fa
jalali
1400
4
1
gregorian
2021
7
1
17
65
online
1
fulltext
fa
تحلیل سیر تطوّر مکاتب حدیثی امامیه
(بر پایه نظریه ساختار انقلاب های علمی توماس کوهن)
An Analysis of the Evolution of Imami Hadith Schools (Based on the Theory of the Structure of Scientific Revolutions by Thomas Kuhn)
یکی از مهمترین نظریاتی که در عصر اخیر درباره الگوواره سیر تحولات علوم مطرح شده، نظریه توماس کوهن در کتاب «ساختار انقلابهای علمی» است. نگارنده با مطالعهای که در تاریخ حدیث شیعه داشته، سیر تحول مکاتب (پارادایمهای) حدیثی شیعه را بسیار هماهنگ با مدلی که از جانب کوهن ارائه شده، دیده است. در اثر پیش رو، به شیوه کتابخانهای، منابع فقهی و حدیثی شیعه مطالعه و اطلاعات لازم گردآوری شده است و سپس با روش تحلیلی-توصیفی این اطلاعات مورد بررسی قرار گرفتهاند و نشان داده شده که در هر دورهای از ادوار حدیثی شیعه، مکتبی سلطهای بلامنازع دارد (مرحله پارادایمی/ علم عادی)؛ اما با گذشت زمان هر یک از این مکاتب با نوعی بحران روبرو میشوند (مرحله بحران علمی) و در خلال این دوره، ایدههای جدید درباره الگوی پذیرش روایات مورد توجه قرار میگیرند (مرحله انقلاب علمی)، که از میان آنها یکی مقبولیتی عام پیدا میکند و در نتیجه، مکتبی متفاوت جایگزین مکتب حدیثی پیشین میشود (مرحله تغییر پارادایم).
One of the most important theories of the evolution of sciences in the latest era is that given in “The structure of scientific revolutions” of Thomas Kuhn. The author of the paper, having studied the history of Shiite hadith, has found the evolution of Shiite hadith schools (paradigms) very much in line with Kuhn model. In the following work, in a library-based method, the most important theories that have been proposed in recent times about the pattern of the evolution of science is Thomas Kohn's theory in the book "The Structure of Scientific Revolutions". The author with a study in the history of Shiite jurisprudential and hadith, reflecting and examining the necessary information collected by analytical-descriptive method, has shown that in each period of Shiite hadith periods, the school had an undisputed dominance ( the stage of being as a Paradigm / ordinary science); But over time, each of these schools faces a kind of crisis (stage of scientific crisis) and during this period, new ideas about the pattern of acceptance of narrations are considered (stage of scientific revolution), one of which finds general acceptance. As a result, a different school replaces the previous school of hadith (stage of paradigm shift).
Keywords: Single News, Hadith Schools, Thomas Kohn, Paradigm, Ordinary Science, Scientific Crisis, Scientific Revolution.
خبر واحد, مکاتب حدیثی, توماس کوهن, پارادایم, علم عادی, بحران علمی, انقلاب علمی.
7
34
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-73-5&slc_lang=fa&sid=1
2021/10/10
1400/7/18
2021/07/1
1400/4/10
Hamed
Mostafavi Fard
Assistant professo , Vali-e-Asr University of Rafsanjan
حامد
مصطفوی فرد
h.mostafavifard@vru.ac.ir
0031947532846002126
0031947532846002126
Yes
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان (نویسنده مسئول)
Seyyed Kazem
Tabatabae Pour
Associate professor Ferdowsi University of Mashhad
سیدکاظم
طباطبایی پور
0031947532846002127
0031947532846002127
No
استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه فروسی مشهد.
fa
ظرفیت زبان شناختی قرآن برای تولید علوم انسانی
The Linguistic Capacity of the Qur'an to Produce the Humanities
مسئله تحقیق: علوم انسانی مجموعه دانشهایی است که به شناخت انسان و توصیف، تبیین و تفسیر پدیدههای فردی و اجتماعی، جهت بخشی به افعال و انفعالات انسانی میپردازند. علوم انسانی موجود که براساس مبانی غیرالاهی شکل گرفته است و در رساندن انسان به سعادت، بهویژه در جوامع اسلامی کم توفیق بوده است؛ ازاینرو تولید علوم انسانی اسلامی به ویژه علوم انسانی قرآنبنیان ضروری است. یکی از مسائل جدی در اینباره ظرفیت زبانی قرآن برای این کار است؛ که این مسأله را به روش توصیفی - تحلیلی بررسی میکنیم.
