.
107
139
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-487-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/12/202020/12/202020/12/202020/12/202020/12/20
1399/9/30
2005/12/12005/12/12005/12/12005/12/12005/12/1
1384/9/10
ولی الله
عباسی
0031947532846001632
0031947532846001632
Yes
حوزه علیمیه قم
fa
نقدی بر نظریه ذهنیت ارزشهای اخلاقی با تاکید بر نظریه مکی
A Critical Study of the Theory of the Subjectivity of Moral Values With Reference to Mackay's Theory
مکی ارزشها را به طور کلی و ارزشهای اخلاقی را به طور خاص ذهنی میداند. به گونهای که مستقل از خواستهها و امیال ذهنی بشری مبنایی ندارند. بنا به تعریف وی از ذهنگرایی، ارزشها بدون مبنا و پایه نمیباشند ولی مبناها و پایههای ارزشها مستقل از خواستههای بشری وجود ندارد. وی برای این نظریه دو استدلال ارائه میکند: استدلال مبتنی بر نسبیت و اختلاف اخلاقی جوامع و استدلال مبتنی بر غرابت. هر یک از این استدلالها به وسیله فیلسوفان اخلاق عینگرا و برخی انسان شناسان عینگرا مورد نقد جدی قرار گرفته است.
According to mackay, values in general and ethical values in particular are subjective in nature. That is, they have no foundation independent of mans wishes and subjective human inelinations. According to his definition of subjectivism, values have no foundation, but the basis of values are not independent of man's desires. He offers two arguments for his theory. One is based on the relativity and ethical differences and the other one is based on strangeness. Each of these orguments were criticized by the objectivist philosophers of ethies and some of objectivist anthropologists.
Key words: mackay, subjectivity of moral values, elativity, strangeness, objectivism.
مکی, ذهنیت ارزشهای اخلاقی, نسبیت, غرابت, عینگرایی
141
157
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-361-27&slc_lang=fa&sid=1
2020/12/202020/12/202020/12/202020/12/202020/12/202020/12/20
1399/9/30
2005/12/12005/12/12005/12/12005/12/12005/12/12005/12/1
1384/9/10
رمضان
مهدوی آزاد بنی
0031947532846001602
0031947532846001602
Yes
دانشگاه ارومیه
fa
عینیّت در مطالعات تاریخی
Objectivity in Historical Studies
حصرگرایی روش شناختی به پیامدهایی همچون نفی اعتبار و عینیت از شاخههای علوم انسانی منجر میشود. بررسی تردیدها و شبهات پیرامون عینیت در مطالعات تاریخی و تاریخنگاری و تلقی معاصر از علم به عنوان زمینه ساز این نوع تردیدها روشن میکند که این تلقی از استقراء و عینیت با تعصب و افراط در آمیخته است و آنگونه که تصور میشود هیچ علمی عینی نیست. چگونگی دخالت ذهنیت و التزام شخصی در قلمرو علوم اجتماعی و مطالعات تاریخی در نهایت به این نتیجه رهنمون میگرداند که تاریخ نیز مانند دیگر علوم در برزخی از عینیت و ذهنیت قرار دارد، هرچند در رتبه دیگر علوم نیست. از آنجا که مطالعات تاریخی نقش عمدهای در تحلیل مسایل کلامی دارد، طرح این مساله میتواند یکی از مبانی کلامی را به چالش بخواند.
Methodological restriction brings in its wake invalidity and objectivity in various branches of human seiences. By study the objections concerning the objectivity in historical studies and historiography and contemporary version of science as the background of such objections makes clear that this version of induction and objectivity mingled with bigoty and exteoimism. As it is conceived no seience is objective. The way of the interference of subjectivity and personal undertaking in social science and historical studies finally leads to this conclusion that like many other seiences, history also is something in between objectivity and objectivity, though is not in the same level . since historical studies plays an important role in analyzing theological problems so such issue can challenge one of the theological found ations.
Key words: objectivity, social seiences, historical studies, inter- subjective objectivity, methodological restriction.
ذهنیت, علوم انسانی, مطالعات تاریخی, عینیّت بین الاذهانی, حصرگرایی روشی.