یافته های تحقیق نشان میدهد، اولاً، قرآن وحی خداوند بوده و هرآنچه بیان میکند، مطابق واقع است، یعنی گزارههای اخباری آن صادق است و گزارههای هنجاری آن مرتبط با سعادت انسانی است. ثانیاً، نظریه حاصل از آن همگانی است. بنابر این قرآن این ظرفیت زبانی را دارد تا بتوان بر اساس آموزههای آن علوم انسانی تولید کرد.
The research problem: humanities is a set of sciences that deal with human cognition and description, explanation and interpretation of individual and social phenomena, giving direction to human actions and interactions. The existing humanities, which are based on non-divine principles, have been less successful in bringing human beings to happiness, especially in Islamic societies; Therefore, the production of Islamic humanities, especially the humanities of the Qur'an, is essential. One of the serious issues in this regard is the linguistic capacity of the Qur'an to do so; We study this issue in a descriptive-analytical way. The research findings show that, firstly, the Qur'an is the revelation of God and all its statements are true, that is, its prophetic propositions are true and its normative propositions are related to human happiness. Second, the theories derived from it are universal. Therefore, the Qur'an has the linguistic capacity to produce the humanities according to its teachings.
Keywords: Humanities, Quran-Based, Credibility, Realism, Universality, Immortality
علوم انسانی, قرآن بنیان, اعتبار, واقعنمایی, جهان شمولی, جاودانگی
35
58
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-489-2&slc_lang=fa&sid=1
2021/10/102021/01/14
1399/10/25
2021/07/12021/07/17
1400/4/26
Mostafa
Karimi
Assistant professo Imam Khomeini Educaton and Research Institute
مصطفی
کریمی
karimi@qabas.net
0031947532846002128
0031947532846002128
Yes
استادیار گروه تفسیر و علوم قرآن مؤسسه آموزشی و پژهشی امام خمینی (ره) و مدرس معارف اسلامی
fa
بررسی انتقادی نسبت «آب، ارتعاش و معنویت» در اندیشه ماسارو ایموتو
A Critical Study of the Relationship between "Water, Vibration and Spirituality" in Masaru Emoto's Thought
ماسارو ایموتو با استناد به آزمایشهای تجربی مدعی است درک آدمی از خویشتن متوقف بر فهم تغییرات آب موجود در بدن است و بر این اساس، مسئله تحقیق بررسی اعتبار این ایده و تحلیل راهکارهای ایموتو جهت کسب بهبودی و معنویت است که به روش تحلیلی - انتقادی و با استفاده از منابع کتابخانهای انجام شده است. بدینسان، یافتههای تحقیق نشان میدهد که دیدگاه ایموتو از انسجام کافی برخوردار نیست؛ چرا که نخست، ماده به مثابه امر ناپایدار نمیتواند آگاه باشد و خردمندی نیز جز در حصول صورت معقول نزد مجرد حاصل نمیشود؛ دوم، ایموتو در تبیین خودشناسی و بهبودی بر اساس آب موجود در بدن انسان و با استناد به آزمایشهای تجربی مرتکب تسری حکم و سفسطه شده است. سوم، وی در تشریح این نظریه مرتکب تشبه امر – خلط مبحث – شده است؛ زیرا به این نکته توجه ندارد که پدیدههای مادی علل بیشماری دارند، اینکه انحصار پدیدهای در علت جسمانی میتواند مستلزم تناقض باشد و اینکه علامت غیر از علت است.
Masaru Emoto, relying on experimental experiments, claims that human perception of oneself depends on one`s understanding of the changes in the water of the body and, on this base, the issue at hand lies in surveying the view and emoto`s way of study. The method used in the study is a critico-analytical one based on library resources. Thus, the research findings show that Imoto's view is not sufficiently coherent; For, first, matter as an unstable thing cannot be conscious, and consciousness may only occur except in the case of the immaterials; Second, Emoto, when expanding his judgment has been led to sophistry. Third, in explaining this theory, he has committed a confusion; For he does not pay attention to the fact that material phenomena have innumerable causes, the fact that the exclusivity of a phenomenon in a physical cause may lead to contradiction, and that the sign is other than the cause.
Keywords: Water Crystal, Consciousness and Intelligence, Self-Knowledge, Improvement, Causality, Sophistry.
کریستال آب, آگاهی و هوشمندی, خودشناسی, بهبودی, علیت, سفسطه.
59
74
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-554-2&slc_lang=fa&sid=1
2021/10/102021/01/142020/11/12
1399/8/22
2021/07/12021/07/172021/07/17
1400/4/26
Mohammadhossein
Kiani
Post-Phd researcher University of Qom
محمدحسین
کیانی
kiani61@yahoo.com
0031947532846002129
0031947532846002129
Yes
پژوهشگر پسادکتری فلسفه دانشگاه قم و مدرس معارف اسلامی
fa
چیستی معرفت نفس و نقش آن در وصول به مقام توحید از دیدگاه علامه طباطبایی
The What of the Knowledge of the Soul and Its Role in Attaining the Status of Monotheism from the Perspective of Allameh Tabatabai
خودشناسی بهترین روش جهت رسیدن به معرفت الله و نائل شدن به کمال و سعادت است. مسئله این پژوهش تبیین و تحلیل چیستی معرفت نفس و چگونگی طی مراحل معرفت نفس از خود تا رسیدن به مقام توحید افعالی و صفاتی و ذاتی است. این پژوهش که با روش کتابخانهای وگردآوری اطلاعات و با رویکردی توصیفی، تحلیلی است و به هدف استخراج و تحلیل چیستی معرفت نفس و نقش آن در وصول به مقام توحید از دیدگاه علامه طباطبایی انجام شده است. انسان در اثر شناخت و شهود نفس پی میبرد که هیچ فعل و صفتی جز برای خداوند وجود ندارد. این همان وصول به مقام توحید افعالی و صفاتی و ذاتی است. نزدیک شدن هر رهروی به اصل حقیقت به اندازه سعه وجودی او و حقیقتی است که در او ظهور پیداکرده است و خداوند، حقیقت نهایی هر کمالی است. شناساندن معرفت نفس به مخاطبین بهخصوص نسل جوان بهترین و نزدیکترین راه کسب معارف الهی و رسیدن به کنه حقایق عالم هستی و نیل به کمالات است.
Self-knowledge is the best way to reach the knowledge of God and achieve perfection and happiness. The purpose of this research is to explain and analyze what self-knowledge is and how to go through the stages of self-knowledge until reaching the status of monotheism of actions, attributes and essence. This research, with a descriptive and analytical approach and a library-based way of gathering, has been performed with the aim of extracting and analyzing the what of self-knowledge and its role in attaining the status of monotheism from Allameh Tabatabai's point of view. Man realizes through cognition and intuition of the soul that there is no action or attribute except for God. This is the attainment of the status of monotheism of actions, attributes and essence. One`s becoming close to the principle of truth is as great as its existence and the truth that has emerged in it, and God is the ultimate truth of every perfection. Introducing the knowledge of the soul to the audience, especially the young generation, is the best and closest way to acquire Divine knowledge and reach the core of the truths of the universe and achieve perfection.