159
176
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-361-28&slc_lang=fa&sid=1
2020/12/202020/12/202020/12/202020/12/202020/12/202020/12/202020/12/20
1399/9/30
2005/12/12005/12/12005/12/12005/12/12005/12/12005/12/12005/12/1
1384/9/10
حسین
عزیزی
0031947532846001603
0031947532846001603
Yes
دانشگاه اصفهان
fa
نگرش صدرا به عالم ذر و میثاق
Mulla Sadra on the world of pre- existence and Covenant
صدرالمتألهین اهل بحث را از دریافت حقیقت و واقعیت چگونگی اخراج ذریه از صلب آدم به صورت ذرات ناتوان میداند بدین دلیل که انسان مراتب مختلف بعث و حشر دارد، اما براساس نظام هستی شناسی صدرا افراد بشر پیش از ورودشان به دنیا، هویات عقلیهای دارند که از پشت پدر روحانی عقلیشان بیرون آمدهاند و همو پدر حقیقی میباشد نه پدران جسمانی، و مراد از «آدم» در آیه ذر «پدر عقلی» همه افراد انسان است که وحدت جنسی دارد. بنابر نظام معرفت شناسی وی، انسان حاضر در آن عالم، با مشاهده حقیقت فقری و ربطی خویش به خدا به ربوبیت او و عبودیت خویش اقرار نموده و بر ربوبیتش میثاق سپرده و خود شاهد آن میثاق بوده است. وی پس از تقسیم افراد مورد خطاب آیه به سه دسته، بیان میدارد که اقرار و میثاق هر کدام از آنها به حسب حال و مقامشان ناشی از سمع و بصر و فؤاد خاص آنهاست. مقاله حاضر پس از مطالعه درون دینی این مسأله قرآنی به این نتیجه خواهد رسید که در مکتب حکمی صدرالمتألهین تفاوتی میان فهم فلسفی و دینی وجود ندارد و استفاده وی از متون دینی به عنوان منبعی در کنار سایر منابع فنی و تخصصی نبوده است تا تأثیر آنها در آثار و افکارش تأثیر منبعی باشد، بلکه تأثر وی از آنها یک نوع تأثر روی آوردی است که به لحاظ روش شناسی نوعی کثرتگرایی رویآوردی است. از این رو آنچه در این روی آورد متعالی به دست میآید هم قابل عرضه به قرآن است و هم به برهان و هم به عرفان.
Mulla Sadra is of the view that the discursive people are unable to grasp the reality of the departure of descendants in atomic form from Adam's loin, this is for this reason that man possesses various levels of resurrection and mustering. But according to Mulla Sadra's ontology man before coming into this world possessed intellectual ipseities which is originated from the loin of their spiritual father who is their real father rather that other corporal fathers. More over in the verse of that by Adam means intellectual father of all people so it enjoys a genetic unity. So according to Mulla Sadra's theory of knowledge, the present man in that world by observing its copulative and dependent reality on god confessed divine lord ship and his servitude and is witnessed to his covenant. After dividing the people whom were the addresses of the Quranie verse into three groups, he states that the confession and covenant of people differ on the basis of their states and stations which stem from their own hearing, seeing and hearts. The present article after studying this Quranic issue concluder that in Mulla Sadra's philosophical school there is no difference between philosophical understanding and religious understanding. He used religious sources not as one of the soureces besides others sources but his use of religious sources was poincipally and methodologically speaking it we a king of multiplicity. Thus the fruits of this approach is concerned with the Quran, proof and ghosis.
Key words: the reality of man, the world of pre – existence and divine images, promise and covenant man's promise, God's promise.
حقیقت انسان, عالم ذر و مُثل الهی, عهد و میثاق, عهد انسان, عهد خدا.