Keywords: Soul, Knowledge of the Soul, Position of Monotheism, Allameh Tabatabai
واژگان کلیدی
نفس, معرفت نفس, مقام توحید, علامه طباطبایی
75
94
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1359-2&slc_lang=fa&sid=1
2021/10/102021/01/142020/11/122020/12/5
1399/9/15
2021/07/12021/07/172021/07/172021/07/17
1400/4/26
Kambiz (Hossein)
Kamrani
Assistant professo Kurdistan University of Medical Sciences
کامبیز(حسین)
کامرانی
k_kamrani1345@yahoo.com
0031947532846002130
0031947532846002130
Yes
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی کردستان(نویسنده مسئول)
Moslem
Mohammadi
Associate professor University of Tehran
مسلم
محمدی
mo.mohammadi@ut.ac.ir
0031947532846002131
0031947532846002131
No
دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران و مدرس معارف اسلامی
Ahmad
Shahgoli
Assistant professo Iranian Research Institute of Philosophy
احمد
شه گلی
shahgoliahmad@gmail.com
0031947532846002132
0031947532846002132
No
استادیار موسسه حکمت و فلسفه ایران و مدرس معارف اسلامی
fa
مراحل تحول ایمان از دیدگاه اسلام در مقایسه با دیدگاه فولر
The Stages of the Evolution of Faith from the Perspective of Islam in Comparison with the Fowler`s View
گرایش به مبدأ هستی و میل به جاودانگی، دغدغۀ همارۀ انسانها بوده است. ادیان آسمانی، ایمان را یگانه راه پاسخ به دو نیادگاه مذکور میدانند. بدون تردید، نگرش متفاوت مذاهب بر مفهوم ایمان موجب پدید آمدن تفسیرهای متفاوت شده است. بدین روی، نه تنها بیان مؤلفههای ادیان یهود، مسیحیت و اسلام از هم متمایز است، بلکه تفسیر فرق مختلف اسلامی از ایمان نیز متفاوت است. بدین سبب، تلاش متخصصان در راستای مفهومسازی درست از این حقیقت، زمینهساز بروز دیدگاههای متفاوت شده است. مسئله پژوهش حاضر مقایسه مراحل تحول ایمان از دیدگاه اسلام و فولر است. روش پژوهش توصیفی و کتابخانهای بوده است. یافتههای تحقیق نشان داد که ادیان ابراهیمی بهخصوص دین اسلام در آیات قرآن کریم ایمان را از سنخ رابطۀ محکم قلبی تلقی میکند و روانشناسان آن را نوعی گرایش درونی به مبدأ هستی میدانند که رشد ذهنی و تکامل در فهم بشری میتواند در تحول آن نقش داشته باشد.
The tendency to the origin of existence and the desire for immortality have always been the concern of human beings. Divine religions consider faith as the only way to respond to these two issues. Undoubtedly, the different views of religions on the concept of faith have led to different interpretations. Thus, not only is the expression of the components of Judaism, Christianity, and Islam different, but also the interpretation of different Islamic sects of faith is different. Because of this, the efforts of experts to properly conceptualize this fact have paved the way for the emergence of different perspectives. The aim of the present study is to compare the stages of the evolution of faith from the perspective of Islam and Fowler. The research method and the technique for gathering data were descriptive and library-based. The findings showed that the Abrahamic religions, especially Islam in the verses of the Holy Quran, consider faith as a kind of strong heart relationship and psychologists consider it as an internal tendency to the origin of the universe that mental growth and evolution in human understanding can play a role in its evolution.
Keywords
Faith, the Evolution of Faith, Psychology, Islam and the Abrahamic Religions.
ایمان, تحول ایمان, روانشناسی, اسلام و ادیان ابراهیمی.
95
116
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1091-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/10/102021/01/142020/11/122020/12/52019/11/25
1398/9/4
2021/07/12021/07/172021/07/172021/07/172021/07/17
1400/4/26
Soodeh
Rahmani
Phd Kharazmi Universit
سوده
رحمانی
Std_srahmani@khu.ac.ir
0031947532846002133
0031947532846002133
No
دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی
Zahra
Tanha
Assistant professo Islamic Azad University
زهرا
تنها
tanha@khoiau.ac.ir
0031947532846002134
0031947532846002134
Yes
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد خرمآباد، خرمآباد- ایران(نویسنده مسئول)
Razieh
Jalili
Assistant professo Islamic Azad University
راضیه
جلیلی
jalili@khoiau.ac.ir
0031947532846002135
0031947532846002135
No
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد خرمآباد، خرمآباد- ایران
Ali
fathollahi
Associate professor Islamic Azad University
علی
فتح الهی
fathollahi@khoiau.ac.ir
0031947532846002136
0031947532846002136
No
دانشیار گروه عرفان اسلامی دانشگاه آزاد خرمآباد، خرمآباد- ایران و مدرس معارف اسلامی
fa
نقدی بر ماهیت معرفتی کلام سلفی
A Critique on the Epistemological Nature of Salafi Theology
سلفی گری به مثابه یک مکتب اعتقادی و کلامی ریشه در جهت گیری اصحاب حدیث و دعوت احمد بن حنبل دارد و در دو سده اخیر نیز به صورت خاص بر باورهای ابن تیمیه تکیه داشته، ارائه افکار او به عنوان محور اصلی اندیشه سلفی، اقبال و ادبار متعددی را در پی داشته است. مساله تحقیق پیش رو آن است که با نگاه بیرونی و درجه دو به «کلام سلفی» می توان به مثابه یک منتقد، از هویت معرفتی کلام سلفی یاد کرده، و بر محور یک ساختار منطقی، مبانی و مسائل این مکتب فکری را نقد کرد . روش تحقیق و گردآوری مطالب،کتابخانه ای و اسنادی است و بررسی مبانی معرفتی، نقد هرمنوتیکی، تبیین کاستی ها در مطالعات علوم انسانی و علم دینی در مکتب سلفی، تضاد سلفی گری با اصول سلف و لزوم درونی سازی نقد کلام سلفی از اهم یافته های تحقیق است.
Salafism as a school of belief and theology is rooted in the orientation of the companions of hadith and the invitation of Ahmad ibn Hanbal, and in the last two centuries has relied specifically on the beliefs of Ibn Taymiyyah, presenting his thoughts as the main axis of Salafi thought, being lucky and unlucky in various cases. The claim of the study is that with an external and second-rate view of "Salafi speech", one can mention the epistemological identity of Salafi speech as a critic, and critique the principles and issues of this school of thought based on a logical structure. The method of research and collecting data is library and documentary-based, and the study of epistemological foundations, hermeneutic critique, explanation of shortcomings in the study of humanities and religious science in the Salafi school, the contradiction of Salafism with the principles of Salaf and the need to internalize the critique of Salafi speech are important findings of the study.
Keywords: Salaf, Salafism, Salafi theology, epistemological structure, Ibn Taymiyyah, Wahhabism
سلف, سلفی گری, کلام سلفی, ساختار معرفتی, ابن تیمیه, وهابیت.
117
138
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-853-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/10/102021/01/142020/11/122020/12/52019/11/252020/05/3
1399/2/14
2021/07/12021/07/172021/07/172021/07/172021/07/172021/07/17
1400/4/26
Mohammadbaqer
Pouramini
Assistant professo Research Institute for Islamic Culture and Thought
محمد باقر
پورامینی
pouramini47@yahoo.com
0031947532846002137
0031947532846002137
Yes
استادیار گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدرس معارف اسلامی
fa
بررسی تطبیقی سازگاری مسئله شر با وجود خدا بر اساس دفاع مبتنی بر اختیار پلنتینگا و سعادت محوری علامه مصباح یزدی
A Comparative Study of the Compatibility of the Problem of Evil with the Existence of God, Given Plantinga`s View of Human Will and Allameh Mesbah Yazdi`s View of Happiness-Basedness
پلنتینگا و آیت الله مصباح(ره) به عنوان دو حکیم خداباور مسیحی و مسلمان با دو رویکرد متفاوت اما عقلی، به تحقیق درباره مسئله شرور پرداخته و شبهه ناسازگاری وجود شرور طبیعی و اخلاقی را پاسخ داده اند. این مسئله بر اساس روش توصیفی- تحلیلی به شیوه گردآوری کتابخانه ای، بررسی شده است. پلنتینگا مطابق نظریه اختیار، ادعای وجود تناقض منطقی بین مسئله شر و وجود خدا را نمی پذیرد. آیت الله مصباح ضمن پذیرش راه حل های فلاسفه مسلمان، از جمله عدمی بودن شرور، نسبیت شرور، مجعول بالعرض بودن شرور، غلبه خیرات بر شرور، بر راهکار غایت انگاری یا همان کمال و سعادت محور بودن همه افعال انسان، تاکید خاصی کرده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که اگر چه این دو متفکر، در اصل اعتقاد به خدای کامل مطلق(عالم، قادر و خیر محض) اشتراک نظر دارند، اما در روش و نوع مواجهه با نظریه عدل و حکمت الهی اختلاف نظر دارند. در عین حال دیدگاه سعادت انگارانه آیت الله مصباح پاسخ همه شرور طبیعی و اخلاقی را میدهد اما نظریه اختیارانگارانه پلنتینگا صرفاً شرور اخلاقی را پاسخگوست.