177
196
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-361-29&slc_lang=fa&sid=1
2020/12/202020/12/202020/12/202020/12/202020/12/202020/12/202020/12/202020/12/20
1399/9/30
2005/12/12005/12/12005/12/12005/12/12005/12/12005/12/12005/12/12005/12/1
1384/9/10
مرضیه
اخلاقی
0031947532846001604
0031947532846001604
Yes
دانشگاه پیام نور
fa
صور بنیانی حیات دینی و دورکیم
The Elemantary forms of Religious life and Durkheim
امیل دورکیم (1858-1917م) از بنیانگذاران جامعهشناسی و یکی از تأثیرگذارترین شخصیتهای این عرصه است. وی با انتشار کتاب صور بنیانی حیات دینی در 1912م، رهیافت جامعهشناختی به دین را به شدت قوت بخشید و تا سالیانی دراز در این راه پیشتاز بود. در این رهیافت کوشش میشود تا دین تنها به مثابه نهادی اجتماعی با سازوکاری معین بررسی، و ابعاد آن تحلیل گردد. صور بنیانی، نمونه کاملی از این نگرش به شمار میرود. دورکیم در این کتاب به استناد یافتههای مردم نگاران با تحلیل یکی از ادیان ابتدایی، توتمیسم، نظریهای را معرفی میکند که بر اساس آن دین جز تجلی خواست جامعه نیست و همه مناسک و شعائر دینی، کارکردی اجتماعی دارند و هدف از انجام آنها تقویت روح همبستگی میان اعضای جامعه است. ضمن ارائه تصویری کامل از آرای دینشناختی دورکیم، به نقد نظریه او درباره ماهیت و کارکرد دین میپردازیم.
Emile durkheim (1858-1917) is one of the funders of sociology and one of the most influential figures in this field. By writing his book ''the Elemantary forms of religious life'' he consolidated sociological approach to religious and he was pioneer for many years in this field. This approach tries to introduce religion as a social institution with certain problems and dimensions. The elementary form is one of the perfect instances of such approach. In this book durkheim toies, with reference to the finding of anthropologists to introduce one of the primitive religions, totemism according to which religion is nothing other than the manifestation of the wish. Of people and all religious rules possess social function and their goal is to consolidate the spirit of solidarity among the members of society. The ideas of religious studies it also criticises his idea the nature and function of religion.
Key words: religions, sociological approach to religion, Durkheim, Sociologyk of religion.
دین, رهیافت جامعهشناختی به دین, دورکیم, نهاد اجتماعی, جامعهشناسی دین
197
229
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-52-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/12/202020/12/202020/12/202020/12/202020/12/202020/12/202020/12/202020/12/202020/12/20
1399/9/30
2005/12/12005/12/12005/12/12005/12/12005/12/12005/12/12005/12/12005/12/12005/12/1
1384/9/10
سیدحسن
اسلامی
0031947532846001605
0031947532846001605
Yes
دانشگاه ادیان و مذاهب
fa
نقش اندیشههای کلامی در تاریخ نگاری مسلمانان
The part by theological thoughts in Muslim’s historiography
اندیشههای کلامی در تاریخ نگاری مسلمانان قابل ردیابی و اثبات است. سه اثر تاریخی شیعه الارشاد شیخ طوسی، اعلام الوری طبرسی و کشف الغمه اربلی در این مقاله به شیوه مورد پژوهانه بررسی می شود و درآمیختگی گرایشات کلامی و روشهای تاریخ نگاری را نشان می دهند. نویسندگان این ااثر در موارد متعددی آگاهانه یا ناآگاهانه اعتقادات کلامی و مذهبی خود را در کتب تاریخی یاده شده دخالت دادهاند.
Theological thoughts can be surely traced in Muslim’s historiography.
Three Shi‘ite historical works including al-Irshad By Sheikh Tusi, A‘alam al-Vara by Tabarsi and Kashf al-ghomma by Irbali have been brought into consideration in a case study method and consequently, it has been concluded that the works are made up of a mixture of theological trends and historiographical methods. When compiling their historical works, the authors have been under the influence of their theological thoughts with or without intention in various cases.
Key words: theology, historiography, al-Irshad, A‘alam al-Vara, Kashf al-ghomma.
علم کلام, تاریخ نگاری, الارشاد, اعلام الوری, کشف الغمه
231
259
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-183-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/12/202020/12/202020/12/202020/12/202020/12/202020/12/202020/12/202020/12/202020/12/202020/12/20
1399/9/30
2005/12/12005/12/12005/12/12005/12/12005/12/12005/12/12005/12/12005/12/12005/12/12005/12/1
1384/9/10
علی
کربلایی پازوکی
0031947532846001606
0031947532846001606
Yes
دانشگاه علامه طباطبائی