Plantinga and Ayatollah Mesbah, as two theist sages, Christians and Muslims, with two different but rational approaches, have researched the issue of evil and argued against the view of the incompatibility of the existence of natural and moral evil. This issue has been investigated based on the descriptive-analytical method of library collection. According to the theory of human free will, Plantinga does not accept the claim that there is a logical contradiction between the problem of evil and the existence of God. Ayatollah Mesbah, while accepting the solutions of Muslim philosophers, such as the non-existence of the evil, the relativity of the evil, the transcendence of the evil, the domination of charity over the evil, has emphasized the goal-oriented strategy or perfection and happiness of all human actions. The findings show that although these two thinkers, in principle, believe in an absolute perfect God (omniscient, omnipotent and pure good), but differ in the method and type of confrontation with the theory of justice and Divine wisdom. At the same time, Ayatollah Mesbah's view responds to all natural and moral evils, but Plantinga's theory responds only to moral evils.
Keywords: Evil, Plantinga, Mesbah, Free Will, Adaptation, Prosperity-Based.
شر, پلنتینگا, مصباح, اختیار, تطبیق, سعادت محور.
139
158
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1365-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/10/102021/01/142020/11/122020/12/52019/11/252020/05/32020/10/25
1399/8/4
2021/07/12021/07/172021/07/172021/07/172021/07/172021/07/172021/07/17
1400/4/26
Hossein
Sardari
AM Malayer University
حسین
سرداری
hosseinsardari1414@yahoo.com
0031947532846002138
0031947532846002138
Yes
کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه ملایر و مدرس معارف اسلامی ( نویسنده مسئول)
Ehsan
Torkashvand
Assistant professo Malayer University
احسان
ترکاشوند
e.torkashvand@malayer.ac.ir
0031947532846002139
0031947532846002139
No
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه ملایر
fa
تحلیل انتقادی مبانی فلسفی کلامی مسئله آزادی جان استوارت میل براساس آرای علامه جعفری
A Critical Analysis of Philosophic0-Theological Foundations of John Stuart Mill's Theory of Freedom Based on the Opinions of Allama Jafari
از بنمایههای اصلی تفکر عصر مدرن مفهوم آزادی است. اگرچه رویکرد یکسانی میان اندیشمندان مدرن در این زمینه وجود ندارد، اما جملگی در تأثیرپذیری از لیبرالیسم کلاسیک بهخصوص با نگاه جان استوارت میل وحدت، نظر دارند. میل از متفکران بنیانگذار لیبرالیسم مدرن است که بر مبنای فایدهگرایی، قائل به آزادی مطلق فرد است. اندیشه او از مبانی عصر جدید مانند: سوبجکتیویسم، پلورالیسم، سکولاریسم، اومانیسم تغذیه میکند. این مبانی با رویکرد الهیاتی عصر مدرن به پیامدهایی همچون سنتستیزی، انسانمحوری و... میانجامد. براساس مبانی دین اسلام اندیشه میل و مبانی فکری او با چالشهای جدی مواجه است. میل، خود آزادی را هدف میداند که این نوع نگاه ضد قوانین حیات و تنزلدهنده اخلاق والای انسانی است و باعث نوعی فساد و پوچی در جامعه و فرد است. در این تحقیق با روش توصیفی-تحلیلی ابتدا به طرح اندیشه میل و در ادامه به روش تحلیلی انتقادی به نقد نظریه او براساس منظومه فکری استاد محمدتقی جعفری میپردازیم.
One of the main foundations of modern thought is the concept of freedom. Although there is no common approach among modern thinkers in this regard, they all agree on the influence of classical liberalism, especially in the view of John Stuart Mill. Mill is one of the founding thinkers of modern liberalism, which, on the basis of utilitarianism, believes in the absolute freedom of the individual. His thought relies on the foundations of the modern age, such as subjectivism, pluralism, secularism, and humanism. These principles, with the theological approach of the modern age, lead to consequences such as anti-traditionalism, humanism, and so on. According to the principles of Islam, the idea of Mill and his intellectual foundations face serious challenges. He aims at freedom itself, which is a kind of view against the laws of life and degrades human transcendent morality and causes a kind of corruption and emptiness in society and the individual. In this research, with the descriptive-analytical method, first we propose the idea of Mill and then with the critical analytical method we critique his theory based on the intellectual system of Professor Mohammad Taqi Jafari.
Keywords: Freedom, Individual Freedom, Responsible Freedom, Subjectivism, Humanism, Secularism, John Stuart Mill, Allameh Jafari.
آزادی, آزادی فردی, آزادی مسئولانه, سوبجکتیویسم, امانیسم, سکولاریسم, جان استوارت میل, علامه جعفری.
159
182
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-60&slc_lang=fa&sid=1
2021/10/102021/01/142020/11/122020/12/52019/11/252020/05/32020/10/252020/06/29
1399/4/9
2021/07/12021/07/172021/07/172021/07/172021/07/172021/07/172021/07/172021/07/17
1400/4/26
Abuzar
Rajabi
Assistant professo Malayer University
ابوذر
رجبی
rajabi@maaref.ac.ir
0031947532846002140
0031947532846002140
Yes
استادیار دانشگاه معارف اسلامی(نویسنده مسئول)
Seyyed Hossein
Shamsollahi
AM Malayer University
سیدحسین
شمساللهی
0031947532846002141
0031947532846002141
No
دانشآموخته کارشناسی ارشد دانشگاه معارف اسلامی.
fa
مواجههی آلیستر مگگراث با الحاد تکاملی ریچارد داوکینز و ارزیابی انتقادی آن
Alister McGrath's Encounter with Richard Dawkins' Evolutionary Atheism and Its Critical Evaluation
ریچارد داوکینز با تاکید بر علمگرایی حداکثری، تعارض میان علم و دین را مطرح مینماید. وی با تقریر برهان نامحتملی وجود خدا را در کمترین احتمال ممکن قرار داده و در نهایت، باور الحادی را استنتاج نموده است. در مقابل، آلیستر مگگراث نگاه حداکثری داوکینز به مقوله علم را ناصواب دانسته و با استفاده از رئالیسم انتقادی و روانشناسی ادراک، نگاه الحادی وی را به چالش میکشد. مسأله تحقیق پیشرو آن است که این مواجهه را ارزیابی نموده و به سنجش گذارد. در این ارزیابی به لحاظ گردآوری از روش کتابخانهای ـ اسنادی و به لحاظ مقام داوری از روش تحلیلی سود جستهایم. دستاورد تحقیق نشان میدهد که اگرچه تحلیلِ مگگراث از نگاه خداباورانه به عالم هستی به مثابه یک چهاچوب تفسیری، تعارضِ ادعایی داوکینز میان علم و دین را مرتفع مینماید، اما در عین حال نمیتواند خود را از دام نسبیتگرایی معرفتشناسانه برهاند. ضمن اینکه برخی اشکالات وی به برهان نامحتملی خالی از ضعف نیست.
Richard Dawkins, emphasizing maximum scientism, argues for the conflict between science and religion. By proposing the improbable argument, he has viewed the existence of God as being of the least possiblity, and finally, inferred atheistic belief. In contrast, Alister McGrath dismissed Dawkins's maximum view of scientism as incorrect and, using critical realism and the psychology of perception, challenged his atheistic view. The point of leading research is to evaluate and measure this encounter. In this study, we have used analytical and library-based method and technique. The research shows that although the analysis of McGrath from a theistic point of view of the universe as an interpretive framework solves Dawkins' alleged conflict between science and religion, it still cannot be away from epistemological relativism. At the same time, some of his critiques on the proof of improbability are not without weakness.
Keywords: Dawkins, Maggrath, Evolutionary Atheism, Critical Realism, Perceptual Psychology
داوکینز, مگگراث, الحاد تکاملی, رئالیسم انتقادی, روانشناسی ادراک
183
204
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1460-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/10/102021/01/142020/11/122020/12/52019/11/252020/05/32020/10/252020/06/292021/03/12
1399/12/22
2021/07/12021/07/172021/07/172021/07/172021/07/172021/07/172021/07/172021/07/172021/07/17
1400/4/26
Amrollah
Qolizadeh
Phd Islamic Maaref University
امرالله
قلیزاده
amrollah.gholizadeh@yahoo.com
0031947532846002142
0031947532846002142
Yes
دانشاموخته دکتری مبانی نظری اسلام دانشگاه معارف اسلامی( نویسنده مسئول)
Yousef
Daneshvar
Assistant professo Imam Khomeini Education and Research Institute
یوسف
دانشور
Yousef.daneshvar@gmail.com
0031947532846002143
0031947532846002143
No
استادیارگروه کلام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره و مدرس معارف اسلامی
fa
تبیین نقش اراده انسان در کنش تمدنی با تأکید بر آموزههای قرآنی
Explaining the Role of Human Will in the Civilization-Making Actions by Emphasizing the Quranic Teachings
مقاله پیشرو پس از تبیین اراده انسان و بیان حقیقت وجودی آن، میان اراده انسان با اراده خداوند تفاوت ماهوی قائل است. مقاله حاضر میکوشد با بررسی آیات قرآنی و با بهرهگیری از روش توصیفی ـ تحلیلی و به شیوه کتابخانهای، به تبیین و بررسی چگونگی فرایند تأثیرگذاری اراده انسانی بر عملکرد انسان و جامعه تمدنی بپردازد. یافتههای تحقیق نشان می دهد که اراده خداوندی منشأ تمامی افعال انسانی بوده و اراده آدمی در طول اراده خداوند است. بنابر آموزههای اسلامی، اراده خداوند در عملکرد تمدنی انسان و نیز در کارآمدسازی دیگر عوامل انسانی و بهرهمندی از عوامل طبیعی، نقش بسیاری دارد و عمده تأثیرگذاری آن مبتنی بر امور ذیل است: «حاکمیت اراده الهی»، « ولایتپذیری خدا»، «تقویت خودسازی، دیگرسازی و توانمندسازی»، «تغییر سرنوشت فردی و جمعی انسانها» و «شناخت عناصر دخیل در تمدن».
The leading article, after explaining the human will and stating its existential truth, distinguishes between the human will and the will of God. It tries to explain and study the process of human will`s influencing on human actions and civilized society by examining Quranic verses and using descriptive-analytical method with a library-based techniqe. The research findings show that the will of God is the source of all human actions and the will of man follows the will of God. According to Islamic teachings, God's will has a great role in the functioning of human civilization as well as in the efficiency of other human factors and the use of natural factors, and its main influence is based on the following: “ruling state of Divine Will”, “Divine Guardian-Accepting”, "supporting self-making, other-making and empowerment", "Changing the individual and collective destiny of human beings" and "Recognizing the elements involved in civilization".
Keywords: Will, Human Function, Construction of Civilization, Stages of Will Formation, the Effect of Will in Civilization.
اراده, عملکرد انسان, ساخت تمدن, مراحل شکلگیری اراده, تأثیر اراده در تمدن.
205
224
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-938-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/10/102021/01/142020/11/122020/12/52019/11/252020/05/32020/10/252020/06/292021/03/122019/05/21
1398/2/31
2021/07/12021/07/172021/07/172021/07/172021/07/172021/07/172021/07/172021/07/172021/07/172021/07/17
1400/4/26
Mohammadreza
Ebrahimnejad
Associate professor Allameh Tabataba'i University
محمدرضا
ابراهیمنژاد
Ebrahimnejad@atu.ac.ir
0031947532846002144
0031947532846002144
No
دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی
Mohammad Nasiri
Razi
Assistant professo University of Tehran
محمد
نصیری رضی
nasiri.m@atu.ac.ir
0031947532846002145
0031947532846002145
No
استادیار دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران
Seyyed Saeed
Rouhani
Phd student Allameh Tabataba'i University
سید سعید
روحانی
sr74948@yahoo.com
0031947532846002146
0031947532846002146
Yes
دانشجوی دکتری مدرسی انقلاب اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی(نویسنده مسئول)